۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۴۸۳۴۶

نگاهی به آثار مؤسسه فرهنگی علامه عسگری

خبرگزاری رسا ـ موسسه علمی فرهنگی علامه عسگری ترجمه آثار علامه عسگری را با هدف شناساندن مکتب اهل بیت علیهم‌السلام به مشتاقان سراسر عالم در برنامه کار خود قرار داده است.
آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري آثار مؤسسه فرهنگي علامه عسگري علامه عسگري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسسه علمی فرهنگی علامه عسگری از سال 1384 به منظور حمایت مادی و معنوی از اهداف و فعالیت های علامه سیدمرتضی عسگری و نشر آثار و افکار این عالم فرزانه شروع به فعالیت کرد و در طول این مدت با انتشار کتب و تألیفات علامه در کشورهای مسلمان نشین گام بلندی را در راستای معرفی زوایای فکری ایشان برداشته است.

 
موسسه علمی فرهنگی علامه عسگری ترجمه آثار علامه عسگری را با هدف شناساندن مکتب اهل بیت علیهم‌السلام به مشتاقان سراسر عالم در برنامه کار خود قرار داده است. این موسسه در نظر دارد کلیه آثار علامه عسگری را به ده زبان فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی استانبولی، اردو، هندی، اسپانیولی، فرانسه، چینی و روسی ترجمه کند.
 
چاپ کتاب های دانش پژوهان، یکی دیگر از اقدامات موسسه علمی فرهنگی علامه عسگری است که با هدف استفاده علاقه مندان به تألیفات علامه عسگری در اختیار آنان قرار می‌گیرد؛ در زیر برخی از این کتاب‌ها که از سوی این مؤسسه به زیور طبع آراسته شده است، معرفی می‌شود.
 
نقد دیدگاههای ابن تیمیه درباره آیات فضائل امام علی علیه السلام
علی محمودی
 
در قرآن کریم قریب به یکصد آیه وجود دارد که بر حسب روایات شیعه و اهل سنت، بر امام علی علیه‌السلام تطبیق شده است. از این تعداد، 66 آیه مربوط به فضایل و مناقب آن حضرت و 34 آیه مربوط به امامت و ولایت ایشان است. در میان مفسران و عالمان اهل سنت، چهار شخصیت، بیشترین مخالفت را با این تطبیق ها داشته اند که عبارتند از: فخررازی، ابن تیمیه، آلوسی و رشیدرضا که در این کتاب به نقد دیدگاه های ابن تیمیه درباره آیات مربوط به فضایل امام علی علیه‌الاسلام پرداخته شده است.
 
شاخصه های دینداری در آیات و روایات
مهناز قدرتی
 
ارزیابی و سنجش یکی از ارکان اصلی و اساسی برای دستیابی به رشد و کمال و رسیدن به هدف است. برای سنجش و ارزیابی ملاک و معیار و به تعبیر دیگر شاخصه هایی لازم است تا نسبت به آن وضعیت مورد ارزیابی روشن گردد. این کتاب با هدف بیان شاخصه های دینداری در روایات با رویکردی درون دینی به ارائه ویژگی ها و نشانه هایی می پردازد که یک فرد مومن و معتقد به اسلام باید آنها را دارا باشد. برای رسیدن به این مقصود، از منابع حدیثی شیعه و اهل سنت استفاده شده و عناصری که در روایات، شاخص دینداری معرفی شده اند استخراج گردیده است با عرضه عادات و رفتارهای هر شخص به این شاخص ها میزان پایبندی و یا عدم پایبندی او به فرامین اسلامی آشکار خواهد گردید.
 
اهداف آفرینش انسان
علی اصغر فیضی پور
 
مباحث مربوط به انسان به طور عام در دانش جامعه شناسی، و به طور خاص در دانش انسان شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما این دو علم بیش از هر چیز به مباحث تجربه‌پذیر می‌پردازند چرا که خود از زیر مجموعه‌های دانش تجربی هستند؛ بنابراین می‌توان گفت که تمام مباحث مربوط به انسان را در بر نمی‌گیرند زیرا سهم بیشتر این مباحث، فراتجربی هستند و از محدوده این علوم خارج می‌باشند. اما مباحث انسان شناسی از چند جهت در قرآن مجید بازتاب ویژه‌ای یافته است. یکی از آن جهت که انسان گل سرسبد مجموعه آفرینش است، و قرآن که کتاب تشریع و تکوین است به این موجود برتر نیز بیش از هر چیز دیگر هم از لحاظ تشریع و هم از جنبه تکوین پرداخته است.
 
دوم: از آن روی که بسیاری از مباحث انسان شناسی، ابعاد فراتجربی و دینی پیدا می کند و قرآن کتابی است که در این عرصه، سخن اول را می گوید و حرف برتر را می‌زند و سوم: آنکه خالق این موجود ناشناخته همان خالق قرآن کریم است و نیک پیداست که این خالق، برتر و بهتر از هر انسان شناسی می تواند به معرفی انسان بپردازد و از او و درباره او سخن گوید. به این سبب است که کاملتر از هر کتابی، مباحث انسان‌شناسی را می‌توان در قرآن مجید سراغ گرفت. اما مجموعه این مباحث، حجم بزرگی از مطالب را در بر می گیرد که پرداختن به تمامی آنها فرصت فراوان و حجم صفحات زیادی را می‌طلبد.
 
در این کتاب که در قطع وزیری، شومیز، 234 صفحه و قیمت سه هزار و پانصد تومان به چاپ رسیده، حجت الاسلام علی اصغر فیضی پور از اساتید دانشکده اصول الدین قم تنها از یک زاویه به بحث نگریسته و تنها اهداف آفرینش انسان را از دیدگاه قرآن و حدیث به بحث گذاشته است.
 
ترجمه دراسات فی علم الدرایة
ترجمه ولی الله حسومی
 
حدیث، سنت گویای معصومین علیهم السلام یکی از دو ثقلی است که از حضرت ختمی مرتبت به یادگار مانده و آن حضرت سعادت ابدی همگان را در گرو تمسک به آن، در کنار قرآن(ثقل اکبر) دانسته است. آنچه بر سر حدیث در طول تاریخ آمده و آنچه از احادیث و اخبار عترت طاهره به ما رسیده، جهد بلیغ دانشمندان و فرهیختگان علوم اسلامی را می‌طلبد که در شناختن و شناساندن زوایای نهفته آن بکوشند و باب ویژه ای در علوم بدان اختصاص دهند.
 
این کتاب جلوه‌ای از این جهد بلیغ است که تألیف عبدالله مامقانی بوده و به همت علی اکبر غفاری و محمدحسن صانعی پور برای استفاده در سه مقطع دانشگاهی خلاصه شده و با کوشش ولی الله حسومی فربه‌تر گردیده و به فارسی ترجمه شده است. از آنجا که این کتاب یکی از مهم‌ترین منابع در گرایش حدیث و نیز علوم قرآن و حدیث و از جمله کتب آزمون کارشناسی ارشد و دکتری است، انتشارات دانشکده اصول الدین به چاپ آن اقدام کرده است.
 
تفسیر سوره اسراء
محمد حسین خلیلی
 
این کتاب که در قطع وزیری، شومیز، 154 صفحه و به قیمت هزار و ششصد تومان چاپ شده، تدوینی نوین و نگارش جدید از تفسیر المیزان در سوره اسراء است. ترجمه ی روان، نمایه گذاری فنی تلخیص و تحریر مطالب، دسته بندی و ارائه نموداری آنها از ویژگی های این اثر محسوب می‌شود.
 
اتقان در علوم قرآن 1
ترجمه سید محمود طیب حسینی
 
اتقان در علوم قرآن، ترجمه اثر ارزشمند جلال الدین سیوطی با عنوان الاتقان فی علوم القرآن است. این اثر که در قطع وزیری، شومیز، 424 صفحه و به قیمت پنج هزار و پانصد تومان منتشر شده در نوع خود از بزرگ‌ترین دائرة المعارف هایی است که اینک از منابع مهم مباحث علوم قرآنی و منبع درسی رشته علوم قرآن و حدیث به شمار می رود. ترجمه حاضر مشتمل بر 18 بحث از مباحث مهم این کتاب است که با هدف تهیه منبع کمک آموزشی و همراه با توضیحات سودمند ارائه می‌شود.
 
اتقان در علوم قرآن 2
مترجم: سید محمود طیب حسینی
 
فراگیری و آموزش مباحث ادبی و نحوی از جمله آشنایی با ادوات تفسیر زیر بنای امر تفسیر است. ضرورت تحلیل های بلاغی از حروف معانی و ادوات نحوی به کار رفته در قرآن و نقش اساسی آن در تفسیر، غیرقابل انکار است و سهم زیادی از درک معارف عمیق و ناب قرآن و اعجاز بیانی آن از این رهگذر حاصل می شود. فراگیری دقیق و عمیق و گسترده معانی ادوات و حروف معانی و کاربرد آنها، ابزار لازم تحلیل های بلاغی از ادوات در تفسیر قرآن مجید است.
 
این کتاب در قطع وزیری، شومیز، 322 صفحه و به قیمت شش هزار و سیصد تومان منتشر شده و با محوریت نوع چهلم الاتقان به بررسی معانی ادوات در قرآن و نقش آنها در تفسیر پرداخته و به منظور تامین متن درسی بخشی از واحدهای علوم قرآنی مقطع کارشناسی رشته علوم قرآنی و منبعی برای آزمون کنکور جهت ورود به مقطع کارشناسی ارشد همین رشته تالیف شده است.
 
ترجمه «الاتقان فی علوم القرآن» در دو جلد
سید محمود دشتی
 
بی‌تردید «سیوطی» را باید نام‌ ورترین دانشمند علوم قرآنی به شمار آورد و اثر نفیس وی «الاتقان فی علوم القرآن»، مشهورترین و در عین حال جامع‌تارین اثر علوم قرآنی است که به حق دائرة المعارف علوم قرآنی است.سیوطی در مقدمه الاتقان آورده است: از استادم، محیی الدین کافیجی شنیدم که گفت من درباره علوم تفسیر کتابی نوشته‌ام که در این باره کسی بر من پیشی نگرفته است. من نسخه‌ای را از روی آن برای خودم نوشتم.
 
ترجمه کتاب الاتقان هر چند تاکنون بارها از سوی مترجمین بزرگ و صاحب‌نامی در این زمینه انجام شده است، ولی به گونه‌ای نبوده که این کتاب گرانبها را برای دانشجویان مقطع کارشناسی علوم قرآن و حدیث، قابل استفاده کند. اثر حاضر که ترجمه الاتقان به کوشش دکتر سید محمود دشتی می‌باشد، در دو جلد، مباحث مورد نیاز دانشجویان مقطع کارشناسی را شناسایی و جمع‌آوری کرده است. این ترجمه با اقبال وسیعی از سوی اساتید معزز و دانشجویان گرامی مواجه شد؛ به نحوی که تاکنون به عنوان منبع درسی بسیاری از دانشگاه‌ها مطرح و مورد استفاده قرار گرفته است. این ترجمه زیبا در دو جلد و در مجموع با 706 صفحه و قطع وزیری بارها تجدید چاپ شده است.
 
خاستگاه و جایگاه پیامبر جستاری در خاستگاه کلامی، فلسفی و عرفانی نبوّت
صادق محمودی
 
نبوت، یکی از اصول دین و از مسائلی است که همزمان با بعثت انبیا مطرح بوده است. فرقه ها و نحله های فکری در برابر این پدیدة دینی، برخوردهای متفاوتی داشته اند. هر یک از نحله های فکری تا چه اندازه در ادعای خود برای اثبات وجوب حضور پیامبر در میان آدمیان موفق بوده اند؟ آیا سه نحلة‌ فکری «کلامی»، «فلسفی» و «عرفانی» یک پیامبر و یک مفهوم را اثبات می کنند؟‌
 
این کتاب، به دنبال پاسخ به این پرسش ها است و در سه گفتار خاستگاه کلامی، خاستگاه فلسفی و خاستگاه عرفانی نبوت را بررسی نموده و برای نتیجه گیری، خاستگاه قرآنی نبوت را بیان کرده است. این کتاب ارزشمند با قطع وزیری و در 192 صفحه به زیور طبع آراسته شده است.
 
خدای بی همتا
علی رضا عصیانی
 
قرآن کریم، خداشناسی را از زوایای مختلف و در ابعاد گوناگون در آیات فراوانی به بحث گذاشته و ناب ترین اندیشه های توحیدی را کریمانه در اختیار انسان قرار داده است. در این کتاب که در قطع رقعی، شومیز، 136 صفحه و به قیمت هزار و هشتصد تومان به زیور طبع آراسته شده، سه وصف از اوصاف خدای بی همتا ـ مهربانی، منزه و شایسته ستایش بودن ـ مورد بحث قرار گرفته و نمی از یم پایان ناپذیر معارف توحیدی قرآن به دوست داران آن عرضه شده است.
 
خلاصه هشت بحث علوم قرآنی
ترجمه سید محمود دشتی
 
الاتقان فی علوم القرآن اثر ارزشمند علامه جلال الدین سیوطی و بزرگ ترین دایرة المعارف علوم قرآنی است که پس از قرن ها همچنان یکی از منابع مهم و دست اول مباحث علوم قرآنی و منبع درسی رشته علوم قرآن و حدیث است. این کتاب برگرفته از کتاب الاتقان و مشتمل بر هشت بحث از مباحث مهم علوم قرآنی و مؤثر در فهم و تفسیر قرآن کریم است که مؤلف گرانقدر تلاش کرده نکات مهم و کلیدی مباحث مذکور را با شرح و توضیح کافی در اختیار دانشجویان قرار دهد.
 
خلاصه هشت بحث علوم قرآنی با ترجمه سیدمحمود دشتی در قطع وزیری، شومیز، 204 صفحه و به قیمت سه هزار و پانصد تومان به چاپ دوم رسیده است.
 
کلیاتی در علم رجال
محمدحسین خلیلی
 
علم رجال، از دانش های مورد نیاز جهت بهره وری از سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اهل بیت علیهم السلام است. کتاب کلیات فی علم الرجال اثر ارزنده حضرت آیت الله سبحانی به تبیین کلیاتی در مسائل این دانش می پردازد. این اثر، ترجمه و تلخیصی جامع به صورت دسته بندی و نموداری از کتاب مذکور می باشد که در قطع وزیری، شومیز، 128 صفحه و به قیمت هزار و پانصد تومان به چاپ ششم رسیده است.
 
در آمدی بر معنا شناسی قرآن
جعفر نکونام
 
در آمدی بر معنا شناسی قرآن شامل مباحث بنیادی گوناگونی در زمینه معانی مختلف مفردات و ترکیبات قرآن است؛ اعم از معنای مراد الهی و لوازم آن معنا؛ معانی تاریخی (یعنی معنای اولیه و تطورات بعدی در دوره های جاهلی و قرآن و بعد قرآنی) و معانی توصیفی (یعنی معنای مراد و معانی هاله ای در دوره نزول قرآن). موضوعاتی که در اثر حاضر از آن ها بحث می شود، از این قرار است: فرهنگ، زبان، لهجه، اقتراض، وضع و ا شتقاق، غرابت معنایی، اجمال معنایی، تشابه معنایی، چند معنایی، هم معنایی، پیوستگی معنایی، شمول معنایی، توسعه معنایی، معناشناسی تاریخی و معناشناسی توصیفی.
 
کتاب درآمدی بر معناشناسی قرآن نوشته جعفر نکونام در قطع وزیری، شومیز، 368 صفحه و به قیمت هفت هزار تومان از سوی مؤسسه علمی فرهنگی علامه عسگری منتشر شده است.
 
مفهوم و مبانی مصلحت در قوانین کیفری
تقی برهانی
یافتن قصد و غرض قوانین، برای عالمان و جویندگان حقوق، یکی از انگیزه های پژوهش در حوزه «فلسفه حقوق» است. این کتاب در حقیقت بخش کوچکی از تحقیق درباره «فلسفه حقوق کیفری» است. همانگونه که می دانیم عبارات و کلمات در حقوق به ویژه در قالب مواد قانونی، معنایی ویژه دارند؛ به عبارت دیگر، هر کلمه دارای پشتوانه فکری، تحقیقی، واقعی و حقیقی است. مصلحت نیز از کلماتی است که در مواد قانونی فراوان به کار رفته است. لذا این مهم است که به طور دقیق مفهوم مصلحت بیان گردد تا دست قاضی در اِعمال هوای نفس باز نباشد. در این کتاب به تبیین همین موارد در قانون مجازات اسلامی پرداخته شده است. کتاب «مفهوم و مبانی مصلحت در قوانین کیفری» در 184 صفحه و در قطع وزیری به چاپ رسیده است.
 
نگاه
تقی برهانی
 
چهل حدیث نگاری شیوه ای پسندیده و رایج در تاریخ حدیث اسلامی است که به گسترش و ماندگاری حدیث تا اندازه ای مدد رسانده است. افزون بر آنکه به بسط و توسعه فرهنگ اسلامی در ابعاد مختلفش نیز کمک شایانی کرده است. این اثر که در قطع پالتویی، 144 صفحه و به قیمت هزار و هشتصد تومان منتشر شده، چهل حدیثی است که به کوتاهی و زیبایی، جوانان و نوجوانان را با مفاهیم اخلاقی و تربیتی برخی روایات آشنا می سازد.
 
قرآن و امامت اهل بیت
 
نوشتار پیش رو، تلاشی است در بازشناسی یکی از با سابقه ترین، مهم ترین و پردامنه ترین کانون گفت‌وگوهای اعتقادی میان شیعه و اهل سنت؛ یعنی امامت اهل بیت علیهم السلام؛ این نوشته بر پایه مستندات قرآن و روایات تفسیر گر آن به تبیین و تجزیه و تحلیل دیدگاه مفسران مسلمان می پردازد. از این رو پیش داوری های همراه با تعصبات بی مورد مذهبی را با منطق زبان وحی و عقل به داوری می کشاند و خواننده ازجمند را به سنجش و گزینش رهنمون می سازد.
 
کتاب قرآن و امامت اهل بیت علیهم‌السلام در قطع وزیری، 436 صفحه گالینگور،شومیز و به قیمت شش هزار و پانصد تومان منتشر شده است.
 
رهیافتی به مکاتب تفسیری (نقل گرایی، عقل گرایی و باطن گرایی)
فتح الله نجارزادگان
 
اختلافات مبنایی مفسران در تفسیر آیات الهی به تدوین تفسیر با گرایشها و رویکردهای متفاوتی منجر شده است. تحلیل مکاتب، روش‌ها و گرایش‌های تفسیری نیز از دیرباز مورد توجه دانشمندان شیعی و اهل سنت بوده است. کتاب حاضر، اثر ارزشمند دکتر نجارزادگان با نگاهی نو و تأملی ویژه در این عرصه نگاشته شده که علاوه بر تبیین ادله نقل گرایان، عقل گرایان و باطن گرایان در تفسیر آیات الهی، به نقد این راهبردها و آسیب شناسی هر یک می پردازد.
 
این کتاب از سوی نویسنده در مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول الدین تدریس می شود. از نقاط قوت این کتاب نسبت به نمونه های مشابه می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- تنظیم منطقی مکاتب تفسیری در سه راهبرد متمایز؛ 2- ارزیابی و نقد مبانی دیدگاهها؛ 3- بررسی تطبیقی در ارایه مطالب؛ 4- تبیین مجزا از مبانی نقل گرایی در دو مکتب اخباری و سلفی؛ 5- مرزبندی مشخص از کارکرد عقل در راهبرد عقل گرایی؛ 6- بررسی ملاکها و معیارها در ارزیابی صحت و سقم مکتب باطن گرایی با تفکیک حوزه های آن؛ 7- ارایه خلاصه و معرفی منابع برای مطالعه و عناوین پژوهشی در پایان هر بخش. کتاب در 311 صفحه و در قطع وزیری به زیور طبع آراسته شده است.
 
رجال فی التاریخ
محمد تقی مشکور
 
عرف المؤلف بحیویة فائقة و نشاط دؤوب فی خدمة الوعی الاسلامی و ذلک فی الستینات من القرن العشرین و هو من موالید النجف الاشرف العام 1943 م. أکمل دارسته الأکادیمیة فی جامعة بغداد عام 1968 م. حیث بدأ نشاطه‌الدینی والسیاسی فی الجامعة و حتی خروجه من العراق و بعد صدور حکم الاعدام علیه و علی عائلته حین واصل العمل الجهادی و خدماته الاجتماعیة والسیاسیة فی المهجر ثم توجه الی عالَم التالیف کلون من الوان النشاط الدینی فی الدفاع عن مذهب اهل البیت(علیهم السلام).
 
رویکردی نو به سنت پیامبر ترجمه اضواء علی السنة المحمدیة (صلی‌الله‌علیه‌وآله)
مترجم ولی الله حسومی
 
سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله میراث گرانسنگی بود که از آن حضرت برای نسل ها و عصرهای پس از ایشان باقی ماند. با وجود تلاش های در خور تقدیر مسلمانان برای حفظ این میراث ارزشمند، آسیب های فراوانی به آن وارد شده است که آگاهی تفصیلی از آن ها می تواند رویکردی نو به سنت پیامبر را در پی آورد؛ رویکردی که این اثر به منظور رسیدن به آن تالیف شده است.
 
کتاب رویکردی نو به سنت پیامبر ترجمه اضواء علی السنة المحمدیة در قطع وزیری، شومیز، 582 صفحه به قیمت هفت هزار و پانصد تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است.
 
تفسیر بیانی
مترجم سید محمود طیب حسینی
 
بنت شاطی یکی از قرآن پژوهان نام دار مصری در دوران معاصر به شمار می رود. عمده شهرت وی مرهون تحقیقاتش در زمینه قرآن و زنان خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله بوده که بسیاری از این آثار به زبان فارسی نیز ترجمه شده است. وی در سال 1377 هجری شمسی در 85 سالگی چشم از جهان فرو بست. تفسیر بیانی دو جلد و مشتمل بر تفسیر 13 سوره از جزء سی ام و سوره قلم است.
 
روش مولف در کتاب تفسیر بیانی که در قطع وزیری، 334 صفحه، شومیز و به قیمت شش هزار و پانصد تومان منتشر شده، ادبی است و از مهمترین ویژگی های آن ادبی ـ بلاغی بودن، توجه به فرهنگ عصر نزول، روش مندی بودن، قابلیت الگوگیری آسان و سرانجام نوآوری های فراوان در تفسیر است این همه تفسیر حاضر را در جایگاه یک متن آموزشی مناسب در حوزه و دانشگاه قرار می‌دهد.
 
درآمدی بر تاریخ نگارش حدیث در سده نخست
فتح الله نجارزادگان
 
کمبود متون فارسی درسی ـ آموزشی در رشته علوم حدیث که به ویژه پس از انقلاب اسلامی ایران، مورد توجه جامعه علمی قرار گرفته است، دانشکده اصول‌الدین را بر آن داشته که در این زمینه آثاری را برای استفاده دانشجویان و نیز سایر علاقمندان منتشر سازد.
 
این کتاب، اثر حجت الاسلام فتح الله نجارزادگان، دانشیار دانشگاه تهران می‌باشد که به بررسی دیدگاه‌ها و سیر تاریخی نگارش حدیث در سده نخست(شامل عصر رسالت، عصر خلفای سه گانه و امام علی علیه‌السلام و عصر امویان) پرداخته و موضوع منع کتابت و تدوین حدیث را مورد بررسی قرار داده و در خاتمه نگرش کوتاهی به تاریخ تدوین حدیث شیعه داشته و از جامعیت و ایجاز مناسب متون آموزشی برخوردار است، برای استفاده دانشجویان در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری منتشر می‌شود.
 
مجموعه مقالات
علی محمودی
 
این کتاب شامل هشت عنوان مقاله اعتقادی، اخلاقی و فقهی می باشد. مقاله اول: بحث کلامی پیرامون جامعیت و جاودانگی اسلام. مقاله دوم: بحثی پیرامون حدیث معروف بیة المومن خیر من عمله. مقاله سوم: پیرامون مسئله فدک با تکیه بر قاعده فقهی یَد مقاله چهارم: قوای نفس در نظر ابن سینا و روانشاسی جدید مقاله پنجم: قاعده جب و تکلیف شخصی که مسلمان شده نسبت به اعمال خود (قبل از تشرف به اسلام) مقاله ششم: عیوب مجوز فسخ نکاح مقاله هفتم: حقوق کودکان در فقه شیعه مقاله هشتم: مسأله ارث از دیدگاه علم و شریعت مقالات اول، هفتم و هشتم به زبان عربی و سایر مقالات به زبان فارسی است.
 
فریاد خسته دلان
غلامحسین زکوی
 
دعا تعهدی است از جانب خداوند به بنده،‌ در رفعِ موانع رسیدن به نیاز، و نجات از موانعِ رهایی از مشکلات و گرفتاری‌هایی که انسان به تنهایی قادر بر نجات و رهایی از آن نیست. مشکلات و مصائبی که انسان را در بن‌بستِ تسلیم شدن قرار می‌دهد و نهایتِ عجز و ضعف او را به نمایش می‌گذارد. دعا فریاد خسته‌دلانی است که از خداوند مصلحت نیازشان را مسألت می‌نمایند و در این عجز و ناتوانی، دعا طلب نجات از قدرتی است که مافوق همه‌ی قدرتهاست.
 
کتاب فریاد خسته دلان اثر غلامحسین زکوی در قطع وزیری، شومیز، 166 صفحه و به قیمت سه هزار و دویست تومان منتشر شده است.
 
الهیات فمنیستی مسیحیت در مقایسه با نگرش اسلام
علی محمودی
 
رویکرد کتاب مقدس و کلیسا به زن، همواره دو عامل مهم ظهور الهیات فمنیستی بوده‌اند کتاب مقدس به عنوان اساسنامه و پشتوانه نظری و کلسیا به مثابه ستاد اجرایی وضعیت کنونی زنان در مسیحیت را رقم زده‌ اند و این در حالی است که قرآن نگاه عالی و عدالت طلبانه ای به زن دارد.
 
این کتاب که در قطع رقعی، 240 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت سه هزار و هشتصد تومان منتشر شده، به بررسی تطبیقی الهیات فمنیستی مسیحیت با نگرش اسلامی پرداخته و شاخص ها و عوامل دینی الهیات مسیحیت که منجر به پیدایش الهیات فمینیستی مسیحیت شده را شناسایی و در مقابل با شاخص های دینی اسلام مورد ارزیابی قرار گرفته اند و چرایی شکل گیری الهیات فمینیستی مسیحیت تبیین کرده است.
 
انسان کامل
فاطمه سادات موسوی حرمی
 
انسان در گذرگاه زمان هیچگاه خود را فارغ از اندیشه کمال ندیده است. اندیشه انسان کامل نقطه تلاقی همه ادیان شرقی و غربی، وحیانی و غیر وحیانی است. اما نظریه انسان کامل به عنوان یک نظریه انسان شناسنامه مستقل، نظریه‌ای است که در جهان به نام عرفان اسلامی رقم خورده است. عرفان مسلمان با تکیه بر پاره‌ای از آیات و روایات اسلامی، انسان کامل را خلاصه عالم هستی و آیینه تمام نمای اسماء و صفات الهی معرفی می‌کنند؛ انسانی وارسته که بندهای اسارت را گسسته، علت غایی خلقت و عامل ایجاد و بقای آن است
 
انسان کامل اثر فقاطمه سادات موسوی حرمی در قطع رقعی، 228 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت شش هزار تومان از سوی مؤسسه علمی فرهنگی علامه عسگری منتشر شده است.
 
آیه ولایت و نظریه اندیشمندان و مفسران شیعه و اهل سنت
علیرضا عظیمی فر
 
کوشش و کاوشی از مشهورترین آیات قرآن کریم درباره امامت و ولایت امیرمومنان علی علیه السلام است. این نوشتار بر دریافت و برداشت مفسران و اندیشمندان ـ شیعه امامیه و اهل سنت ـ از آیه شریفه «ولایت» و روایات تفسیرگر آن بینان‌گذارده شده است. از این رو قدیم‌ترین و جدیدترین نظریه دانشوران مسلمان به روش تطبیقی، تبیین و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است؛ پس خوانندگان ارجمند با منطق زبان وحی و عقل می‌توانند منصفانه به ارزیابی و داوری در این باره بنشینند.
 
کتاب آیه ولایت و نظریه اندیشمندان و مفسران شیعه و اهل سنت در قطع وزیری، 224صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت شش هزار تومان در سال 1391 چاپ و منتشر شده است.
 
نقد و بررسی آراء خاور شناسان در مورد احادیث نبوی
ولی الله حسومی
 
بررسی‌های علمی و آکادمیک در باب سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در غرب از اواسط قرن نوزدهم آغاز شد. پیش از این، البته کتاب‌ها و رویه هایی علیه دین اسلام و شخصیت پیامبر صلی الله علیه و آله در قرون وسطا تهیه و منتشر شده بود. علمای مسلمان از همان زمان با تالیف کتب مختلف این مطالب را پاسخ داده اند یکی از این کتب که به صورت جامع عهده دار رد این مطالب واهی شده است، کتاب «المستشرقون و الحدیث النبوی» است که اکنون در قطع وزیری، 368 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 9 هزار و پانصد تومان به فارسی ترجمه شده و در اختیار علاقه مندان به علوم اسلامی قرار گرفته است.
 
پشت پرده تاریکی ها
غلام حسن فیاض منجی
 
شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید معتزلی، گنجینه‌ای ارزشمند و منبعی گرانسنگ برای شناخت تاریخ اسلامی پس از ارتحال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و دوران فتنه‌های پس از آن حضرت است. بازخوانی و واکاوی این تاریخ می‌تواند روشن‌گر آینده باشد، آینده‌ای روشن و بدون تاریکی. این کتاب که در قطع وزیری، 598 صفحه و به قیمت هجده هزار تومان در سال 91 منتشر شده است تلاش دارد تا چنین اقدامی را در مورد تاریخ مذکور انجام دهد و پشت پرده تاریکی‌ها که بر آفتاب حقیقت آن دوران افتاده است را آشکار کند.
 
گفتنی است، افتتاح دفتر مؤسسه برای برگزاری کلاس‌هایی در راستای شناخت آثار، افکار علامه عسگری و بررسی روش تحقیق ایشان بخش دیگری از فعالیت های موسسه علمی فرهنگی علامه عسگری است. این دفتر در شهر قم در خیابان صفائیه ـ نبش کوچه ممتاز ـ ساختمان بعثت واقع شده و دانشجویان و طلاب می‌توانند با مراجعه به این دفتر از کلاس‌ها و برنامه‌های در نظر گرفته شده آن بهره مند شوند. /920/ت201/ق
ارسال نظرات