۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۴۸۷۴۷

یکی از مراجع تقلید نجف با حضور نیروهای آمریکایی در مناطق مورد نزاع عراق مخالفت کرد

خبرگزاری رسا ـ یکی از مراجع تقلید نجف اشرف با حضور نیروهای آمریکایی در مناطق مورد نزاع میان اقلیم کردستان و دولت عراق به شدت مخالفت کرد و گفت وگو میان مقامات کرد و دولت عراق را خواستار شد.
حضرت آيت الله شيخ بشير نجفي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف در پیامی با حضور نیروهای خارجی در مناطق مورد نزاع میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق مخالفت کرد.

 

وی تاکید کرد: ما با درخواست برخی افراد و گروه ها برای استفاده از نیروهای خارجی در مناطق مورد اختلاف در عراق به شدت مخالف هستیم.

 

حضرت آیت الله نجفی از گسترش اختلاف میان اقلیم کردستان و دولت عراق ابراز نارضایتی کرد و دو طرف را به عدم استفاده از الفاظ تنش زا و آغاز گفت‎وگو برای حل مشکلات داخلی فراخواند.

 

گفتنی است استان نفت خیز کرکوک عراق که در شمال بغداد واقع است به دلیل این که از منابع نفتی مهم این کشور به شمار می آید و کردها، عرب ها و ترکمن ها در این استان زندگی می کنند به مسأله مورد نزاع تبدیل شده است.

 

کردها این استان را متعلق به اقلیم کردستان و دولت عراق آن را خارج از اقلیم کردستان می دانند و اختلاف نظر درباره حضور نیروهای پیش مرگ وابسته به کردستان یا نیروهای امنیتی دولت عراق در روزهای گذشته به شدت گسترش یافته است.

 

دولت عراق که از اقدامات خودسرانه مقامات اقلیم کردستان خصوصا مسعود بارزانی به شدت خشمگین هستند، ستاد عملیات دجله را برای حفاظت از امنیت کرکوک تشکیل داد که با واکنش شدید اقلیم کردستان مواجه شده است.

 

روزنامه سیاست کویت خبر داد که جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا به نوری المالکی اعلام کرده است که درگیری با ارتش پیش مرگ کردستان یک خطر قرمز است و نیروهای آمریکایی در صورت بروز جنگ میان اقلیم کردستان و دولت عراق به سرعت وارد عمل خواهد شد.

 

نوری المالکی در پاسخ به سوالی در کنفرانس خبری مبنی بر اینکه کردها خواهان بازگشت ارتش آمریکا به مناطق مورد نزاع هستند، گفت : هرگز اجازه نمی دهیم نیروهای خارجی از هر کشوری وارد عراق شوند و بهترین گزینه این است که بغداد و اربیل از طریق گفتگو به اختلافاتشان پایان دهند./980/ب901/ک

ارسال نظرات