۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۴۸۹۴۸
در جدیدترین شماره حاشیه می‌خوانیم؛

از شاگردی بنایی تا استادی فلسفه/ دست‌نوشته منتشر نشده‌ای از آیت‌الله میانجی

خبرگزاری رسا ـ شماره ششم و هفتم ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
حاشيه 6 و 7

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره ششم و هفتم ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد و سردبیری علی اصغر سهرابی به همت مرکز پژوهش‌های جوان با همکاری حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام منتشر شد.

 

«از شاگردی بنایی تا استادی فلسفه»، عنوان تیتر اصلی این شماره است که به زندگی و تجربیات طلبگی استاد غلامرضا فیاضی اختصاص دارد. گزارش ماه این شماره، از ابعاد مختلف پایگاه «نماز جمعه» می‏گوید و پرونده‏های این شماره، به دو موضوع «طلاب جدیدالورود» و «نقش روحانیون در دفاع مقدس» می‏پردازد.

 

در پرونده چند کلمه با طلاب جدیدالورود با عنوان «بدان ایدک الله»، مطالبی همچون «طلبه، متعلم علی سبیل الپُست و المدرک نیست»، «متن و حاشیه زندگی صنفی طلبه»، «ابعاد رشد جامع»، «سه گام یک طلبه»، «هنر برنامه‏ریزی»، «حجره ادامه کلاس توست» و «خاطراتی از روزهای اول طلبگی عالمان دین» خودنمایی می‌کند.

 

در پرونده دوم نیز با تاریخچه نخستین تشکل رزمی روحانیون در دفاع مقدس آشنا خواهیم شد و داستان شهادت نخستین اسیر و شهید روحانی را خواهیم خواند. «حاج آقا صلواتی»، «طلبه نفوذی»، «یادی از مؤسس هیأت رزمندگان» و «دو طلبه و دسته نمازشب‏خوان‌ها»، از دیگر مطالب این پرونده هستند.

 

در بخش «مدرسه ماه»، گزارشی از مدرسه فیضیه بابل آمده و در بخش «طلبه ماه»، مصاحبه‏ای خواندنی با یک طلبه موفق هندی به چشم می‌خورد؛ «به تفکیک طلبه‌های خارجی از ایرانی، معترضم»، «سفر به مثابه منبر»، «طلبه‌ها کجای وبلاگستان قرار دارند» و «نکته‌هایی برای اداره بهتر مسجد» از مطالب دیگر این بخش است.

 

«گزارشی از دیدار منتشر نشده شورای حوزه‏های استان تهران با مقام معظم رهبری»، «دست‏نوشته‏ای منتشرنشده از مرحوم آیت‏الله احمدی میانجی»، «مصاحبه با نویسنده رمان تن‌ها»، «گزارشی از جنگ قدرت در وبلاگستان» و «کلیدهای طلایی تبلیغ»، از دیگر مطالب خواندنی این شماره از حاشیه‌اند.

 

در بخشی از سرمقاله این شماره حاشیه با عنوان «حوزه‌اندیشی؛ مطبوعات حوزوی؛ حاشیه» آمده است: «حاشیه تاکنون هر دو ماه یکبار منتشر می‌شد و قرار بود از شماره‌ای که پیش روی شما است به صورت ماهانه منتشر شود، اما معضل شایع این روزهای مؤسسات حوزوی و فرهنگی و همچنین گرانی کاغذ و افزایش هزینه‌های انتشار، دامن آن را هم گرفت و مجبوریم فعلا همان روال دوماهنامه را ادامه دهیم، البته در قالب 48 صفحه!»

 

دیدار شورای حوزه‌های استان تهران با مقام معظم رهبری عنوان یکی از مطالب این شماره است که تلاش می‌کند در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد گزارشی منتشر نشده از این دیدار را منعکس کند که البته رییس شورای حوزه‌های استان تهران در آن تأکید رهبر معظم انقلاب را بر لزوم تقویت جنبه فقاهت در حوزه تهران یادآور می‌شود.

 

وی می‌افزاید: «در دیداری که اعضای شورای حوزه‌های علمیه استان تهران با رهبر معظم انقلاب فرهمند انقلاب اسلامی داشتند، افزون بر گزارشی که از پیشینه و کنونه حوزه استان تهران عرض شد، درباره مشکلات موجود در پیش‌روی حوزه تهران نیز بحث‌های عنوان شد و ایشان رهنمودهایی را درباره نحوه اداره حوزه تهران و اولویت‌های این حوزه بیان کردند».

 

«آیت‌الله میانجی برای طلاب جوان می‌نویسند» مطلب دیگری است که به ارائه دست‌نوشته‌ای منتشر نشده از آیت‌الله احمدی میانجی با عنوان «خاطرات کوتاه از وضع حوزه در سابق»‌ می‌پرازد که در بخشی از این نوشته پس از معرفی وضعیت حوزه در گذشته، آمده است: «نوشتم تا طلاب محترم قدر نعمت‌های موجود را از هر جهت بدانند و شکر خدا را به جا آورده و فرصت موجود را غنیمت شمارند».

 

«از شاگردی بنایی تا استادی فلسفه» عنوان گفت‌وگویی است با حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی که در بخشی از آن آمده است: «گاه یک اتفاق ساده، مسیر جدیدی فراروی زندگی ما می‌گشاید و ما را به سمتی می‌کشاند که گویا از قبل برای ما طراحی شده است.‌ آری! در پس تمام فراز و نشیب‌ها و ابهام‌ها و انتخاب‌ها، اراده خداوند است که در زندگی ما جاری است».

 

گفتنی است، جدیدترین شماره ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد و سردبیری علی اصغر سهرابی در 100 صفحه با قیمت 2400 تومان منتشر شده است. /920/ن601/ق

ارسال نظرات