۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۵۰۲۴۴
در پاریس؛

مبانی و مرزهای آزادی بیان بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ به دنبال انتشار مطالب موهن نسبت به پیامبر مقدس اسلام و مبانی اعتقادی مسلمانان جهان در نشریات غربی و بویژه در مجلات فرانسوی به بهانه آزادی بیان و به منظور تبیین بنیادهای واقعی و مرزهای آزادی بیان، رایزنی فرهنگی ایران در پاریس میزبان دو صاحب نظر نویسنده وحقوقدان بود.
رايزني فرهنگي ايران در پاريس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، رایزنی فرهنگی ایران در پاریس میزبان نشستی برای بررسی مبانی و مرزهای آزادی بیان بود. در این نشست که با حضور برخی اندیشمندان و روزنامه نگاران فرانسوی و نیز دانشجویان علاقمند برگزار شد، خانم زهره ماهی حقوقدان فرانسوی وآقای ژاکوب کوهن نویسنده واستاد دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

اولین سخنران این برنامه خانم زهره ماهی بود. وی در ابتدا ضمن تببین مسئله آزادی بیان و تقابل آن با قدرت به تشریح این موضوع ازنگاه تاریخی پرداخت.


خانم ماهی با اشاره به قانون آزادی بیان وتاریخچه آن بعد از قرون وسطی به تبیین این مفهوم نزد فلاسفه پرداخت و با اشاره به نظرات اسپینوزا، سیر آزادی بیان در قانون فرانسه را از آن دوران تاکنون تشریح کرد.

 

وی با بررسی بند های قانونی در مورد آزادی اظهار داشت: در یکی از همین لوایح به صراحت گفته شده است آزادی بیان تا جایی امکان وجود دارد که به دیگران ضرر نرساند؛ اما متاسفانه این مسئله در حد تئوری باقی مانده است.

 

به اعتقاد خانم ماهی، "ونسان ری نوار" نویسنده و فعال سیاسی فرانسوی یکی از مهمترین قربانیان نقض آزادی بیان  در سالهای اخیربوده است. وی یک مهندس شیمی است که مسئله هولوکاست را زیر سوال برد و در سال 2004 به یک سال حبس  و به پرداخت10 هزار یورو جریمه محکوم شد. موضوع نسل کشی ارامنه و تصویب قانون مجازات منکران آن مثال بعدی وی در موضوع نقض قانون آزادی بیان بود.

 

سخنران بعدی این نشست وگفتگو آقای ژاکوب کوهن از اساتید و نویسندگان برجسته فرانسه، مدرس ومترجم در دانشکده حقوق کازابلانکا بود. آقای کوهن نویسنده ای پر تلاش است که آخرین اثر خود را در موضوع عدالت در فلسطین به رشته تحریر در آورده است.

 

وی در ابتدای سخنان خود از  رابطه آزادی بیان و دموکراسی صحبت کرد و گفت جنگ عراق که مخالفت واعتراض بسیاری از مردم بریتانیا را در بر داشت و یا برگزاری همه پرسی برای تصویب پیمان لیسبون در اتحادیه اروپا در سال 2005 از جمله مواردی هستند که پایبندی دول غربی به دمکراسی را به زیر سئوال می برند.

 

ژاکوب کوهن همچنین به مسئله ضرب و شتم خود توسط لابی صهیونیستی بخاطر تشکیک در مسئله هولوکاست پرداخت و از اینکه حمله به وی هیچگونه انعکاسی در رسانه های فرانسوی نداشته انتقاد کرد و بویژه به این نکته اشاره نمود که همزمان با ضرب و شتم وی رسانه های خبری فرانسه خبر توهین لفظی به یک جوان یهودی در مترو را به خبر اصلی خود طی چندین روز تبدیل کرده بودند./990/د101/ک

ارسال نظرات