۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۵۰۵۵۹
رحیم پورازغدی:

تحجر در حوزه علمیه مانع گذر از پیچ تاریخی است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب اسلامی تحجرزدگی در حوزه و ترجمه‌زدگی در دانشگاه را دو مانع پیچ تاریخی دانست و گفت: نقش‌آفرینی حوزه و دانشگاه در هندسه معرفت و قدرت منطقه‌ای و جهانی قابل توجه است.
رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب اسلامی امروز در جمع اساتید حوزه و دانشگاه تبریز با موضوع « هندسه جهان و پیچ تاریخی آن » اظهار داشت: ملت ها به دو گروه ملت های نشسته و ایستاده قابل تقسیم می شوند که مشخصه گروه نشسته منفعل بودن، دنباله رو بودن و تمکین به دیگران است در حالی که ملت ایستاده ملتی پویا است.

 

وی با بیان این‌‎که سرنوشت جهان اسلام به تدریج در حال به هم ریزی است و این هندسه در عمل به هم ریخته است، خاطرنشان کرد: تمدن سازی لازمه حرکت در این پیچ تاریخی است و اگر در زمان حاضر ملت ما نتواند الگو سازی کند در مرحله ایجابی و اصلی دنباله رو بوده و به حاشیه رانده خواهد شد.

 

پورازغدی با اشاره به رسالت حوزه و دانشگاه در شناسایی، تعریف و حرکت در هندسه معرفت و قدرت منطقه‌ای و جهانی تصریح کرد: پیچ تاریخی داری علایمی مانند چالش در اتاق فرمان جهان، تغییر در مظهر قدرت، تغییر در جهت گیری قدرت نرم و قدرت سخت و ظهور دین نظام ساز است، البته باید اذعان داشت که تحجرزدگی در حوزه و ترجمه‌زدگی در دانشگاه دو مانع پیچ تاریخی است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که یکی از علائم پیچ تاریخی ایجاد سؤالات رادیکال برای توده‌های مختلف جامعه است، گفت: نظارت بر کنترل روانی از دست غرب خارج شده و سطوح، اهداف و روش ها تحت تاثیر قرار گرفته، باید به دانشجو جرأت بدهیم تا فکر و اندیشه خود را تبدیل به علم کند که در غیر این صورت به قدرت نرم ضربه زده ایم.

 

وی با تأکید بر این‌که هر چه جرات طرح پرسش‌ها بیشتر و عمومی‌تر باشد، نتیجه آن در عرصه تمدن‌سازی برجسته‌تر می شود، افزود: پیچ تاریخی یعنی لحظاتی که پرسش‌های رادیکال مطرح می‌شود و هر چه این سوالات بیشتر و پاسخ به آنها دقیق‌تر انجام شود پیچ تاریخی سریع‌تر طی خواهد شد، به عبارت دیگر باید جرأت پرسش‌گری در حوزه و دانشگاه ارتقاء یابد.

 

پورازغدی بیداری اسلامی را واقعیت دیگر پیچ تاریخی دانست و گفت: ایدئولوژی مارکسیست و لیبرالی با ظهور بیداری اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا شکست خورد، این در حالیست که حقانیت ایدئولوژی اسلام برای همه جهانیان مشخص شد، پیچ تاریخی به سمتی حرکت می کند که بار دیگر شاهد ظهور تمدن اسلامی باشیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر رسالت خطیر اساتید حوزه و دانشگاه در این پیچ تاریخی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: تحجرزدگی در حوزه و ترجمه زدگی در دانشگاه دو مانع بر سر راه پیچ تاریخی است، متأسفانه در دانشگاه ها هنوز تقلید و ترجمه‌زدگی موج می زند؛ همین مسائل در حوزه و دانشگاه باعث شده که ما از تمدن اسلامی دور باشیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که  نسخه‌خوانی در حوزه‌ها و ترجمه‌زدگی در دانشگاه‌ها اگر برطرف شوند، ما به تمدن بزرگ اسلامی خواهیم رسید، گفت: بایستی رهنمودهای مقام معظم رهبری در جریان عبور از این پیچ مهم تاریخی مورد توجه و دقت قرار گیرد تا دچار اشتباه و انفعال نشویم./935/پ202/ب

ارسال نظرات