۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۵۳۰۳۷

شماره جدید ماهنامه فرهنگ عمومی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ هفدهمین شماره ماهنامه فرهنگ عمومی به همت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی منتشر شد.
ماهنامه فرهنگ عمومي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره هفدهم ماهنامه فرهنگ عمومی، نشریه تخصصی فرهنگ و اندیشه و جنگ نرم به همت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در دی ماه 1391 منتشر شد.


در بخش پرتوی ولایت بیاناتی از رهبر معظم انقلاب پیرامون «نمادها و نشانه های تهاجم» ذکر شده؛ در ادامه این مطلب به تفاوت تهاجم و تبادل از منظر ایشان پرداخته و آمده است: تبادل فرهنگی لازم است و هیچ ملتی بی نیاز نیست از این که در همه زمینه ها، از جمله در زمینه مسائل فرهنگی از ملت های دیگر بیاموزد.


اما تهاجم فرهنگی این است که یک مجموعه (سیاسی یا اقتصادی) برای مقاصد سیاسی خود و برای اسیر کردن یک ملت، به بنیان های فرهنگی آن ملت هجوم می برد؛ چنین مجموعه ای هم چیزهای تازه ای را وارد آن کشور و آن ملت می کند اما به زور اما به مقصد جایگزین کردن آنها با فرهنگ و باورهای ملی؛ این اسمش تهاجم است.


تفاوت تهاجم و تبادل فرهنگی از منظر رهبر معظم انقلاب

در تبادل فرهنگی هدف باور کردن فرهنگ ملی و کامل کردن آن است؛ اما در تهاجم فرهنگی هدف ریشه کن کردن فرهنگ ملی و ازبین بردن آن است؛ در تبادل فرهنگی آن ملتی که از ملت های دیگر چیزی می گیرد، می گردد چیزهای مطبوع و دلنشین و خوب و مورد علاقه را می گیرد.


حکمت و اندیشه

در بخش حکمت و اندیشه، گفتاری از حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری با عنوان «مشی آفتاب» به بررسی مختصات تحلیل فعل معصوم با تأکید بر هجرت امام رضا(ع) به مرو پرداخته در چکیده این مطلب آمده است: دامنه معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از چنان گستردگی، عمق و غنایی برخوردار است که علاوه بر کلام معصوم، افعال این انوار مقدسه را نیز شامل می شود.


بدین ترتیب جامعه شیعه می تواند با لحاظ کردن نکات ویژه ای، از سفره علم و اشارات فعلی این خاندان کریم نیز، بهره وافری درو کند؛ در این گفتار حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری ضمن بیان این نکات مهم در تحلیل رفتار معصوم، به واکاوی هجرت تاریخی حضرت ثامن الحجج(ع) از مدینه به خراسان پرداخته اند.


عناوین دیگر بخش حکمت و اندیشه عبارت است از؛ تضاد بین ثنویت عین و ذهن با تشکیک، دین و موضوعات حکومتی، درباره مفهوم ایدئولوژی(قسمت دوم)، فرصت تطوّر طبیعی داروین از دریچه نقد، ما و جهان نیچه ای(ما در کدام جهان زندگی می کنیم؟)، ترجمه ای صحیح از«چنین گفت زرتشت» نیچه.


ادبیات و هنر
در بخش ادبیات و هنر این مباحث آمده است: هنر و تجربه شوریدگی(حسن رحیم پور ازغدی)، نسیان(قدیمی)، تکنیک زدگی نئولیبرال در داستان نویسی(قسمت اول)، با معلم شعر انقلاب(جعفر اقبال).


دیدار سایه
بخش دیدار سایه با قسمت آخر«سیری انتقادی در آرائ داریوش شایگان» آغاز و با «دفاع از وضع موجودعالم(شهریار زرشناس) پایان می یابد.


معارف بخش پایانی این ماهنامه است که شیشه می در شب یلدا شکست(الهام صفدری) و درباره حکمت انسی و دیگر انحاء حکمت(سید عباس معارف)، عناوین مطالب این قسمت است.


هفدهمین شماره ماهنامه فرهنگ عمومی به صاحب امتیازی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و مدیر مسؤولی منصور واعظی دی ماه 1391 در 224 صفحه با قیمت 5000 تومان منتشر شده است./928/
ن601/پ

ارسال نظرات