۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۱۵۳۳۳۹
یک کمپین ضد سلطنتی اعلام کرد؛

حق وتوی ملکه چالش جدی برای دموکراسی در انگلیس است

خبرگزاری رسا ـ یک گروه حقوق بشری در انگلیس عنوان کرد بسیاری از مردم این کشور با حق وتوی ملکه و سایر اعضای خاندان سلطنتی در برابر قوانین مصوب پارلمان مخالف بوده و خواستار لغو آن هستند.
ملکه انگليس

 

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری ریپابلیک، یک کمپین ضد سلطنتی به نام جمهوری در انگلیس به انتقاد شدید از حق وتوی اعضای خاندان سلطنتی این کشور پرداخته و با غیر دموکراتیک خواندن این امتیاز، خواستار لغو آن شد. 


این گروه که هدف از تشکیل کمپین خود را "انگلیس دموکراتیک با یک رییس دولت منتخب" عنوان کرده است، حق وتوی اعضای خاندان سلطنتی را یک "جالش جدی" برای دموکراسی خوانده و نسبت به "نفوذ واقعی و قدرت واقعی" ملکه انگلیس و شاهزاده ولز هشدار داده است.


طبق آمار منتشر شده توسط رسانه های انگلیسی، تاکنون 39 قانون از مصوبات مجلس توسط اعضای خاندان سلطنتی وتو شده اند. 


 گراهام اسمیت، رییس اجرایی کمپین جمهوری گفت: این واقعا شگفت آور است که در قرن بیست و یکم، سیاستمداران ما مجبور هستند قبل از تصویب یک قانون جدید از ملکه و پسر بزرگتر وی اجازه بگیرند. 


وی افزود: وقتی پرنس چارلز به طور مرتب در سیاست گذاری های دولت دخالت می کند مشخص است که نفوذ قابل توجهی بر روی وزرا دارد. تعجبی ندارد که وزرای کابینه این قدر برای نظرات وی اهمیت قائل هستند.  


در دسامبر سال گذشته نیز کمپین جمهوری دخالت ملکه انگلیس در امور مربوط به قانون گذاری را نشانه ای از ماهیت فئودالیستی نظام سیاسی انگلیس عنوان کرده بود.


گفتنی است در سالهای اخیر جنبش های جمهوری خواهانه بسیاری در انگلیس فعال شده و انتقادات شدیدی نسبت به نظام سلطنتی این کشور عنوان کرده اند. این جنبش ها از سال 2008 میلادی و آغاز بحران اقتصادی اروپا شدت بیشتری یافته اند./990/ب903/ک

ارسال نظرات