۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۱۵۷۰۳۸

کتاب «شکوه 29 بهمن» به زودی رونمایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کتاب «شکوه 29 بهمن» شرحی بر قیام خونین مردم تبریز در 29 بهمن سال 1356 به زودی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی رونمایی خواهد شد.
کتاب « شکوه 29 بهمن »

 

علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: به زودی کتاب «شکوه 29 بهمن» شرحی بر قیام خونین مردم تبریز در 29 بهمن سال 1356 به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی رونمایی خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که نسخه‌ای از این اثر فاخر در دیدار مردم آذربایجان‌شرقی با رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم حضرت آیت الله خامنه‌ای شد، خاطرنشان کرد: امیدواریم معظم‌له با تقریر یادداشتی بر مقدمه این کتاب بر بار معنوی اثر بیش از این بیافزاید.

 

داننده با بیان این‌که کتاب «شکوه 29 بهمن» با قیمت 350 هزار ریال به بازار عرضه خواهد شد، گفت: این اثر با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان شرقی و همچنین مؤسسه فرهنگی هنری مهر طاها آذر به زیور طبع آراسته شده است.

 

وی با بیان این‌که محمد زارع پور با همکاری جمعی از نویسندگان و محققان تاریخ معاصر به نگارش این کتاب اهتمام داشته است، گفت: این اثر در 1500 صفحه و دو جلد به چاپ رسیده که در نوع خود کتابی جامع در خصوص قیام تاریخی 29 بهمن سال 1356 مردم تبریز محسوب می شود.

 

بنا بر این گزارش، رحیم نیک‌بخت، پژوهشگر حوزه تاریخ نیز اخیرا نگارش کتابی درباره قیام 29 بهمن سال 1356 مردم تبریز را به پایان رسانده که به زودی منتشر می‌شود. وی که در این کتاب هفت مقاله را گنجانده معتقد است قیام 29 بهمن در تبریز نقطه اتصال مردم این شهر به نهضت امام خمینی (رحمةالله‌علیه) بود.

 

نیکبخت درباره نگارش کتاب از این حادثه تاریخی در تبریز توضیح داده است: یکی از مطالعات تخصصی‌ام بررسی انقلاب اسلامی در تبریز است. قیام 29 بهمن در تبریز هم یکی از جریان‌های مهم انقلاب در این شهر است. بررسی عوامل تاثیر‌گذار در پیدایش قیام، شکل‌گیری حرکت‌ها و بروز آن و نیز پیامد‌ها و نتایجی که به دنبال داشت، مباحث مهم مطرح شده در کتاب‌ جدیدم است.

 

وی ادامه داد: این کتاب مجموعه‌ای از هفت مقاله مستقل درباره قیام است. هر یک از این مقالات به موضوعی مهم از قیام همچون ریشه‌ها و بسترها، چگونگی وقوع قیام، بررسی شخصیت‌های موثر و شهدای قیام مانند شهید محمد باقر رنجبر آذرباف می‌پردازد، وی یکی از شهدای حادثه 29 بهمن تبریز است. او در تظاهرات خیابانی تیر ‌خورد و بعد از چند روز در بیمارستان تبریز به شهادت رسید، در حالی که دانشجوی رشته فلسفه و معلم قرآن بود. این مقالات دارای سیر تاریخی ‌و نکات جدیدی از نقش مردم تبریز در قیام 29 بهمن است.

 

این پژوهشگر تاریخ درباره منابعی که برای نوشتن مقالات خود از آن‌ها بهره برده است، گفت: مصاحبه با خانواده شهدا و خاطرات، اسناد و گزارش‌های ساواک و نیز تصاویر شهدا و شخصیت‌های تاثیر‌گذار و تصاویری که از قیام باقی مانده است منابع اصلی کتاب‌ است. این مجموعه مقالات طی 12 سال نوشته شده‌ است. من هر سال به مناسبت قیام 29 بهمن تبریز مقاله‌ای را منتشر می‌کنم و هر یک از این مقالات به یک ویژگی قیام اشاره دارد./935/پ203/ق

ارسال نظرات