۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۵۷۵۰۶
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

ضرورت مشارکت حوزه در دیپلماسی علمی جهان اسلام

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه علمیه با بیان این‌که حوزه‌های علمیه باید مشارکت در دیپلماسی علمی جهان اسلام داشته باشند، گفت: باید از ظرفیت علمی حوزه‌ها در عرصه دیپلماسی علمی جهان استفاده کرد.
چهاردهمين همايش کتاب سال حوزه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی عماد معاون پژوهش حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد،‌ با اشاره به ظرفیت بالفعل و بالقوه حوزه‌های علمیه،‌ گفت: قلمرو پژوهش به مثابه فرآیند تولید دانش از ظرفیت‌های چشمگیری بهره می‌برد.
وی با بیان این‌که حجم در خور توجه نشریات علمی و پژوهشی و نشریاتی که می‌توانند در این مسیر گام بردارند فراوان است، گفت:‌ در نمایه نشریات دینی انتشار 120 نشریه علمی که عمده کار آنها از سوی حوزویان انجام می‌گیرد گزارش داده شده است.
معاون پژوهش حوزه علمیه گفت: در ساختارهای پژوهشی بیش از صد و چهل مرکز پژوهشی فعال هستند که برخی از استانداردهای مطلوب و فراتر از حد میانی جامعه علمی ایران برخوردار هستند و در زمینه فعالیت‌های علمی دینی مرتبط با حوزه های علمیه در حال فعالیت هستند.
حجت‌الاسلام عماد پایان نامه‌های حوزوی را از ظرفیت‌های بزرگی دانست که روز به روز در حال فعال‌تر شدن هستند و ابراز کرد: نشست‌ها و همایش‌های متعدد که سالانه بیش از پانصد نشست علمی از سوی حوزویان برگزار می‌شود از دیگر ظرفیت‌های علمی حوزه است.
وی با بیان این‌که باید حضور جدی تولید دانشی در عرصه ملی و بین‌الملل داشته باشیم، گفت:  مشکلی که امروز در علوم انسانی با آن مواجه هستیم نتیجه دور ماندن حوزه‌های علمیه به صورت سازماندهی شده از جریان شکل گیری علوم انسانی است.
حجت الاسلام عماد افزود: قریب به 9 دهه قبل در ایران علوم انسانی با باورها و مبانی دیگر شکل گرفت و این‌که بخواهیم امروز آنها را بازبینی کنیم کار بسیار دشواری است.
معاون پژوهش حوزه علمیه با بیان این‌که حوزه‌های علمیه باید مشارکت در دیپلماسی علمی جهان اسلام داشته باشند، گفت: باید از ظرفیت علمی حوزه‌ها در عرصه دیپلماسی علمی استفاده کرد؛ دیپلماسی علم این است که نهاد علمی از همه ظرفیت‌های خود برای تعامل میان جهانیان استفاده کند.
وی ابراز کرد: اگر می‌خواهیم در علوم انسانی پیشرو باشیم باید وضعیت موجود را در قالب ممیزی‌های توسعه علم شناسایی کنیم و وضعیت مطلوب را تعریف و فاصله آن را از طریق نیاز سنجی پژوهشی انجام دهیم.
حجت‌الاسلام عماد با اشاره به کلان پروژه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که در 19 طرح در حال انجام است، اظهار کرد: نخستین نیاز سنجی ما نیاز سنجی فقه است که امروز از آن رونمایی می‌شود، این نیاز سنجی از آخرین ماه‌های سال 88 آغاز شده و اکنون به سرانجام رسیده است؛ امیدواریم با حمایت شورای عالی حوزه‌های علمیه و تصویب طرح نیاز سنجی دوم دانش فقه از سال 1392 مرحله بعدی این طرح را آغاز کنیم./927/پ202/پ
ارسال نظرات