۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۵۷

بازدید رایزن فرهنگی ایران از کتابخانه اسلامی مادرید

خبرگزاری رسا ـ رایزن فرهنگی ایران در مادرید به منظور انجام تعاملات فرهنگی با مسؤولین کتابخانه اسلامی این کشور دیدار کرد.
مادريد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالمجید ابوالقاسمی سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در مادرید، روز گذشته با گیجرمو اسکریبانو رییس بخش همکاری و ترویج فرهنگ آژانس بین المللی توسعه همکاری وزارت امور خارجه اسپانیا، خانم لوئیسا مورا ویجارخو، رییس بخش خدمت کتابخانه و تنی چند از کارشناسان در محل کتابخانه اسلامی دیدار کرد و  در خصوص همکاری بین کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و کتابخانه اسلامی در اسپانیا بر اساس اجرایی کردن تفاهم نامه منعقده بین سازمان و کتابخانه ملی به گفت‎وگو پرداخت.

 

در این دیدار سرپرست رایزنی فرهنگی به معرفی رایزنی و تشریح اهم فعالیت‎های آن از جمله تدوین و انتشار کتب علمی و اسلامی، دایر نمودن کلاس‎های آموزش زبان فارسی در محل رایزنی فرهنگی و دانشگاه‎های بارسلون، سالامانکا، آلیکانته، ویگو، فعالیت‎های فرهنگی در حوزه نمایشگاهی، برگزاری هفته های فیلم ایرانی در دانشگاه‎های اسپانیا، برگزاری سمینارها و دیگر برنامه‎های معرف فرهنگ ایران پرداخت.


وی با معرفی رایزنی به عنوان حلقه واسط فرهنگی بین ایران و اسپانیا به ضرورت ایجاد همکاری متقابل میان کتابخانه اسلامی و کتابخانه ملی در ایران اشاره کرد که مورد استقبال مسؤولان این کتابخانه قرار گرفت.

 

در ادامه اسکریبانو ضمن ابراز خرسندی از حضور سرپرست رایزنی، آمادگی کتابخانه را برای انعقاد تفاهم نامه همکاری بین کتابخانه اسلامی و کتابخانه ملی ایران اعلام کرد.

 

ابوالقاسمی ضمن اظهار خشنودی از عدم وجود موانع جهت ارتقای فعالیت های فرهنگی بین دو کشور، به امکان برگزاری نمایشگاه و سمینارهای مشترک و حمایت از پژوهشگران دو کشور و ایجاد تسهیلاتی جهت دست یابی به منابع موجود در کتابخانه های دو کشور اشاره کرد و بعد از اتمام جلسه آقای ابوالقاسمی مجموعه ای از انتشارات رایزنی را به کتابخانه اهدا و به اتفاق رییس کتابخانه و یکی از کارشناسان از بخش‎های مختلف کتابخانه از جمله مخزن کتابهای قدیمی که مربوط به اسلام شناسی می باشد، بازدید کرد.

 
بنای اصلی کتابخانه اسلامی مادرید در سال 1945 نهاده شد. این کتابخانه در آغاز با عنوان انستیتوی فرهنگی هیسپانیکا وابسته به وزارت امور خارجه شروع به فعالیت کرد و در سال 1947 زمانی که اساسنامه آن به عنوان یک انستیتوی فرهنگی تنظیم شد، کتابخانه ای با رویکرد اسپانیا شناسی نزدیک به شش هزار عنوان کتاب و نشریه در آن ایجاد شد و سپس این کتابخانه در سال 1949به طور رسمی با عنوان مرکز ملی انتشارات موسسات آموزشی و پژوهشی اسپانیا و آمریکا افتتاح شد و از همان سال نشریات اطلاع رسانی برای کشورهای اسپانیایی زبان را به صورت مستمر منتشر می کند. در سال 1979 انستیتو همکاری های ایبرو آمریکا نیز به کتابخانه افزوده شده و درنتیجه گسترش بیشتری یافت.

 

این کتابخانه از بدو تاسیس شامل دو بخش مجزا بوده؛ یکی بخش منابع ایبرو آمریکا و بخش دیگر منابع اسلامی که به کتابخانه اسلامی مشهور است. این بخش ها که از سال 1954 برای مراجعه عموم دایر بوده، به نام انستیتوی هیسپانو عرب شهرت داشته است. این مجموعه علاوه بر فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی، پاسخگوی نیاز علاقه مندان به جهان اسلام و عرب و نیز پژوهشگران اسپانیایی و غیر اسپانیایی بوده است. نخستین سال های تشکیل این کتابخانه صرف گردآوری و تنظیم منابع مرتبط شده که در سایه تلاش های بنیانگذار آن، کشیش فلیکس ماریا پاره خا انجام گرفته و در آن بهترین آثار درباره اسلام، عرب و ملل مسلمان گردآوری شده است. از سال 1974 انستیتوی هیسپانو عرب وارد دومین مرحله حیات خود شده و به صورت یک مجموعه مستقل در داخل وزارت امور خارجه اسپانیا به فعالیت مشغول شد. در این مقطع انستیتو هیسپانو عرب به صورت موسسه ای غیرانتفاعی هزینه های خود را تامین کرده و با سیاست های خاص روی پای خود ایستاده است.


اکنون دو کتابخانه مطالعات اسپانیایی و اسلامی در یک محل متمرکز و خدمات مشترکی را ارائه می دهند. در این مرکز جمعا نزدیک به 600 هزار عنوان کتاب موجود است که در این میان 41779 عنوان اثر شامل کتاب، مجله و مقاله متعلق به کتابخانه اسلامی است./994/ب102/د

ارسال نظرات