۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۳۳۳
سید حسن نصرالله:

بحث بیماری بنده یک جنگ رسانه‎ای است

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل حزب الله لبنان به تمامی شایعات مطرح شده علیه خود و حزب الله لبنان پاسخ داد.
سيد حسن نصر الله

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان امشب در سخنرانی خود که به صورت مستقیم از  شبکه تلویزیونی المنار پخش شد به شایعات مطرح شده در مورد این حزب پاسخ داد و گفت: شایعات مطرح شده در چند روز اخیر و آثار منفی آن سبب شد که سخنرانی خود را زودتر از موعود مقرر انجام دهم.

 

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: تمامی شایعات مطرح شده در چند روز اخیر مبنی بر بیماری و انتقالم به جمهوری اسلامی ایران، همان طور که می‎بیند کذب محض است و فقط یک جنگ رسانه‎ای دیگر علیه حزب الله لبنان بوده است. من برای کسانی که مراجعه کردند و جویای حال عمومی بنده شدند، تشکر می کنم.

 

قانون ارتدوکس رتبه اول طرح‎های مطرح شده قانون انتخاباتی را دارد

 

وی به قانون ارتدوکس اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در مورد قانون انتخابات دو مطلب قابل بحث است، بحث اول تهمت‎هایی است که شایستگی مطرح شدن را ندارند، بحث دوم ملاحظات و دل سوزی‎هاست که باید به آن احترام گذاشت.


دبیرکل حزب الله خاطرنشان ساخت: قانون ارتدوکس در رأی گیرهای که در کمیته‎های مشترک برای تعیین بهترین طرح برای انتخابات پارلمان لبنان صورت گرفته است، بالاترین آرا را به خود اختصاص داد، ولی با این حال همه به دنبال جایگزینی برای آن هستند.

 

قانون دایره انتخابات از بهترین و قانونی‎ترین طرح‎هاست

 

وی قانون تبدیل لبنان به یک دایره انتخاباتی را نیز قانونی عادلانه دانست و عنوان کرد: این قانون سبب مساوات و همبستگی هر چه بیشتر بین ملت می‎شود و از افراط گرایی و منفعت طلبی جلوگیری می‎کند.


سید حسن نصرالله به مزیت دیگر این قانون اشاره کرد و افزود: بر اساس این قانون، هر لبنانی چه مسیحی و یا مسلمان در تعداد انتخاب نماینده برابر هستند و هر کدام می‎توانند 128 نماینده انتخاب کنند.

 

وی از همه طوایف و جریان‎های سیاسی و مذهبی این کشور برای ائتلاف بر قانون یک دایره انتخاباتی دعوت کرد و خاطرنشان ساخت: ائتلاف بر قانون یک دایره انتخاباتی موجب تقویت جریان‎های معتدل و افراط گرایان را تضعیف می‌کند، به همین سبب ما ما یک انتخابات انسانی و ملی عادلانه را در پیش رو داریم.


دبیرکل حزب الله به شبهه دیگری مبنی بر خواست حزب الله لبنان برای برگزاری هر چه زودتر انتخابات پاسخ داد و گفت: بعضی‎ها در داخل و خارج به زود و یا تاخیر برگزاری انتخابات پارلمان نظر می‎دهند و بعضی دیگر حزب الله را متهم به خواست برگزاری هر چه زودتر این انتخابات متهم می کنند که این شایعه کذب محض است و مصلحت این حزب در برگزاری آن در موعود مقرر است.

 

وی با اشاره به بحران مالی و اختلافات داخلی در میان 14 مارس تصریح کرد: حزب الله لبنان با هیچ گونه بحران مالی و اختلافی مواجه نیست، پس به چه دلیل باید مانند بعضی از جریان‎ها خواهان تعویق انتخابات باشیم.


نصرالله گفت: جریان 14مارس به علت داشتن مشکلات مالی می‎خواهد که انتخابات زودتر از موعود برگزار شود و همچنین بر اوضاع سوریه برای جبران بحران مالی خود حساب ویژه‎ای کرده‌ است.

 

بعضی‎ها به دنبال ایجاد اختلاف و جنگ‎های فرقه‎ای و طایفه‎ای بین شیعه و سنی هستند

 

سید حسن نصر الله، شایعه پردازی و خبرسازی درباره همکاری حزب الله لبنان با سوریه برای تسلط بر مناطق مرزی را کاملا کذب و بی اساس دانست و گفت: مردم مناطق مرزی لبنان شیعه هستند و هیچ یک از روستاهای سنی نشین مرزی را اشغال نمی کنند.

 

وی تصریح کرد: ماجرا از این قرار است که گروه های مسلح سوری، خانه‎های شیعیان لبنان را به تصرف خود در آورده و آنان ا را از خانه هایشان بیرون کردند. به این ترتیب مردم روستاهای مرزی حق دارند از منازل و املاک خود و مهم تر از همه از جان خود در مقابل آنان دفاع کنند.

 

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه از ساکنان مناطق مرزی خواست از هر فرصتی برای تحقق صلح و آشتی بهره ببرند تا جلوی خونریزی‎ها گرفته شود.


نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که عربستان، قطر، ترکیه و آمریکا از گروه های مسلح در سوریه پشتیبانی می‎کنند، تاکید کرد: ما هرگز از تجزیه سوریه حمایت نمی کنیم، زیرا این یک طرح اسرائیلی است و به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست.


سید حسن نصر الله با تاکید بر وجود دست‎هایی که لبنانیان را با شتاب به سمت جنگ طایفی سوق می دهند، هشدار داد: عده ای می خواهند چنین ادعا کنند که تا آغاز جنگ و فتنه در لبنان تنها چند روز باقی مانده است، اما هرگونه جنگ و فتنه داخلی در لبنان بسیار خطرناک خواهد بود و بر اساس همه معیارها و اصول، غیرقابل قبول است. بنابراین من همگان را به برخورد مسؤولیت پذیرانه در برابر هرگونه تلاش برای برانگیختن درگیری طایفه‎ای دعوت می کنم.

 

دشمنان برای ضربه زدن به حزب الله لبنان به دنبال شایعه پراکنی و اتهام‎زنی هستند

 

وی درباره حوادث جاری در مرزهای ریف القصیر و الهرمل تاکید کرد: اخبار منتشر شده‌ مبنی بر اینکه ارتش آزاد سوریه پایگاه‌های حزب الله را هدف قرار داده و بمباران کرده است همانند زخمی شدن شیخ نعیم قاسم دروغ محض است.

 

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: رسانه‌ها به نقل از سفیر آمریکا اعلام کردند که حزب الله و نظام سوریه طرحی دارند که درصدد اشغال شماری از روستاهای اهل سنت در ریف القصیر و تصرف آنها هستند تا روستاهایی که شیعیان سوری در آن زندگی می‌کنند را به روستاهایی که علوی‌ها در آن سکونت دارند، در چارچوب طرح تقسیم خود مرتبط کنند و این موضوعی است که سفیر آمریکا نیز آن را رد نکرد و هنگامی‌که حوادث چند روز اخیر روی داد، درگیری‌هایی در این چارچوب صورت گرفت و این موضوعی جدید و خطرناک است و دیگر مسؤولی در میان معارضان سوریه وجود نداشت که به دنبال این حوادث حزب الله را تهدید نکند.

 

سید حسن نصر الله تاکید کرد: مهمترین موضوعی که به آن احتیاج داریم تا حقایق را دریابیم و موضع درستی اتخاذ کنیم،‌ اطلاع از حقایق است. من به شما اطمینان می‌دهم، هر آنچه درباره این طرح و نقشه گفته شده، دروغ و تهمت و نادرست است و داده‌های میدانی برعکس تمام آنچه ادعا شده را مورد تاکید قرار داده‌اند. در آن منطقه ساکنان لبنانی و یا منتسب به حزب الله سکونت ندارند و چنین طرحی برای آینده در این خصوص و برای تسلط بر این مناطق و بر هیچ روستای سنی نشینی وجود ندارد، بلکه برعکس آنچه اتفاق افتاده این است که گروه‌های معارض مسلح طی ماه‌های گذشته بر این مناطق تسلط یافتند که ساکنان آن را شیعیان لبنان تشکیل می‌دهند و آنها اقدام به آواره کردن این شیعیان کردند، دقیقا همانند آنچه در روستای "ام الدمامل" به وقوع پیوست.

 

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: گروه‌های مسلح حملات نظامی گسترده‌ای را علیه این روستاها تدارک دیده و انجام می‌دهند تا بر آنها تسلط پیدا کرده و ساکنان آنها را آواره کنند. آنچه در آنجا رخ می‌دهد، آن است که مابقی ساکنان این روستاها و این مناطق از همان ابتدا سلاح به دست گرفتند و به دفاع از سرزمین و خانه‌های خود پرداختند و هرکس در این راه کشته شده به فتوای اکثر مراجع عظام شهید به شمار می‌آید و من به آنها می‌گویم که این حق مشروع شماست که از روستاهای خود دفاع کنید و در قبال کسانی‌که به شما تجاوز می‌کنند، بجنگید، اما اجازه ندارید، خون ما بقی مردم را بریزید.

 

سید حسن نصر الله اظهار کرد: مجروحان گروه‌های مسلح از طریق روستاهای شیعه ‌نشین لبنان به بیمارستان‌های لبنان منتقل و در این بین میانجی‌های منطقه‌ای و محلی در طول این مدت وارد عمل می‌شدند و اقدام به ایجاد سازش بین دو طرف می‌کردند، اما افراد مسلحی که از خارج منطقه وارد می‌شدند، این توافق‌ها و آشتی‌ها را به بن بست می‌کشاندند و امکان هرگونه مصالحه را بین می‌‌بردند. من بار دیگر از ساکنان منطقه می‌خواهم از هر فرصت پیش آمده برای آشتی و مصالحه و حفظ جان‌ها و جلوگیری از بسته شدن راه‌ها استفاده کنند و راه به روی هرآنکه خواهان جنگ و فتنه در این منطقه است، ببندند.

 

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: دولت با سی هزار لبنانی ساکن این منطقه چه کار کرد. من نمی‌گویم که ارتش برای دفاع از اراضی سوریه برای دفاع از لبنانی‌ها وارد عمل شود. این افراد مسلح همان‌هایی هستند که عربستان سعودی و قطر و آمریکا از آنها حمایت مالی به عمل می‌آورد، چه تلاش‌هایی در این خصوص صورت گرفت. همه می‌دانند که این معارضان مزدور و وابسته هستند، آیا کسی در سطح حکومتی و دولتی تلاشی برای توقف این تجاوزها انجام داد و آیا این تبعیض مذهبی نیست که در روستاهای مرزی صورت می‌گیرد.

 

سید حسن نصر الله افزود: برخی نمایندگان از اهل تسنن لبنان و برخی سران و چهره های سرشناس کشور، روند بسیار خطرناکی را در پیش گرفته اند زیرا حقایق را بیان نمی کنند تا بدانیم چطور باید راه حلی برای آن یافت بلکه بخشی از سخنان آنان مبتنی بر اتهاماتی است که هدف از آن ایجاد اختلاف است .

 

وی ادامه داد: در هر رخداد ریز و درشتی که حزب الله و جنبش امل هیچ ربطی به آن ندارند، فورا از شیعه و حزب الله سخن گفته می شود و من می پرسم از این سخن پراکنی‎ها چه نفعی خواهید برود و به کجا خواهید رسید.
 
 

نصرالله در ادامه سخنان خود تصریح کرد: از همان لحظه نخست ترور وسام الحسن، نمایندگان لبنانی انگشت اتهام را به سمت حزب الله نشانه رفتند که این اقدامی خطرناک است. آنان سپس موضوع بازداشت شدگان اسلامگرا را مطرح و گفتند که حزب الله در محاکمه آنان مانع تراشی می کند زیرا نهاد قضایی را در اختیار دارد اما باید گفت اولا حزب الله بر دستگاه قضایی تسلط ندارد و دوما مانع محاکمه بازداشت شدگان نیست.

 

وی اظهار داشت: گروه تلکلخ جوانانی از شمال هستند که از مرز گذشته و وارد خاک سوریه و با نیروهای سوری درگیر شدند اما گفته شد که حزب الله در این گروه نفوذ کرده و با کمین کردن در تلکلخ فرزندان شما را به قتل می رساند.

 

دبیرکل حزب ‌الله لبنان به حادثه عرسال که منجر به کشته شدن چند نیروی ارتش شد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در مورد حادثه عرسال نیز از همان لحظه نخست بدون تحقیق و بررسی و دقت نظر گفتند حزب الله همان گروهی است که وارد عرسال شده و در صدد آدم ربایی و کشتار است اما هنگامی که این موضوع ثابت نشد گفتند که ارتش از حزب الله دستور می گیرد.

 

نصرالله افزود: به اهالی عرسال گفته شد که حزب الله وارد این منطقه شده و دست به آدم ربایی وکشتار زده است اما باید پرسید شما منطقه را به چه سمتی سوق می دهید و طرح چنین موضوعاتی روند امور را به چه سمت و سویی می برد.

 

وی درباره آدم ربایی و نسبت دادن آن به حزب الله لبنان خاطرنشان ساخت: آدم ربایی پدیده‌ای بسیار خطرناک و نفرت انگیز است، من همه را به همکاری ملی دعوت می‌کنم و از جمله مسؤولیت‌های دولت انجام تمام تلاش‌ها در این چارچوب است. من می‌خواهم که ماهیت هرکس که دست به چنین اقداماتی می‌زند، آشکار شود و باید بر این پدیده به شکلی قاطع غلبه کرد و همه شهروندان را به همکاری با دولت دعوت می‌کنیم و این از وظایف ملی و همچنین دینی و شرعی است.

 

سید حسن نصر الله گفت: به نظر من گروهی در تلاش برای فتنه انگیزی هستند و البته برملا کردن حقایق به عنوان یک نیاز ضروری مطرح است.

 

وی در مورد مسأله صیدا عنوان کرد: آیا برای ساخت و ساز در شهر صیدا لبنان باید از کسی اجازه بگیریم؛ صیدا قسمتی از لبنان است و در آن شیعه‎‎ها، مسجدها، مراکز اسلامی، آپاراتمان‎ها و منازل زیادی وجود دارد.

 

سید حسن نصرالله در جواب کسانی که به تهمت‎ و دشنام علیه حزب الله لبنان می‎زنند تصریح کرد: ما به دشنام‎ها پاسخ نمی‎دهیم و همچنین صبر، صبر و صبر می کنیم.

 

وی در پایان سخنرانی خود بر مسؤولیت پذیری برخی از افراد تاکید کرد و گفت: ما نیز بسیار مسئولیت پذیر هستیم اما هیچ کس نباید بر اساس محاسبات نادرست با ما برخورد کند و ما در نظر نداریم  وارد منزل یا مسجدی شده و یا کسی را تهدید کنیم  بلکه درصدد آمادگی برای مقابله با رژیم صهیونیستی هستیم./994/ب901/د

ارسال نظرات