۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۶۱۰۶۶
وزیر حج و اوقاف افغانستان:

اقدامات علمای افغانستان در شفاف‌سازی حقایق جهاد و انتحار ناکافی است

خبرگزاری رسا ـ مقامات افغان در کنفرانس همکاری‎های اسلامی برای آنده افغانستان بر لزوم عدم سکوت علما در قبال عملیات انتحاری تأکید کردند.
محمد يوسف نيازي وزير حج و اوقاف افغانستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد یوسف نیازی، وزیر حج و اوقاف افغانستان در کنفرانس «همکاری‌های اسلامی برای آینده افغانستان»، اقدامات علمای دینی در روشن شدن حقایق مسائل دینی مانند جهاد و انتحار را ناکافی دانست.

 
وی افزود: علمای دینی کشور باید از سکوت دست برداشته و حق و باطل را برای مردم افغانستان روشن کنند.

 

وزیر حج و اوقاف افغانستان تأکید کرد که امنیت یکی از مسائل مهم افغانستان است و محکوم کردن مواردی که به این امر خدشه وارد می‌کند، نیازی به فتوا نداشته و باید مردود دانسته شود.

 

مسؤولان شورای عالی صلح نیز در این کنفرانس با اشاره به اهمیت نقش علما در ارائه راهکار برای پایان خشونت‌ها در افغانستان، از مخالفان مسلح دولت خواستند که برای علمای دینی در راستای روشن ساختن حقایق مسائل دینی مانند جهاد و انتحار مانع‌تراشی نکرده و از تهدید آنان دست بردارند.

 

معصوم استانکزی، دبیر شورای عالی صلح، در بخش دوم کنفرانس سوم همکاری‌های اسلامی برای آینده صلح آمیز افغانستان گفت: بسیاری از خواسته‌های مخالفان دولت به منظور آغاز گفت‌وگوها در مرحله اجرا قرار دارند.

 

استانکزی تصریح کرد که زمان‌بندی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، مصونیت و آزادی سفر برای مخالفانی که علاقه‌مند صلح هستند و ایجاد دفتر و آدرس مشخص برای آنان از جمله اقدامات دولت افغانستان به منظور آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان طرفین است.

 

به گفته علمای دینی شرکت کننده در این کنفرانس، برخی از فعالیت‌ها در دولت افغانستان خلاف اصول اسلامی بوده و نیازمند شناسایی و اصلاح است.

 

علمای دینی افغانستان تصمیم‌های برخی از دادگاه‌ها و پخش و انتشار برنامه‌های غیراسلامی از سوی تعدادی از رسانه‌های افغانستان را از جمله فعالیت‌های غیر اسلامی در دولت عنوان کردند.

 

این کنفرانس از سوی نهادهای مدنی، دینی و شورای سراسری علمای افغانستان به منظور حمایت و تقویت «قطعنامه استانبول» برگزار شده بود.

 

در قطعنامه استانبول که از طرف علمای برجسته جهان اسلام در سومین کنفرانس همکاری‌های اسلامی برای آینده صلح آمیز افغانستان صادر شده بود، افغانستان یک کشور اسلامی و جزء لاینفک دنیای اسلام به شمار رفته و «حکم دارالحرب و مباح الدم خواندن» اتباع آن به شدت رد شده است./980/ب101/د

ارسال نظرات