۲۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۱۶۱۳۲۳
آیت الله اراکی:

علامه الفضلی پرچمدار جهاد تبیینی در عربستان بود

خبرگزاری رسا _ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: علامه الفضلی پرچمدار جهاد تبیینی در عربستان و نخستین کسی بود که به ترکیب منطق رایج حوزوی و منطق جدید پرداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمين محسن اراکي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در مراسم بزرگداشتی که شب گذشته به مناسبت ارتحال آیت الله عبدالهادی فضلی در مسجد اعظم قم برگزار شد وی را پرچمدار جهاد تبیینی در عربستان خواند.

 

وی افزود: علامه الفضلی شخصیتی همواره مجاهد و تلاشگر بود که تمام عمر خود را در راه نشر علوم اهل بیت(ع) سپری کرد و در کنار تعلیم و تعلم، بار امانت بزرگ دیگری را نیز بر دوش می کشید.

 

آیت الله اراکی سپس در تشریح این امانت بزرگ خاطرنشان کرد: امانت بزرگی که بر دوش علامه الفضلی قرار داشت جهاد خاموش در قلب جبهه دشمن و در شرایط خفقان سیاسی و دشوار عربستان سعودی بود.

 

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: علامه الفضلی با وجود تمامی این شرایط توانست بزرگترین خدمات علمی را به مکتب اهل بیت(ع) انجام دهد.

 

آیت الله اراکی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) دامان جهان اسلام را گرفت کتمان حقایق اصیل دینی بود که در مقابل آن جهاد تبیینی گسترده ای نیز در تاریخ اسلام صورت گرفت.

 

وی تأکید کرد: جهاد تبیینی یکی از موثرترین و کاراترین جهادهای صورت گرفته در تاریخ اسلام است و نخستین پرچمداران آن نیز حضرت زهرا(س) و سپس حضرت علی(ع) بودند که به تبیین معارف الهی پرداخته و در مقابل آن کتمان خطرناک ایستادگی کردند، به نحوی که می‎توان یکی از بارزترین نقش های حضرت زهرا(س) را گشودن باب جهاد تبیینی دانست.

 

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: علامه الفضلی از پیشگامان تبیین روش جدید تدریس علوم اسلامی در حوزه و تجدید نظر در کتب حوزوی بود و در زمانی که کسی به این مسائل اهمیتی نمی داد وی به فکر تجدید ساختار کتابهای حوزوی بود.

 

آیت الله اراکی افزود: وی نخستین کسی بود که در زمان حاکمیت حزب بعث و تفکر کمونیستی در عراق و با وجود شرایط خفقان به تالیف کتاب تعالیم دینی به روش جدید و مطابق با ذائقه نسل جوان در عراق پرداخت و سهم بزرگی در تربیت جوانان متدین عراقی دارد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: علامه الفضلی همچنین از نخستین علمای اسلامی به شمار می رفت که به ترکیب منطق رایج حوزوی و منطق جدید پرداخت و حاصل آن کتاب "مناهج البحث" ایشان است.

 

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که جهاد تبیینی که علامه فضلی از پرچمداران آن بود امروزه به یکی از وظایف اصلی حوزه های علمیه تبدیل شده است تاکید کرد: برای جهاد تبیینی در مرحله نخست نیازمند آشنایی با علوم اهل بیت(ع) و سپس استفاده از روشها و شیوه های جدید برای معرفی این علوم هستیم.

 

آیت الله اراکی بر لزوم ارتباط مستمر حوزه علمیه قم با دانشگاه های داخلی و خارجی تأکید کرد و افزود: حوزه علمیه قم یکی از فعالترین مراکز تولید علم در جهان است اما متاسفانه ارتباط فعالی با دانشگاههای داخل و خارج از کشور ندارد تا این تولیدات علمی منتقل شود.

 

وی تصریح کرد: کتابهای غربی به خصوص در حوزه علوم انسانی با بهترین ترجمه ها وارد خانه و دانشگاههای ما می شود اما کتابهای اسلامی که در حوزه علمیه قم و به وسیله علمای بزرگ تدوین و تالیف می شوند مغفول واقع شده اند و به دست مراکز علمی داخل و خارج از کشور نمی رسند.

 

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: ترجمه مناسب و دقیق آثار اسلامی یکی از آرزوهای دیرینه ما بوده و حوزه علمیه باید با مجامع علمی خارج از حوزه و حتی خارج از کشور ارتباط داشته باشد.

 

وی در پایان تاکید کرد: معارف اسلام و اهل بیت(ع) امروز بیش از هر زمان دیگری مورد هجمه دشمنان قرار گرفته، در هیچ زمان دیگری در طول تاریخ اسلام شاهد چنین حمله گسترده ای به معارف حقیقی اسلام نبوده ایم و در اینجاست که نقش عالمی مانند عبدالهادی الفضلی که پرچمدار جهاد تبیینی بود پررنگ تر می شود./990/ب202/د

ارسال نظرات