۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۱۶۴۸۸۲
پایگاه تحلیلی المانیتور:

سیاست ترکیه در قبال سوریه یک بازی "باخت - باخت" است

خبرگزاری رسا ـ پایگاه تحلیلی المانیتور در مقاله‎ای سیاست ترکیه در قبال سوریه را یک بازی "باخت – باخت" دانسته و از نابودی رویای ترکیه در تبدیل شدن به یک قدرت نرم در منطقه خبر داد.
اردوغان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه تحلیلی المانیتور در مقاله ای به تحلیل سیاست ترکیه در قبال سوریه پرداخت و نوشت: در حالی که بحران سوریه وارد سومین سال خود می شود، شواهد حاکی است که وضعیت ترکیه برای خارج ساختن خود از بحران سوریه و حفظ منافعی که به دست آورده است روز به روز مشکل تر می شود.


سمیح ایدیز، نویسنده این مقاله در ادامه تاکید می کند: سخنرانی حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان در روز اول ماه می که گفت دوستان سوریه اجازه نمی دهند نظام این کشور سقوط کند، نشان داد که ترکیه در منطقه ای که روزگاری آرزو داشت به عنوان یک قدرت نرم نقش تثبیت کننده ای در آن داشته باشد، دشمنان زیادی دارد. 


پایگاه تحلیلی المانیتور می افزاید: علی رغم نگرانی هایی که در مورد گسترش بحران سوریه به لبنان وجود دارد ترکیه به تلاش های خود برای مجاب کردن جامعه جهانی و مداخله در سوریه با هدف سرنگونی رژیم بشار اسد ادامه می دهد.


نویسنده مقاله سپس خاطرنشان می کند: موضع غیرقابل انعطاف ترکیه در قبال سوریه نه تنها حزب الله را خشمگین کرده است، بلکه همین تاثیر را بر روی ایران و عراق و سایر شیعیان خاورمیانه نیز گذاشته است. 


سمیح ایدیز در ادامه می نویسد: سازمانی با نام "گروه بحران بین المللی" که در بروکسل مستقر است در آخرین گزارش خود در مورد بحران سوریه از آنکارا می خواهد که تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارد.


به نوشته المانیتور، "گروه بحران بین المللی" در گزارش خود می افزاید: ترکیه باید از هزینه کردن تمام اعتبار خود بر روی یک راه حل سریع در بحران سوریه اجتناب کند و تغییراتی بلندمدت در سیاست خود اتخاذ کند؛ این کشور برای آن که قادر باشد با تمام گروه های درگیر مذاکره کند باید از نشان دادن خود به عنوان یک قدرت منطقه ای سنی خودداری کند.


نویسنده مقاله همچنین به بخش هایی از گزارش فوق اشاره می کند که در مورد گسترش درگیری های قومی به داخل ترکیه هشدار داده شده و در آن آمده است: تنش های قومی و نژادی ممکن است به استان هاتای ترکیه نیز کشیده شود، جایی که بیش از یک سوم جمعیت آن را اعرابی با ریشه های علوی تشکیل می دهند که به طور مستقیم با علویان سوریه نسبت فامیلی دارند.

سمیح ایدیز خاطرنشان می کند: مشخص نیست ترکیه که از سوی بخش عظیمی از مردم خاورمیانه به شعله ور ساختن اختلافات فرقه ای در منطقه متهم است، ورود هزاران آواره سوری احتمال بی ثباتی در این کشور را افزایش داده و اکنون با تهدیدات غیرمستقیم حزب الله نیز مواجه شده است چگونه می خواهد وضعیت فوق العاده خطرناک و مبهم خود را در سوریه به نفع خویش تغییر دهد.  


پایگاه تحلیلی المانیتور در انتها تاکید می کند: تنها راه ترکیه برای نجات از این وضعیت "تغییر اولویت ها" در قبال سوریه است، مساله ای که هنوز به نظر نمی رسد دولت اردوغان هنوز حاضر به پذیرش آن باشد و باعث خواهد شد که در صورت پایان یافتن بحران سوریه، ترکیه خود را در یک بازی "باخت – باخت" ببیند./990/ب902/د

ارسال نظرات