۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۶۵۰۷۳
اندیشکده بروکینگز تأکید کرد؛

خط قرمز اوباما برای سوریه بیهوده است

خبرگزاری رسا ـ یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به خط و نشان‌هایی که دولت آمریکا برای سوریه کشیده است تأکید کرد که تعیین «خط قرمز» «باراک اوباما» برای سوریه یک اولتیماتوم مزخرف بوده است.
اوباما

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز مطالعات خاورمیانه اندیشکده بروکینگز، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در دسامبر سال گذشته میلادی به بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه هشدار داد: استفاده از سلاح‌های شیمیایی کاملاً غیرقابل پذیرش است و خواهد بود، اگر اشتباه فجیع استفاده از این سلاح‌ها را مرتکب شوید با پیامدهای آن مواجه می‌شوید و مسئول هستید.

 

این تهدید اوباما بعد از هشدارهای اولیه رییس‌جمهوری آمریکا مطرح شد که گفته بود: خط قرمز برای ما زمانی است که شاهد استفاده سلاح‌های شیمیایی در سوریه باشیم.

 

نیویورک‌تایمز با اشاره به این اظهارات اوباما گزارش کرد که این خط قرمز به نوعی برای اوباما به نمایش درآمد زیرا هفته گذشته جامعه اطلاعاتی آمریکا با درجه‌های مختلفی از اعتماد ارزیابی کرد که احتمالاً سوریه در حملات خود علیه مخالفان از ماده شیمیایی «سارین» استفاده کرده است.

 

بر اساس این گزارش، اولتیماتوم دولت آمریکا هم‌اکنون ظاهراً یک حرف مزخرف است و خطرات بدون دقت خط قرمز تعیین کردن را بیان می‌کند و تهدیدات عمومی بسیار بالایی را مطرح می‌کند که اجرایی نخواهد شد.

 

خطوط قرمز ابزار جذابی در سیاست خارجی هستند و دشمنان را از نسل کشی یا استفاده از سلاح‌های شیمیایی بازمی‌دارد و در خصوص مسئله سوریه تعیین خط قرمز ظاهراً بدون تصمیم‌گیری درباره این مسئله که چگونه آمریکا می‌تواند به سوریه در صورت استفاده از سلاح‌های شیمیایی پاسخ دهد صورت گرفته است.

 

اندیشکده بروکینگز درباره اشتباه بودن تعیین خط قرمز گفت که عمل کردن تنها به نام عدالت می‌تواند اشتباه باشد و آمریکا را به این سمت سوق می‌دهد که به صورت غیرعاقلانه مداخله خود را در یک بحران افزایش دهد برای اینکه از یک خطر دیگر جلوگیری کند؛ آمریکا مداخله خود را در جنگ ویتنام افزایش داد زیرا نگران بود که شکست در آن جنگ به اعتبار نظامی آمریکا لطمه وارد کند و بنابراین اتحاد جماهیر شوروی و همپیمانان این کشور را قوی کند.

 

این اندیشکده ادامه داد خطوط قرمز اغلب اوقات محرک‌هایی را به وجود می‌آورد و دشمنان را ترغیب می‌کند تا به خشونت خود ادامه دهند؛ اعلام اینکه آمریکا تنها وقتی وارد عمل می‌شود که سلاح‌های شیمیایی در سوریه مورد استفاده قرار گیرد این مفهوم ضمنی را می‌رساند که ما دیگر ابعاد خشونت را می‌پذیریم.

 

این گزارش در پایان اینگونه نتیجه گیری کرد که دانستن پیامدهای تعیین خط قرمز اوباما برای سوریه به دولت این کشور و همچنین دولت‌های بعدی این مسئله را می‌فهماند که بدون در نظر گرفتن تهدیدات و اینکه چه پیامدهایی در صورت عبور دشمنان از خط قرمز به وجود می‌آید،از تعیین هرگونه خط قرمز خودداری کنیم و درصورتیکه از این مسئله درس گرفته نشود، هراس عمومی، کاهش اعتبار و افزایش تلفات غیرنظامیان پیامدهایی است که به وجود خواهد آمد./990/ب102/د

ارسال نظرات