۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۶۷۱۴۲

ماهنامه حاشیه گام نهم خود را برداشت

خبرگزاری رسا ‌‌- ماهنامه فرهنگی‌ و اجتماعی حاشیه به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به گام نهم رسید.
ماهنامه حاشيه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا‌‌، تازه ترین شماره ماهنامه فرهنگی‌ و اجتماعی حاشیه با عناوین: «سرمقاله، اخبار ماه، استادماه، پرونده ماه و طلبه ماه» منتشر شد.

 

در سرمقاله می خوانیم: «همان‌گونه که مولای متقیان امیر مؤمنان علیه السلام کاتب خویش عبیدالله بن ابی رافع را چنین راهنمایی فرمودند: (در دواتت لیقه بگذار و زبانه های قلمت را بلند بتراش و بین سطرهای نوشته ات فاصله انداز و حروف را نزدیک هم بنویس که موجب دلربایی خط تو خواهد بود)، همچنین طالب علم بداند که نوشته اش را با چه آغاز کند؟ دیباچه اش چه باشد؟ و ذی المقدمه اش را در چه موضوعی قرار دهد؟ و ده ها بایسته مهارتی دیگر که در نگاشتن لازم است آن را فرا گیرد، خود را صاحب هنر ممتدی کرده است که به تعالی علمی او کمک شایانی می نماید؛ تا جایی که زودتر او را در عداد علمای اعلام در می آورد».  

 

فصل اخبار ماه به مطالبی پیرامون «آشنایی اجمالی با زندگی پربرکت آیت الله عزیز الله خوشوقت رحمة الله علیه و همچنین حضور در چادرهای جوانان عشق فوتبال» پرداخته و آورده است: «آیت الله خوشوقت رحمة الله علیه: اگر خدا را قبول داری به حرفش گوش بده. خدا دو‌تا حرف دارد: واجب و حرام. واجب را انجام بده و حرام را ترک کن. نفس اگر می خواهد مزکا بشود، در دروس علمای برجسته عملی باید به اصلاح برسد... .»

 

همچنین در اخبار ماه به اخبار حوزه و دنیای اسلام  و به زندگینامه حضرات آیات حسین خادمی اصفهانی، احمد پایانی اردبیلی، ملا حسین قلی همدانی و شهید سید محمد صدر پرداخته و گزارشی از حضور روحانیون در چادرهای جوانان عشق فوتبال با عنوان از هم دوشی در جبهه ها تا هم نشینی در ورزشگاه ها را به نگارش در‌آورده است.

 

در بخش استاد ماه، متن گفت‌وگویی با حضرت آیت الله جعفرسبحانی به نگارش در آمده است که قسمتی از آن را می خوانیم: «برخی از ماها، کمی که در مسیر عالم شدن پیش می رویم، هرچه بزرگتر می شویم، نفسمان نیز با ما بزرگتر و هوای نفسمان قوی تر می شود. خود را بزرگ و بزرگتر می پنداریم و از زمین و زمان، توقع خضوع داریم. به قول آن استاد بزرگ اخلاق، وقتی آیت الله می شویم، نفس مان هم برای خودش آیت لله می شود. هرچه بر حجم آثار‌ و‌‌ خدمات افزوده می شود باید بی ادعاتر شد و هرچه بزرگ‌تر می شوی، باید در محضر خدا‌‌‌ و خلق، خود را کوچک‌تر بیابی».

 

پرونده ماه «سایبر، تهدید یا فرصت تبلیغ دینی، تبلیغ در فضای مجازی، چرایی ورود به عرصه وبلاگ های دینی، متن گفت‌وگو با حجت الاسلام و المسلمین علی ابوالحسنی (منذر) و کی بورد به جای بلندگو» را در خود جای داده و نوشته است: «امروزه با توجه به گسترش مذاهب مختلف در جهان، تولید محتوای دین اسلام با قالبی مناسب، از اصولی مهم است؛ به گونه‌ای که باید با توجه به این امر مهم، به دنبال تولید محتوای اسلامی در فضای مجازی باشیم. اگر دین به سراغ فضای مجازی  نرود، فضای مجازی به سراغ دین می آید. »

 

طلبه ماه شامل «گفت‌وگو با حجت الاسلام عباسی آغوی و عیددیدنی به روش طلبگی» است که در بخشی از آن می خوانیم: «مبنای شریعت ما بر احکام و اخلاق و عقاید است. این سه برهم تأثیر و تأثر دارد. فقیهی با توانمندی استخراج احکام فرعی از منابع اصلی، کسی است که شم و توانایی فهم دین را دارد. ما برای اینکه در حوزه روان شناسی بتوانیم یک روان شناسی اسلامی داشته باشیم باید مبانی فهم دین را بدانیم».

 

ماهنامه فرهنگی‌ و اجتماعی حاشیه به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد در 52 صفحه و با بهای 1500 تومان به چاپ رسیده است./992/ن601/ق

ارسال نظرات