۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۱۶۸۰۵۴

روایت قربانیان منع حجاب در ترکیه

خبرگزاری رسا ـ قانون ممنوعیت حجاب در ترکیه که پس از کودتای نظامی سال ۱۹۹۷ مشهور به کودتای ۲۸ فوریه به طور جدی به اجرا در آمد تاکنون قربانیان بسیاری در بر داشته است.
ترکيه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ممنوعیت حجاب در ترکیه پس از کودتای نظامی سال 1997 که به اسم کودتای «28 فوریه» مشهور است به طور جدی به اجرا در آمد.

 

در این زمان، ارتش قدرتمند ترکیه دولت ائتلافی را به اتهام گسترش دادن بنیادگرایی مذهبی در کشور وادار به استعفا کرد.

 

جریان کودتایی محدودیت هایی را در زندگی مردم مذهبی اعمال کرد که از آن جمله مهم ترین آنها می توان ممنوعیت حجاب اشاره کرد.

 

اما دولت کنونی ترکیه تلاش های زیادی را در مقابل سکولارها برای برداشتن قوانین منع حجاب انجام داد به طوری که در حال حاضر امیدهای زیادی برای حذف کامل منع حجاب در این کشور وجود دارد.

 

در این شرایط یکی از اقداماتی که فعالان مدافع حجاب در ترکیه انجام داده اند راه اندازی وب سایت www.dunyaortak.com است که هدف از راه اندازی آن جلب توجهات به مسأله ممنوعیت حجاب از طریق تجربه های مشترک قربانیان آن است.

 

تا سال 2010 میلادی دانش آموزان محجبه بر اساس قانون منع حجاب حق ایراد سخنرانی در دانشگاه ها را نداشتند.

 

پس از آن با ارسال بخشنامه آموزش عالی به دانشگاه ها این ممنوعیت لغو شد اما هنوز برخی از دانشجویان محجبه با مشکلاتی مواجه بودند زیرا تعدادی از دانشگاه ها و اساتید سکولار اصرار به اجرای دوباره منع حجاب داشتند.

 

ایرم سین 22 ساله که دانشجوی دانشگاه «اکان» است در این وب سایت نوشته است که ممنوعیت حجاب که به گفته او تبعیض علیه زنان مسلمان است کماکان ادامه دارد.

 

او می گوید:رییس دانشگاه هرازگاهی به سراغم می آید تا مرا قانع کند که حجابم را بردارم.

 

آیسون سلبی 32 ساله که دانشجوی دانشکده فارماکولوژِی دانشگاه استانبول است نیز در گزارش تجربه تلخ خود از قانون ممنوعیت حجاب می نویسد:من مجبور شدم تحصیل در دانشگاه را رها کنم تا زمانی که قانون اجازه حضور دختران محجبه به دانشکده مان ابلاغ شد.

 

او ادامه می دهد:من تا حالا می توانستم به مدت 10 سال یک داروساز باشم اما هنوز یک دانشجوی سال دومی هستم و حالا تا زمانی که فارغ التحصیل شوم دوستان دبیرستانی ام مدت 15 سال سابقه کاری دارند.

 

در اواخر ماه فوریه سال جاری، اتحادیه تجاری کارمندان دولتی بیش از 11 میلیون امضا از سراسر کشور به عنوان بخشی از کمپین حذف ممنوعیت حجاب برای کارمندان دولت جمع آوری کرد./982/ب101/د

ارسال نظرات