۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۷۰۳۲۸

سمینار «دیدگاه و افکار حضرت امام خمینی در زمینه وحدت و بیداری اسلامی» در پاکستان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سمینار «دیدگاه و افکار حضرت امام خمینی(ره) در خصوص وحدت و بیداری اسلامی» با حضور جمعی از شخصیت‌های برجسته سیاسی، علمی، فرهنگی و مذهبی ایران و پاکستان در لاهور این کشور برگزار شد.
سمينار «ديدگاه و افکار حضرت امام خميني(ره) در زمينه وحدت و بيداري اسلامي» درلاهور سمينار «ديدگاه و افکار حضرت امام خميني(ره) در زمينه وحدت و بيداري اسلامي» درلاهور سمينار «ديدگاه و افکار حضرت امام خميني(ره) در زمينه وحدت و بيداري اسلامي» درلاهور سمينار «ديدگاه و افکار حضرت امام خميني(ره) در زمينه وحدت و بيداري اسلامي» درلاهور سمينار «ديدگاه و افکار حضرت امام خميني(ره) در زمينه وحدت و بيداري اسلامي» درلاهور سمينار «ديدگاه و افکار حضرت امام خميني(ره) در زمينه وحدت و بيداري اسلامي» درلاهور سمينار «ديدگاه و افکار حضرت امام خميني(ره) در زمينه وحدت و بيداري اسلامي» درلاهور سمينار «ديدگاه و افکار حضرت امام خميني(ره) در زمينه وحدت و بيداري اسلامي» درلاهور


 به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد ارتحال جانسوز معمار کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، سمیناری با عنوان «دیدگاه‌ و افکار حضرت امام خمینی (ره) در خصوص وحدت و بیداری اسلامی» به همراه نمایشگاه عکس، پوستر و آثار امام (ره) به زبان‌های فارسی، اردو، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و چینی و با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی، فرهنگی، علمی و ادبی پاکستان در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان برگزار شد.


در این سمینار شخصیت‌های برجسته سیاسی، علمی، فرهنگی و مذهبی ایران و پاکستان از جمله: «محمدحسین بنی‌اسدی» سرکنسول کشورمان در لاهور، «عبدالرضا سلطانی» سرپرست نمایندگی فرهنگی ایران در لاهور، «قاری زوار بهادر» رییس حزب «جمعیت علمای پاکستان»، دکتر «اجمل نیازی» خبرنگار و مقاله‌نویس ممتاز پاکستان، «فرخ سهیل گویندی» سردبیر ماهنامه «صدای جمهور»، «فرحت حسین‌شاه» مسؤول شورای علمای «منهاج»، علامه «محمدحسین اکبر» رِییس حوزه علمیه «منهاج الحسین»، «محمد حفیظ» معاون حزب «جماعت اسلامی» در منطقه لاهور، علامه «راغب نعیمی» رییس حوزه علمیه «جامعه نعیمه»، «سید منیرحسین گیلانی» رییس «جبهه دموکراتیک اسلامی» در مورد «دیدگاه و افکار حضرت امام خمینی (ره) در خصوص وحدت و بیداری اسلامی» سخنرانی کردند.


ابتدا محمدحسین بنی‌اسدی سرکنسول کشورمان در لاهور نمایشگاه عکس، پوستر و آثار امام (ره) به زبان‌های فارسی، اردو، انگلیسی و غیره را افتتاح و جمعی از علاقمندان از آن بازدید کردند.

 

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد. سپس «حافظ محمدرضا» نعت حضرت رسول اکرم را قرائت کرد. پس از آن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان اجرا شد و سپس فیلم مستندی در خصوص زندگی حضرت امام (ره) برای حضار به نمایش گذاشته شد. آنگاه سخنرانان به ارائه مطالبی در مقام حضرت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و جایگاه انقلاب اسلامی در نهضت بیداری منطقه پرداختند.


دکتر محمدحسین اکبر رییس حوزه علمیه منهاج الحسین در بیاناتی اظهار داشت: امروزه مسلمانان با عمل به تعلیمات حضرت امام خمینی (ره) می‌توانند فرقه‌گرایی را ریشه‌کن ساخته و وحدت و اتحاد را در بین خود گسترش دهند. زیرا کسی که در بین مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کند، نه شیعه است، نه سنی و نه مسلمان، بلکه مزدور و همدست دشمنان اسلام می‌باشد. اکنون وظیفه مسلمانان این است که با حفظ بیداری، توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده و وحدت اسلامی را بیش از پیش ترویج دهند.

 

فرخ سهیل گویندی سردبیر ماهنامه صدای جمهور یکی دیگر از سخنرانان سمینار مذکور بود که اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) با شعار «الله‌اکبر» توانستند استکبار جهانی را شکست داده و انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برسانند. از آنجا که انقلاب فقط با سر دادن شعارها پیروز نمی‌شود، حضرت امام خمینی (ره) با شخصیت خویش نشان دادند که ایشان مرد عمل، صاحب جرأت و باایمان هستند.

 

وی ادامه داد که حضرت امام خمینی (ره) در نهضت انقلاب اسلامی نشان دادند که این نهضت به دور از هرگونه فرقه‌گرایی، یک نهضت کاملا اسلامی است و کسانی که امروز می‌گویند انقلاب اسلامی ایران مخصوص به گروه و فرقه خاصی است به یقین نادان و جاهل هستند. زیرا  انقلاب اسلامی ایران نیز همان انقلابی است که حضرت رسول اکرم (ص) در عصر جاهلیت به پیروزی رساند.


سردبیر ماهنامه صدای جمهور افزود: انقلاب اسلامی ایران انقلابی است که منشأ آن قرآن و اسلام است و اکنون جهان نیز نیازمند انقلابی همانند انقلاب اسلامی ایران می‌باشد. حضرت امام خمینی (ره) در نهضت انقلاب اسلامی ایران فرقه‌گرایی را ریشه‌کن کرده و دشمنان اسلام را رسوا نمودند. امروزه جامعه نیازمند است که تعلیمات ایشان را فرا گرفته و بار دیگر دشمنان اسلام را شکست دهد.

 

در ادامه فرحت حسین‌شاه مسؤول شورای علمای منهاج اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) یکی از شخصیت‌های نابغه روزگار خود بودند. ایشان با کردار و شخصیت خویش استکبار و طاغوت را شکست داده و آزادی را نصیب برادران ایرانی کردند. امروزه اسکتبار جهانی درصدد ضربه زدن به برادران ایرانی می‌باشد اما به یقین ایرانی‌ها با عمل به تعلیمات حضرت امام (ره)، توطئه‌های دشمنان را خنثی خواهند کرد.

 

وی تصریح کرد که اکنون دشمنان در نظر دارند آتش تفرقه را بیش از گذشته در بین مسلمانان بیفروزند و در این راستا مسلمانان فقط با عمل به افکار و اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) می‌توانند دشمنان را شکست داده و وحدت اسلامی را گسترش دهند.


سپس دکتر اجمل نیازی خبرنگار و مقاله‌نویس ممتاز پاکستان در سخنانی گفت: اینجانب نیز خود را یکی از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) دانسته و ایشان را رهبر خود محسوب می‌کنم. انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب کاملا اسلامی در قرن اخیر است و حقیقتا انفجار نور بود که به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در ایران پیروز شد و تاکنون پابرجاست.

 

وی ادامه داد: امروزه قدرت‌های شیطانی و استکبار همواره با استفاده از ابزار دین و مذهب در پی ایجاد تفرقه و مسلمان‌کشی هستند. اکنون مسلمانان بایستی از تعلیمات حضرت امام خمینی(ره) بهره جویند و همانگونه که علامه اقبال لاهوری در اشعار خود می‌گوید «مسلمانان با تحمل هرگونه سختی بایستی مانع پیروزی دشمنان اسلام شوند»، رفتار کنند.

 

محمدحسین بنی‌اسدی سرکنسول کشورمان در لاهور نیز در این مراسم اظهار داشت: در این جهان هزاران نفر متولد شده و از دنیا می‌روند و فقط اندکی از آنها بر این جهان اثر گذارند. از جمله این افراد حضرت امام خمینی (ره) هستند که نه تنها باعث پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بلکه موجب تحول و دگرگونی در جهان اسلام شدند.


وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) دارای یک شخصیت جامع الصفات بودند. ایشان همواره مسلمانان را به وحدت و اتحاد فرا می‌خواندند. لذا اکنون شخصیت حضرت امام (ره) الگویی برای جهانیان است و با توجه به افکار و تعلیمات آن امام، ایشان همیشه در تاریخ زنده و جاوید خواهند ماند.

 

عبدالرضا سلطانی سرپرست نمایندگی کشورمان در لاهور نیز در مراسم گرامیداشت بیست و چهارمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: وحدت یکی از مهمترین ارکان اندیشه اجتماعی امام (ره) است. امام خمینی (ره) در طول زندگی خود، تأکیدات مهمی برای وحدت مسلمین، وحدت گروه‌های سیاسی و وحدت ملی داشتند.

 

وی اظهار داشت: وحدت در امور اجتماعی، سیاسی و وحدت مسلمانان که مدنظر حضرت امام (ره) است به معنای از بین رفتن تفکرها و یکی شدن آنها نیست بلکه بدین معناست که هر کسی باید اعتقادات و تفکرات خود را داشته باشد و بر این تفکر و اعتقاد راسخ بایستد ولی به دنبال مشترکات هم باشد. یعنی اگر چند دیدگاه مختلف در جامعه‌ای شکل گرفته است و برای خود طرفدارانی پیدا کرده، به جای اینکه به جنگ یکدیگر بروند و همدیگر را نسبت به نوع نگاهشان به مسائل روز و عقاید، متقاعد کنند، بهتر است به دنبال مشترکات هم باشند و تحت سایه آن مشترکات به توافق برسند.

 

 سلطانی افزود: پس به این نتیجه می‌رسیم که نوع نگاه حضرت امام (ره) در مورد نظریه وحدت شیعه و سنی نیز باید اینگونه باشد؟ زیرا وحدت شیعه و سنی اگر منظور از وحدت به معنای یکی شدن و از بین رفتن یک تفکر و غلبه یکی بر دیگری باشد، هرگز به نتیجه مطلوب که مدنظر است نخواهد انجامید و اصلا وحدتی رخ نخواهد داد. در حالی که وحدت بین مذاهب به معنای یکی شدن نیست بلکه به این معناست که هر گروه عقاید خود را داشته باشد و زیر چتر مشترکات (مانند خدای واحد، پیامبر واحد، قرآن واحد، قبله واحد و ده‌ها دستورالعمل مشترک)، جمع شوند.

 

سرپرست نمایندگی کشورمان در لاهور بیان داشت که با این نگاه اگر فرهنگ وحدت کامل شود، دیگر لازم نیست نگران از بین رفتن عقاید و تفکرات خود باشیم بلکه هر 2 طرف شیعه و سنی ضمن احترام به عقاید یکدیگر، در زیر بیرق مشترکات برای رسیدن به هدفی واحد تلاش خواهند کرد.


وی در ادامه عنوان کرد که با وحدت به وجود آمده از بین مشترکات، به هدف اصلی خود که همان اتحاد مسلمین در برابر زیاده‌خواهی دشمنان است، خواهیم رسید و این همان نگاه درست در رابطه با وحدت شیعه و اهل سنت است.

 

سلطانی افزود: حضرت امام به صراحت می‌فرمایند: «این معنا باید سرمشق ما باشد: اگر ملتی همه قشرهایش با هم بودند و یکپارچه‌ بودند، هیچ قدرتی نمی‌تواند در مقابل آنها ایستادگی کند و آسیبی به آنها برساند.» ما در آموزه‌های دینی خود نیز شاهد این مطلب هستیم که حفظ وحدت را از منظر دینی بر ما لازم می‌شمارد: «واعتصموا بحبل‌ا... جمیعاً و لا تفرقوا»

 

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم همه ما در مسیر اسلام حقیقی قدم برداریم و اسیر تفرقه نشویم و اگر اختلاف عقیده داریم، بتوانیم با نیت‌های الهی و با نگاه به اهداف حقیقی به وحدت برسیم.

 

در این مراسم محمد حفیظ معاون حزب جماعت اسلامی در منطقه لاهور، علامه راغب نعیمی رییس حوزه علمیه جامعه نعیمه، سید منیرحسین گیلانی رئیس جبهه دموکراتیک اسلامی نیز در خصوص زندگی، شخصیت و افکار حضرت امام (ره) سخنرانی کردند./988/ب102/د

ارسال نظرات