۰۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۷۳۷۵۳

کتاب قدرت نرم، دین و امنیت راهی بازار نشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب قدرت نرم، دین و امنیت اثر دنیس هوور با ترجمه علیرضا کوهکن به همت انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام، منتشر شد.
کتاب قدرت نرم، دين و امنيت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام،  کتاب قدرت نرم، دین و امنیت با موضوع امنیت بین‌المللی، جنبه‌های مذهبی و دین و روابط بین‌المللی اثر دنیس هوور با ترجمه علیرضا کوهکن به همت انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام، منتشر شده است.

 

این کتاب چهار موضوع ریشه‌ای خشونت مذهبی و سرکوب مذهبی، تکثر مذهبی و ثبات سیاسی، تاثیرات دین بر مداخلات نظامی و مصالحه بعد از درگیری و آزادی مذهبی و جامعه مدنی که ارتباط دائمی با هم دارند را مورد بررسی قرار داده است.

 

بخش اول این کتاب با عنوان «دین و (عدم)امنیت: چالش قرن بیست و یکم» مشکلات کلیدی و معماهای رابطه دین و امنیت را در امور بین‌الملل معاصر توصیف می‌کند؛ در این بخش خطرات فهم نادرست مخاطره یا تعهد تاثیر مذهب به تفصیل آمده است و بخش‌های باقی مانده کتاب، به جنبه‌های مختلف وابستگی متقابل میان دین مترقی و یک ثبات سالم در جامعه سیاسی اشاره می‌کند. 

 

در فصل اول، پائولتا اوتیس شرایط کنونی تحلیل و بحث معطوف به دین به عنوان یک عامل در تهدیدات امنیتی و جنگ را بررسی کرده است. وی ادعا می‌کند که هم دولت آمریکا و هم جامعه مبتنی بر ایمان تمایل دارند تا به مسائل و عوامل دینی، در موارد خاص، اتفاقی و به شکل ظاهری اشاره کنند؛ اوتیس با بازبینی راه‌هایی که دین فراملی و جهانی شدن مفروضات سنتی نظام وستفالیایی دولت را تغییر می‌دهند، نتیجه می‌گیرد که یک برآورد کارا از نقش دین در جنگ، محدود به یک معادله ساده اثرگذاری سببی (انگیزه‌های متقابل افراد حاضر در جنگ) نخواهد بود، اما یک رهیافت ظریف و دقیق را به تاثیرات کمک کننده دین در رابطه پویا با دیگر عوامل اضافه خواهد نمود.

 

در فصل دوم، فیلیپ جنکینز در مورد «سیاست‌هایی که اقلیت‌های مذهبی را آزار می‌دهد» بحث می‌کند و استدلال می‌کند که «تجربه اقلیت‌های مذهبی تحت ستم یک مسئله مهم است که اگر بررسی شود عنصری از توضیح چرایی شکست برخی روندهای ملت سازی است.» او توضیح می‌دهد که آزار و اذیت اغلب باعث شکل‌گیری اقلیتی ناراضی می‌شود که براندازنده و پذیرنده ایده خشونت مذهبی هستند. جوامع آزاردیده، تحت فشار ممکن است خودشان را به عنوان مأمور خدا برای مجازات ظالمان ببینند، ناآرامی سیاسی ایجاد کنند، از مشارکت در حیات ملی خودداری کنند یا حتی علاقه‌مند برای جانفشانی شوند.

 

فصل سوم یک مطالعه موردی برای امتحان جدی دین و امنیت است که بسیاری از زمینه‌هایی که توسط اوتیس و جنکینز بحث شده بود، را شرح و توضیح می‌دهد. در این فصل، کریس سیپل و جاشوا وایت آسیای مرکزی در کل و ازبکستان را به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌دهند. آنجا، جایی است که قبل از حوادث یازدهم سپتامبر، بسیاری از آمریکایی‌ها به سختی می‌توانستند جای قرار گرفتن آن را بر روی نقشه مشخص کنند، اما جنگ در افغانستان بر علیه طالبان و القاعده نشان داد که آسیاسی مرکزی یکی از مهمترین مناطق ژئوپلیتیک در زمان ماست. تجربه ازبکستان در تلاش برای محدودسازی نزاع‌طلبی اسلامی از طریق یک سخت‌گیری غیرسازنده نیز موازنه ظریف میان دین و امنیت را پررنگ می‌نماید.

 

بخش دوم، «چشم‌انداز تکثرگرایی: ساختن یک جهان امن برای متفاوت‌ها» نام دارد؛ فصل چهارم کتاب که ذیل این بخش تدوین شده است، با مقاله کریستوفر هال آغاز می‌شود و به بررسی موضوع تکثرگرایی و ثبات از دیدگاه خاص مسیحیت می‌پردازد.

 

در فصل پنجم، عثمان بن بکر همین کار را از نظر سنت اسلامی انجام داده است. هال بر ضد این نگاه استدلال می‌کند که حمایت و دفاع از ادعای حقیقت اولیه لزوما با تکثرگرایی غیر قابل جمع است. هال با ارائه یک جنبه کلامی مسیحیت در مورد نیاز به تقوا برای داشتن یک دیپلماسی دینی خوب، استدلال می‌کند تفاوت‌های ادعا شده وجود ندارند، یا بدتر آنکه آنها واقعا معنی خاصی نمی‌دهند، و منجر به توافقی عام در مورد قواعد بازی در تکثرگرایی نخواهند شد.

 

 

بخش سوم، «نفوذ در خط دشمن: اعاده امنیت پایدار»، فصولی از جین بثک الشتین و مارک گوپین را ارائه می‌دهد.

 

هر کدام از این فصول، راه‌های مختلفی را بررسی می‌کنند که در آنها، نگاه‌های مبتنی بر ایمان می‌توانند در شکل‌گیری یک پاسخ سازنده به واقعیت درگیری خشونت‌آمیز کمک نمایند. الشتین به موضوع متناسب با قریب‌الوقوع بودن یا تداوم درگیری نگاه می‌کند در حالی که تحلیل گوپین بیشتر بر پاسخ‌های پس از منازعه متمرکز شده است.

 

الشتین به بررسی معنای عدالت در موقعیتی پرداخته که در آن دخالت نظامی برای بازگرداندن حداقلی از امنیت اولیه مورد نیاز است. تز او این است که امنیت در حقیقت می‌تواند پایدارتر ایجاد شود نه وقتی که دخالت نظامی به وسیله سیاست سنتی زور هدایت می‌شود و نه به وسیله بشردوستی ساده‌لوحانه؛ بلکه به وسیله یک فلسفه عدالت دینی مبتنی بر احترام برابر.

 

در فصل هفتم، «وقتی جنگ متوقف می‌شود: معالجه قلب‌ها با صلح‌سازی معنوی»، گوپین اظهار می‌دارد در حالی که بیشتر تلاش‌های حکمای الهیات نوعا صرف سوال در مورد چیزهایی که جنگ عادلانه را می‌سازد، شده است، در مقابل تأکید اندکی بر جنبه‌های معنوی حل منازعه شده است. بر مبنای مهارت فراوانش به عنوان یک دانشمند و مشارکت‌کننده در فرایند صلح، او می‌گوید که احساسات و معنویت یک جنبه تعیین‌کننده در ایجاد صلح و امنیت است. او می‌نویسد: «این یک موضوع فقط تئوریک نیست بلکه نتایج عملی دارد.»

 

بخش نهایی این کتاب این ادعا را که آزادی مذهبی محور جامعه مدنی است و از ثبات حمایت می‌کند را بررسی کرده است.

 

در فصل نهم، کوین جی. هاسون به فلسفه و انسان شناسی عمومی جامعه مدنی نگاه می‌کند که در آن اجماع عامی روی ارزش آزادی مذهبی صورت گرفته، علیرغم تفاوت‌های عمیقی که میان جهان‌بینی‌های دینی وجود دارد. نکته کلیدی، به نقل از هاسون، در تشخیص این مطلب است که بخش اصلی حیات انسانی ـ و شخصیت انسانی ـ در اشتیاق برای ترقی نهفته است. در نتیجه او می‌گوید: «یک دولت که با اشتیاقات دینی شهروندانش همراهی می‌کند، ثبات و امنیتش به یک دلیل بسیار ساده افزایش پیدا می‌کند: چنین دولتی به درستی تشخیص می‌دهد که شهروندانش چگونه مردمی هستند.»

 

در فصل دهم، «واقع‌گرایی عقلانی»، هورالد اچ. ساندرز از جایگزینی پارادایم سیاست واقع‌گرای دولت بنیان با یک پارادایم جدید عقلایی حمایت می‌کند که توانایی درک اهمیت جامعه مدنی را در مذاکراتی دارد، که با توجه به زمینه‌اش توازنی مناسب میان آزادی مذهبی و امنیت برقرار می‌سازد. او از دانش و تجربه‌اش در مورد تاجیکستان استفاده می‌کند تا نیاز به یک روند ارادی از گفتگوی مداوم را در سیاست جهان واقعی و دیپلماسی آزادی مذهبی را در محیط و شرایط سخت روشن نماید.

 

در نهایت، در فصل نتیجه‌گیری، رابرت آ. سیپل ادعا می‌کند که «همان‌گونه که امتحان درست پایبندی دولت به لیبرال دموکراسی، تساهلش درمقابل احزاب مخالف است، امتحان صحیح پایبندی به جامعه مدنی، آزادی مذهبی است.» او با مثال‌های مختلفی ـ از مصر باستان تا اجاره جزیره مستعمره رود تا موگادیشو در روزگار جدید ـ به ستمکاران امروزی هشدار می‌دهد که نقض آزادی مذهبی به نام امنیت، ضرورتا امنیت واقعی را از بین می‌برد. او ادعا می‌کند که با در کنار هم قرار دادن بسیاری از موضوعات، این کتاب به صورت کلی تأکید می‌کند که جامعه مدنی بالغ بر اساس آزادی مذهبی، تضمینی برای امنیت حقیقی برای همه است.

 

گفتنی است انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام، کتاب قدرت نرم، دین و امنیت اثر دنیس هوور، با مترجمی علیرضا کوهکن و مقدمه‌نویسی اصغر افتخاری را در 296 صفحه و در قطع رقعی و با قیمت  7,650 تومان به بازار کتاب ارائه کرده است./992/د101/ی

ارسال نظرات