۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۲
برای سومین بار منتشر شد؛

تربیت فرزندان، آشنایی با نحوه شکل‌گیری شخصیت

خبرگزاری رسا ـ کتاب «کتاب تربیت فرزندان، آشنایی با نحوه شکل‌گیری شخصیت» به جنبه های تربیتی و هدایتگرانه آن در اصلاح رفتار و شخصیت خود و به نحوه تربیت و پرورش فرزندان، با شخصیت سالم و متعادل می‌پردازد.
تربيت فرزندان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «کتاب تربیت فرزندان، آشنایی با نحوه شکل‌گیری شخصیت» نوشته حجت‌الاسلام شکرالله دانش، برای سومین بار منتشر شد.

بر اساس این گزارش، کلیات، عوامل سازنده شخصیت، وراثت، نقش ازدواج، خانواده، تغذیه، محیط طبیعی و جغرافیایی، محیط اجتماعی و فرهنگ، مدرسه، دوستان و همسالان، نقش انسان در شخصیت خویش، عقیده و تربیت عقلانی،‌ بخش‌های اصلی این کتاب است.

در این کتاب احادیث و روایات پیامبر اکرم(ص) و سایر پیشوایان دینی و همین طور نظرات دانشمندان جهت نشان دادن راهکارها مورد استفاده و استناد قرار گرفته است تا با بهره گیری از رهنمودهای رهبران دینی در جهت شکل گیری شخصیت دینی و متناسب با فرهنگ اسلامی بهره گیری شود.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: انسان کامل‌ترین و پیچیده‌ترین موجودی است که پا به عرصه هستی  گذاشته است. دانشمندان انسان را از جهات زیستی یا بیولوژیکی و روحی و روانی تحت مطالعه و تحقیق قرار داده و بعضی از این دانشمندان بعد از سال‌ها کنکاش عنوان موجود ناشناخته را برای انسان انتخاب نموده‌اند و گرچه شگفتی‌های فراوانی در بعد جسمانی و زیستی انسان وجود دارد و میلیون‌ها انسان در مراکز و  آزمایشگاه های بی‌شماری به امر تحقیق و پژوهش درباره اعضا و اجزا این موجود عجیب‌الخلقه و شگفت مشغولند, اما شگفتی‌های روانی انسان به مراتب عجیب‌تر از جسمانی او می‌باشد. انسان‌ها همان طوری که از نظر ظاهری متنوع و مختلفند از نظر روحی و روانی هم با یکدیگر بسیار متفاوتند. رفتارهای گوناگون و گاهی متضاد افراد با همدیگر،روانشناسان را بر آن داشته که رفتار انسان‌ها را مورد مطالعه قرار دهند تا متوجه شوند ریشه حالات  رفتارهای افراد کجاست ،حالاتی چون، پرخاشگری،بی قراری،تخاصم، کمرویی، انزواطلبی، ناسازگار،زود رنجی،ترسویی،خسیس بودن و....

از طرف دیگر شجاعت،کرامت،سخاوت،بلند همتی، تواضع، چگونه ایجاد می‌شود؟ چرا بعضی از افراد در رودررویی با مشکلات به طور واقع‌بینانه، با حوصله و آرام برخورد می‌کنند و کسانی با عجله اضطراب و خودباختگی روبرو می‌شوند.

دانشمندان پس از بررسی‌های  لازم به این نتیجه رسیدند که ریشه همه رفتارها و گفتارهای انسان  شخصیت او قرار دارد و عمل انسان صورتی است از شخصیت درون او زیرا عمل،نشانگر عناصری ذاتی است که در رفتار،احساسات،روش‌ها و روابط شخصی تبلور می‌یابد. چه انسان بر اساس انگیزه های فکری،روانی و عاطفی که زندگی‌اش را جهت می‌بخشد،عمل می‌کند.از این رز بخش عظیم و اساس روانشناسی را موضوع شخصیت در بر گرفته است که رفتار و گفتار انسان را جهت می‌دهد و شخصیت هر کس را باید در رفتار و گفتار او ملاحظه کرد. به همین دلیل انبیا و مربیان الهی و بشری، اندیشمندان و مصلحان به دنبال ساختن شخصیت  سالم و متعادل پیروان خود هستند. ما در این کتاب اولاً مفهوم شخصیت را بررسی می‌نماییم و با اشاره  به شخصیت سالم و متعادل و شخصیت معیوب و ناسالم،عوامل سازنده شخصیت را بررسی می‌نماییم و با استفاده از احادیث و روایات و نظرات روانشناسان و صاحب نظران علوم تربیتی به ارائه راهکارها و روش شخصیت سالم و متعادل می پردازیم.

این نکته قابل ذکر است که هدف از این کتاب آشنایی با جنبه های تربیتی و هدایتگرانه آن در اصلاح رفتار و شخصیت خود و به نحوه تربیت و پرورش فرزندان، با شخصیت سالم و متعادل است. به همین دلیل سعی کردیم با پرهیز از به کار بردن اصطلاحات نامأنوس و غامض روانشناسی،خوانندگان عزیز را درگیر بحث‌های نظری مکتب‌ها و نظریه های شخصیت ننماییم.

شایان ذکر است،‌ کتاب«تربیت فرزندان، آشنایی با نحوه شکل‌گیری شخصیت» نوشته حجت‌الاسلام شکرالله دانش، برای سومین بار از سوی انتشارات هورمزد منتشر شده است./919/ن602/ن