۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۷۸۷۹۳

راهنمای نگارش گفتگو تجدید چاپ شد

خبرگزاری رسا ـ چاپ چهارم کتاب «راهنمای نگارش گفتگو» کار مشترک انتشارات سروش و اداره کل پژوهش های سیما به بازار نشر عرضه شد.
کتاب راهنماي نگارش گفتگو

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات سروش، چاپ چهارم کتاب «راهنمای نگارش گفتگو» اثر ویلیام نوبل با ترجمه عباس اکبری کار مشترک انتشارات سروش و اداره کل پژوهش های سیما منتشر و به بازار نشر عرضه شد.

 

گفتگونویسی در داستان و نمایش یکی از مشکل­ترین مهارت­هایی است که نویسندگان بایستی با آن آشنا شوند؛ هیچ یک از وجوه رمان، هیچ­یک به اندازة گفتگو در برقراری ارتباط با تماشاگر و خواننده نقش ندارد. هنر گفتگو در این امر نهفته است که خواننده را به این فکر هدایت می­کند که شخصیتها همانطور که در زندگی روزمره حرف می­زنند، سخن می­گویند، درحالیکه این عمل آنها هیچ ربطی به زندگی روزمره ندارد.

 

موقیعت های کاربرد گفتگو در آثار ادبی و غیر ادبی مثل تخیل آدم نامحدود است. اما در موقعیت های خاصی بارزتر است یعنی در بعضی مواقع بیشتر استفاده می شود و تاثیر بیشتری بر خط داستانی دارد.

 

به کارگیری درست گفتگو یا به کارگیری غلط آن در موثر واقع شدن داستان نقش تعیین کننده ای دارد. اگر از آن استفاده نشود نتیجه رضایت بخشی نخواهیم گرفت.

 

ویلیام نوبل با شیوة بیانی خودمانی ­اش در سراسر این کتاب، شاهکلیدهای گفتگونویسی و جزئیات گفتگوی موفق را در نگارش داستان و نمایشنامه تشریح کرده است و این اثر با آنکه ترجمه است ولی مضمون آن به کار نویسندگان ایرانی و فارسی­ زبانان وحتی ویراستاران داستانهای فارسی هم می­آید.

 

چاپ چهارم این کتاب در 238 صفحه، با قیمت 85000 ریال از سوی انتشارات سروش و اداره کل پژوهشهای سیما در اختیار علاقه‌مندان هنر نویسندگی قرار گرفته است./998/د102/ی

ارسال نظرات