۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۸۰۸۵۷

هشتاد و ششمین فصلنامه رسانه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ هشتاد و ششمین فصلنامه رسانه با موضوع مدیریت رسانه از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع­رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هشتاد و ششمین فصلنامه رسانه یا موضوع مدیریت رسانه با مدیر مسؤولی محمد مهدی انصاری منتشر و روانه بازار نشر شد.

 

برنامه­ریزی استراتژیک در سازمان­های رسانه ایران (مطالعه موردی، روزنامه همشهری)

علی­اکبر فرهنگی، علی­اصغر محکی، ابوالفضل دانایی

چکیده: تمامی سازمان‌ها با هر نوع فعالیتی تحت تأثیر شرایط محیطی قرار دارند و در واقع محیط خارجی نقطه آغاز استراتژی است. مدیریت استراتژی، رویکردی است که زاییده عصر تغییرات سریع است و می­توان آن را یک نوع دیدگاه و فنی برای برنامه­­ریزی و انعطاف‌پذیر در مقابل تغییرات سریع به شمار آورد که امروزه یکی از ابرازهای توانمند در این حوزه کارت امتیازی متوازن به حساب می­آید و کارت امتیازی متوازن می­تواند در تمام مراحل مدیریت استراتژی به خوبی ایفای نقش کند و کارایی این مدل در ارزیابی عملکرد مدیریت در سازمان‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. اما به دلیل تسلط طولانی رویکردهای سیاسی در مدیریت سازمان­های رسانه­ای ایران، به ندرت ابزاری توانمند همچون کارت متوازن مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله، نویسندگان روند اجرایی برنامه­ریزی استراتژیک را به کمک کارت امتیازی متوازن تا رسم نقشه استراتژی و تعیین شاخص­های عملکردی در یک سازمان مکتوب (روزنامه همشهری) در ایران به تصویر می­کشند.

 

ارائه الگوی مطلوب تدوین سیاست­های رسانه­ای

وحید خاشعی

چکیده: پشتوانه هر اقدام نرمی و قدرت نرم است؛ به نحوی که قدرت نرم و جنگ نرم لازم و ملزوم یکدیگرند. جمهوری اسلامی ایران دارای پایگاه قدرت نرمی است که پایه‌های آن تشکیل شده از رهبری، فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی، توده­های مردمی که قابلیت انسجام و بسیج بالایی دارند. دین اسلامی به عنوان پشتوانه نظری، معنا بخشی و هویتی به هر گونه اقدامی، نمادها و سمبل­های ملی و اسلامی که پیوند دهنده با گذشته تاریخی ملت است و همچنین الگوهای رفتاری ملموس و محسوسی از رهبران و پیشوایان که به عنوان نقاط مرجع اجتماعی می­باشند. جمهوری اسلامی با چنین پشتوانه قدرت نرمی در قرن بیستم علیه همه ارکان نظری و علمی غرب مدرن به تهاجم برخاست و غرب نیز به واکنش، پاسخ و در نهایت حمله پرداخته است. رسانه­ها در تمام انواع دیداری، شنیداری، مکتوب و دیجیتال در خدمت چنین غرضی قرار گرفته­اند. داشتن نظام رسانه­ای قوی در گروی نظام مدیریت سیاست­گذاری و همچنین روش و الگوی سیاست‌گذاری صحیح است؛ لذا مسئله اصلی مقاله حاضر فقدان یک الگوی تدوین سیاست ( استراتژی) در سطح ملی در حوزه رسانه­ای کشور است. روشی که در مقاله مورد استفاده قرار گرفته در زمینه جمع­آوری اطلاعات از مطالعات اسنادی و کتابخانه­ای و مصاحبه با خبرگان و در زمینه تحلیل اطلاعات از تحلیل منطقی و تحلیل ثانویه استفاده شده است.

 

جایگاه مخاطب در سیاست­گذاری خبری

حسن مجیدی و راحله قنبری

چکیده: مخاطب امروز با پیشرفت تکنولوژی و تنوع وسایل ارتباط جمعی توانایی انتخاب پیدا کرده است. در دنیای امروز، رسانه­ها برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان و جلب نظر آنان به هر ترفندی دست می‌زنند که بین آن­ها میزان شناخت رسانه­ از مخاطب هدف، مؤثرترین عامل در جهت تأثیر گذاری بیشتر است. این مقاله به جایگاه مخاطبان خبری و تصویر ذهنی که از انان در سیاست­گذاری خبری مبنا قرار می­گیرد ( به تعبیری مخاطب­پنداری) می‌پردازد و با بهره­گیری از مصاحبه عمقی به این سؤال پاسخ داده می­شود که جایگاه مخاطب در سیاست­گذاری خبری چیست؟ از منظر مدرسان ارتباطات و صاحب نظران رسانه کدام تصویر از مخاطب به سیاست­گذاری خبری موفق­تر می­انجامند؟

 برای پاسخ به این سؤال اصلی پنج سؤال کلیدی و فرعی به شرح زیر طرح شده که پاسخ آن از منظر مدرسان ارتباطات و رسانه جست‌وجو و مقوله­بندی شه است: 1. نحوه سیاست­گذاری خبری چگونه است؟ 2. اهمیت استفاده از نظریات ارتباطی در سیاست‌گذاری خبری چیست؟ 3. مختصات مخاطب عصر امروز چیست؟ 4. تصور رسانه از مخاطب خبر چگونه است؟ 5. روانشناسی و جامعه­شناسی مخاطب خبر چه جایگاهی در سیاست­گذاری خبری دارد؟

 در پایان راه­حل­هایی برای برقراری ارتباط مؤثرتر با مخاطبی که این روزها مورد هجوم انواع رسانه بیگانه در ایران قرار گرفته است، ارائه می­شود.

 

توسعه سواد رسانه­ای، مهم­ترین راهبرد مخاطب محور پیشروی سازمان­های فرهنگی و رسانه­ای کشور

 عبدالله بیچرانلو

چکیده: این مقاله تلاش دارد با رویکردی ایجابی به موضوع آموزش سواد رسانه­ای، به مثابه راهبردی علمی و واقع­گرا برای سازمان‌های رسانه­ای و فرهنگی، ضمن معرفی سواد رسانه­ای و ضرورت اجرای برنامه­های آموزشی آن در کشور، برخی مباحث مقدماتی قابل تأمل در این زمینه را تا حدودی بشکافد. نگارنده می­کوشد ضمن تمرکز بر موضوع کودکان به عنوان مخاطب بی‌پناه رسانه، برخی الزامات و فوریت­های را برای آموزش سواد رسانه­ای به این دسته از مخاطبان را تبیین کند.

این مقاله به روش اسنادی انجام شده است و ضمن اشاره به مباحث و دیدگاه­هایی که در خصوص اجرای طرح­های و برنامه­هایی مبتکرانه سواد رسانه­ای که در دهه­ای اخیر در کشورهای گوناگون اجرا شده­اند، بر این موضوع تاکید دارد که ترویج و اجرای برنامه­های سواد رسانه­های، نسبت دقیق و نزدیکی با بافت اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی اقتصادی هر کشوری دارد. از این رو ضروری است برنامه­هایی آموزش سواد رسانه­ای در ایران، متناسب با بافت کشورمان طراحی و اجرا شوند. در پایان، برخی ملاحظات و تأملاتی در اجرای این برنامه­ها باید مورد نظر و توجه قرار گیرند، به اختصار در قالب پرسش­های طرح شده­اند.

 

تأثیر مدیریت دانش بر اثربخشی اقتصادی سازمان­های رسانه­ای

فریدون وردی­نژاد، وجه الله قربانی­زاده و زهرا سادات هاشمی

چکیده: تحولات شگفت­انگیز در فناوری نرم و سخت موجب شده است تا حرکت جامعه بشری در همه عرصه­ها از جمله در عرصه رسانه­ای، به سمت «جامعه دانش محور» سرعت بگیرد و عباراتی نظیر «اقتصاد دانش محور»، «عصر اطلاعات دانش» همگی دلالت بر این موضوع دارند که دانش منبع اساسی قدرت بوده و کسب قدرت و ثروت در جهان امروز مرهون تولید علم و دانش و مدیریت ا» است. در این پژوهش سعی شده است که به بررسی تأثیر مدیریت دانش بر اثربخشی اقتصادی فعالیت­های سازمان­های رسانه­ای پرداخته شود. بدین منظور فرایند تحقیق به صورت پیمایش در سازمان صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بزرگ­ترین رسانه ملی، انجام شده است. جهت جمع­آوری داده­های مربوط به مبانی نظری و استخراج عوامل و شاخص­های اولیه منابع کتابخانه­ای و اینترنتی شامل کتب و مقالات و مطالعات موردی استفاده شده و برای گردآوری اطلاعات و داده­های مورد نیاز به منظور بررسی فرضیات تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها ابتدا از تحلیل رگریسون جهت بررسی فرضیات استفاده شده است و در پایان با استفاده از مدل معاملات ساختاری، برازش کلی مدل تحقیق مورد آزمون قرار گرفته است که مورد تایید واقع شود. تعداد نمونه آماری با خطای 5 درصد برابر با 151 نفر است. بدین منظور 180 پرسشنامه در بین کارکنان سازمان صدا و سیما توزیع شد که 162 عدد آن‌ها برگشت داده شد و 158 عدد برای تحلیل آماری قابل استفاده بود.

 یافته­های پژوهش، تأثیر مدیریت دانش وبر اثر بخشی اقتصادی را تایید می­کند، این تأثیر فقط در بعد توسعه دانش معنادار نبوده است. در مقایسه نتایج این تحقیق با ادبیات و تحقیقات پیشین در می­یابیم که تمامی ابعاد و متغیرهای به کار رفته در مدل­های مفهومی و تحلیلی این پژوهش که مؤثرتر در افزایش اقتصادی شناخته شده­اند در تحقیقات متعدد دیگر نیز نتایج مشابهی را نشان داده­اند به عنوان مثال ابعاد مختلف مدیریت بر دانش به کار رفته در مدل این تحقیق، در تحقیقات کارل کالست (1999)، محمدی(2001)، سوگوماران و بوس (2003)، گاندی (2004) و کار نیرو (2005) و... نیز موثر در افزایش سود اقتصادی و دسترسی به اهداف تجاری سازمان ذکر شده­اند.

 

تبیین عوامل موثر بر فرایند سیاست­گذاری رسانه­ای در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 طاهر روشندل اربطانی و سمیه لبافی

چکیده: با توجه به نقش قدرتمند رسانه­ها در جوامع امروزی در شکل­دهی به افکار عمومی، تدوین سیاست­های بلندمدت به منظور راهبری رسانه در سطح کلان ضروری است. در تحقیق حاضر تلاش شده با بررسی فرایند سیاست­گذاری در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران عوامل تأثیرگذار بر این فرایند شناسایی و تبیین شود. عوامل تأثیرگذار بر فرایند سیاست­گذار نخست با بررسی ادبیات موضوع و همچنین در خلال مصاحبه­های توسط محققان احصا و در قالب مدل ارائه شده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، تئوری داده بنیاد است و جمع­آوری داده­های نیز طریق انجام 12 مصاحبه عمیق با متخصصان حوزه رسانه و همچنین مدیران عالی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی صورت گرفته است. نمونه­گیری به روش گلوله برفی انجام شده و نتایج حاصل از مصاحبه­های پس از مرحله کدگذاری در قالب مدل مفهومی عوامل تأثیرگذار بر فرایند سیاست­گذاری رسانه­ای سازمان صدا و سیما شکل گرفته است.

 

چگونگی مدیریت بحران به وسیله رسانه و عوامل موثر بر کارکرد آن

اکبر نصرالهی

چکیده: این مقاله با هدف شناسایی عوامل موثر بر کارکرد مدیریت رسانه در بحران و اتخاذ رویکرد، راهبرد و جهت­گیری مناسب در بحران­های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تهیه شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران و سردبیران اخبار صدا و سیما، مدیران مسئول، دبیران سرویس و معاونان آنان در روزنامه­های کثیرالانتشار مستقر در تهران و روش تحقیق اسنادی و پیمایش بوده است. برای آزمون پایایی و روایی گویه­های پرسشنامه از دیدگاه­های کارشناسان، انجام پیش آزمون و محاسبه آلفای کرونباخ(80 درصد) استفاده شده است. مسئله تحقیق این بوده که چه عواملی بر مدیریت رسانه در بحران اثر می­گذارد و مدیران مطبوعات و رادیو و تلویزیون چه رویکرد، راهبرد، جهت گیری و کارکرد را در مواقع بحران مطلوب می­دانند؟ بر اساس نتایج این تحقیق (پیمایش)، مدیران رسانه­ها ( مطبوعات و رادیو و تلویزیون ایران)، رویکرد خبری مطلوب را در مواقع بحران، تعاملی، جهت­گیری را مستقل، استراتژی را فعال و کارکرد مورد انتظار را اطلاع­رسانی دانسته­اند.

 همچنین بر اساس نتایج بررسی عوامل بسیاری بر کارکرد در بحران اثر دارند؛ میزان حرفه­ای­گرایی، نوع نظام رسانه­ای حاکم، پایگاه ایدئولوژی، میزان با وابستگی به حاکمیت، سابقه بحران، نوع عملکرد رقبا و غیره از جمله این عوامل هستند که کارکردهای متفاوت رسانه را در بحران­های موجی می­شوند. این کارکرد­های می­تواند از تفویت همبستگی و وفاق ملی، جلب کمک­های مردمی و مشارکت در حل بحران، تقلیل بحران یل کارکردهای آموزشی، فرهنگی و سیاسی پیشگیرانه، توجیه و پذیرش بحران، انکار بحران و غیره و یا تشدید بحران برای نیل به اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و غیره باشد.

 

چالش­های مدیریت تلویزیون در عرصه تبلیغات رسانه­ای: بررسی تحولات ناشی از ورود رسانه­های نوین بر بازار آگهی­های تلویزیونی

داتیس خواجه‌ئیان

چکیده: فناوری­های نوین ارتباطی و اطلاعاتی تحول بزرگی در صنعت رسانه به وجود آوردند. حضور این رسانه­ها نوین سهم بزرگی که در الگوی مصرف رسانه مخاطبان یافته‌اند و علاوه بر تأثیراتی که در محتوا صنعت رسانه خواهد گذاشت. یک تغییر اساسی نیز ایجاد خواهد کرد و آن انتقال بخش بزرگی از تبلیغات و آگهی­ها بازرگانی شریان حیات اقتصادی رسانه­ای جمعی تلقی می­شود، از این رو بررسی چالش­ها پیش روی این رسانه­ها می­تواند به مدیران تلویزیون کمک کند که با آگاهی از روندی که در حال اتفاق افتادن روی این رسانه­ها می­تواند به مدیران تلویزیون کمک کند که با آگاهی از روندی که در حال اتفاق افتادن است نسبت به اقدامات لازم اندیشه کنند. مقاله حاضر یا تحلیل آمارهای ارائه شده درباره مصرف رسانه­ها تلاش مرده است تا آینده صنعت تبلیغات رسانه­ای را در چالش­های میان رسانه­های نوین و تلویزیون به تصویر بکشد و با مشخص کردن نقاط قوت و ضعف تلویزیون در این نبرد، راهکارهایی را برای مدیران تلویزیون نشان دهد. در این تحقیق نقطه قوت رسانه نوین در توانایی آن‌ها در سنجش دقیق اطلاعات مربوط به مخاطب و پایش­ واکنش­های او نسبت به تبلیغات بیان شده است و از سوی دیگر تلویزیون را به دلیل نفوذش در حجم وسیع مخاطبان بستری مناسب برای تبلیغات برند محور دانسته است. همچنین بار حضور بیشتر تلویزیون در بازارهای بکر که به دلیل همین فناوری ممکن شده است راهکارها دیگری پیشنهاد شده که نفوذ تلویزیون را در خرده بازارهای مورد علاقه آگهی­دهندگان بیشتر کند. استفاده از محتوای کاربر ساخته نیز یکی دیگر از ابزارهای است که تلویزیون یا استفاده از آن‌ها هزینه­های تولید خود را کم می­کند و با افزایش شما مخاطبان خود، به جذابیت بیشتری برای آگهی­دهندگان دست می‌یابد و همچنینی استفاده از آمیخته رسانه­ای به عنوان ابزار اصلی مدیریتی رسانه پیشنهاد شده است که با استفاده از آن ترکیبی از رسانه­­های نوین و سنتی با محوریت تلویزیون به کار گرفته می­شوند تا مجموع توانایی­هایی آن­ها در کسب اطلاعات از مشتری و نفوذ آنان در خدمت جذابیت رسانه برای آگهی­دهندگان قرار گیرد.

 

برون­سپاری حلقه مفقوده در سازمان­های مطبوعاتی ایران

یونس نوری مراد آبادی، منصور ساعی و زهر خواجه صالحی

چکیده: سازمان رسانه­ای دریافته­اند که حضور موثر در بازار نیازمند کسب و حفظ راهبرد شایستگی­ها اصلی ( مهارت و دانش تخصصی که موجب ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان می‌شود) است. در این راستا برون‌سپاری به عنوان یک تصمیم راهبردی و حساس، با توسعه سازمان و ارتقای بهر­ه­وری در قالب کوچک­سازی، موجب گسترش توانایی سازمان­ها و دستیابی راهبرد شایستگی­ها اصلی در محیط کسب و کار جهانی شده است. برون‌سپاری عبارت است از عملیات واگذاری برخی فعالیت­ها داخلی یک سازمان به تأمین کننده آن در بیرون از سازمان در قالب یک قرارداد بلند مدت، این پژوهش در جهت تبیین فعالیت برون­سپاری در سازمان مطبوعاتی جهان و بررسی جایگاه این مفهوم در سازمان‌های مطبوعاتی ایران بر اساس روش­های مطالعات کتابخانه­ای و مصاحبه عمیق صورت گرفته است و نتایج نشان می­دهد که برخی فعالیت­ها برون سپاری شده نظیر چاپ، توزیع و آگهی­ها در میان تمام سازمان­های مطبوعاتی مورد فعالیت‌های مربوط به قرارداد با خبرنگاران در خصوص حق التحریریه و امور مربوط به پشتیبانی سیستم­های کامپیوتری در تمام سازمان­های مورد بررسی نقش منفی در کارآیی و اثر بخشی سازمان داشته است. همچنین شایان ذکر است در برخی فعایت­های نظیر اس ام اس به مخاطبان از طریق اپراتورهای مختلف، صفحه آرایی، زینک در برخی سازمان­ها عملکرد مثبت و در برخی دیگر عملکرد منفی داشته است.

 

طراحی مدل مفهومی ارزیابی عملکرد مطبوعات کشور

نادر جعفری و حسین اصلی­پور

چکیده: بهبود مستمر سازمان­های نیروی عظیم هم­افزایی ایجاد می‌کرد که این نیروها می­تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت­های تعالی سازمانی شود. به همین دلیل دولت­ها، سازمان­ها و مؤسسات، تلاش پیش برند­ه­ای را در این موارد اعمال می­کنند و مؤسسات مطبوعاتی نیز از این نکته مستثنی نیستند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالش­های پیش روی مطبوعه و کسب باز خور و اطلاع از میزان اجرای سیاست­های تدوین شده و شناسایی مواردی مکه به بهبود جدی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد مطبوعات میسر نخواهد شد و لازمه اتمامی موارد مذکور، ارزیابی و انداز گیری عملکرد است. با توجه به اهمیت موضوع ارزیابی عملکرد و نیز گسترش رسانه­ها به ویژه مطبوعات در هزاره سوم، این مقاله در تلاش برای یافتن چارچوبی نظام­مند و مستند جهت ارزیابی مطبوعات در سطح کشور و ارائه مدل مفهومی ارزیابی عملکرد مطبوعات در بستر چارچوب نظری استخراج شده است. در واقع سؤال اصلی در تحقیق حاضر آن است که ارزیابی مطبوعات کشور دارای چه ابعاد و مؤلفه‌هایی است؟ نتایج حاصل از مرور مدل­های ارزیابی عملکرد و مطالعه ویژگی­های خاص مطبوعات و سازمان­های مطبوعاتی حاکی از ان بود که به منظور انجام ارزیابی­های جامع، همه جانبه و دقیق از وضعیت مطبوعات کشور می‌بایست چنین ارزیابی در چهار سطح حاکمیتی، شرکتی، کسب و کار و عملیاتی صورت پذیرد و همچنینی مدل مفهومی ارزیابی عملکرد مطبوعات ویژگی­ها خاصی است که آن را زا مدل­های ارزیابی مدیریت سازمان تجاری کاملا متمایز می­سازد.

 

در پایان هم کتاب­های «مدیریت رسانه»، «مدیریت پوششی خبری بحران»، «مدیریت راهبردی در رسانه از نظریه تا عمل»، «اقتصاد رسانه نظریه و کاربرد»، «اقتصاد و رسانه»، «اشنایی با اقتصاد رسانه» و«سواد رسانه» را معرفی کرده است.

 

 هشتاد و ششمین فصلنامه رسانه با موضوع مدیریت رسانه ویژه بهار 1391، در 261 صفحه، با قیمت چهار هزار تومان با از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع­رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد./998/پ202/ی

ارسال نظرات