۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۲۶

فصلنامه مهندس فرهنگی در گام هفتاد و پنجم

خبرگزاری رسا ـ هفتاد و پنجمین شماره فصلنامه مهندس فرهنگی از سوی شورای انقلاب فرهنگی منتشر و روانه بازار نشر شد.
75 مهندسي فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتاد و پنجمین شماره فصلنامه مهندس فرهنگی مجله علمی ـ تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ویژه بهار 1392 چاپ و روانه بازار نشر شد.

 
در این شماره از فصلنامه  مهندس  فرهنگی این عناوین  را مطالعه می کنیم: «
تحصیل امنیت اخلاقی و ارزشی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، «ضرورت ارائه تعریف بومی (اسلامی ـ ایرانی) از «سبک زندگی»، «تهاجم فرهنگی و تأثیر آن بر الگوی مصرف ایران»، «آسیب شناسی سکولار شدن حجاب با نگاهی به مسیرهای محتمل پیش روی جامعه»، «مدیریت دانش هوش فرهنگی در تعامل فرهنگ­های ملی»، «قومی و سازمانی، بررسی و تبیین فرهنگ سازمانی ( شاهد تجربی: دانشگاه مازندران)»، «بررسی مردم شناختی تغییرات فرهنگی مسکن در کجور استان مازندران ...»، «تحولات نوین ارتباطات و رهیافت­های رسانه­ای ارتقای امنیت ملی و صیانت از هویت ملی»، «جهانی شدن، و ضرورت آموزش هدفمند در عرصه فناوری نوسن آموزشی، کار افرین آموزشی» و «فرهنگ کار افرینی، چالش­ها و راهکارها»

 

تحصیل امنیت اخلاقی و ارزشی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

حسین رفیع و سید جواد قربی

چکیده: با وقوع چالش­های اخلاقی و تهدیدات پیش روی ارزش­های نظام سیاسی حاکم،بحث امنیت و ارزشی اخلاقی در دهه­های اخیر به یک پارادایم تیدیل شده است به گونه­ای که، یکی از دغدغه­های اصلی دولت­ها، به خصوص نظام­های ایدئولوژیک و ارزشی است. از آنجایی که  جمهوری اسلامی ایران دارای اصول اخلاقی و ارزشی بسیاری است و روی مرزهای عقیدتی و اخلاقی اسلام استوار است، توجه به تأمین امنیت در حوزه­های اخلاقی ارزشی بسیار حائز اهمیت است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همانند سایر اسناد فرادستی و بر مقوله­های اخلاقی و ارزشی تأکید شده است؛ ولی آنچه در خور پژوهش و کنکاش علمی است و این پژوهش مترصد دست­یابی به آن است، از قابلیت­های کاربردی فراوانی برخودار است. با مداقعه در متن قانون اساسی، این مهم حاصل می­گردد که توجه به اخلاق و ارزش­ها در کنار تأمین امنیت در این قوای سه کانه مجریه، مقننه و قضائیه، موظف به تأمین امنیت اخلاقی و ارزشی برای شهروندان جامعه ایران اسلامی هستند. برای دستیابی به نتیایج پژوهش از روش اسنادی ـ تحلیلی بهره خواهیم گرفت.

 

ضرورت ارائه تعریف بومی (اسلامی ـ ایرانی) از «سبک زندگی»

محمد جواد ولی­زاده

چکیده: ارائه تعریف دقیق و علمی از اصطلاخات مورد کرابرد در موضوعات اجتماعی همچون «سبک زندگی»، امری اجتناب ناپذیر و ضروری است. از طرفی، تمام تعاریف ذدر این خصوص، توسط نظریه­پذیردازان اجتماعی غربی ارائه شده و صاحب نظران اسلامی ـ ایرانی نیز متأسفانه بدون ارائه تعریف بومی از سبک زندگی، مبنای تحقیقات خود را در این زمینه را بر تعاریف غربی­ها بنیان نهاده­اند، در حالی که مفهوم اجتماعی «سبک زندگی» بین فرهنگ غربی و اسلامی، صرفا یک اشتراک لفظی است و مفهوم ماهوی و چیستی آن، که متنزع از نوع نگاه و تعریف هر فرهنگ بدن است، کاملا متفاوت از همدیگرند.

 این تحقیق از نوع کتابخانه­ای بوده، با روش تحلیلی انجام شده است. نتایج نشان می­دهد: ریشه و علت اصلی اختلاف ماهوی در تعریف از «چیستی» سبک زندگی در فرهنگ خودی و غرب، دو چیز است: 1. تضاد در جهان بینی و تفسیر از خود «زندگی»: تعریفی که فرهنگ اسلامی ـ ایرانی از «زندگی» و خوب وبد غرب است ککه بر مبنای مکتب امانیسم لذتگرای و هدف غایی بودن زندگی دنیوی استوار می دارد. 2. تضاد در فلسفه و هدف غایی: کارکردها، ویژگی­ها، زندگی، در دو فرهنگ مذکور، متفاوت در مواردی در تقابل با همدیگر است. لذا رجوع به نظرات متفکران غربی در این زمینه، نه لازم است، نه کافی و نه تلفیق شدنی و لزوما باید از نوع نگاه نشأت گرفته از جهان­بینی خاص بودیم (اسلامی ـ ایرانی)، برای تعریف « سبک زندگی» بهره گرفته شود.

  

تهاجم فرهنگی و تأثیر آن بر الگوی مصرف ایران

محمدعلی مجلل چوبقلو ـ علی ابراهیمی و صمد قربانب چوپقلو

چکیده:عموما استدلال می­شود هدف از تهاجم فرهنگی کنترل فرآیند تصمیم­گیری و شیوه اطلاع­رسانی و تغییر در نظام ارزش­هاست که منجر به ایستلای سیاسی و اقتصادی آۀنهای می­شود. این امر یکی از حربه­های قدیمی دشمنان اسلام محسوب می­شود که امروزه و در کشور ما، جمهوری اسلامی ایران  نمود چشمگیری بافته است. به این ترتیب که استعمارگران با استفاده از برتری اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فناوری، به مبانی اندیشه و رفتارهای یک ملت هجوم می­آورد و با تجدید، تضعیف و تحریف، زمینه حاکمیت اندیشه، ارزش­های و رفتارهای مطلوب خویش را فراهم می­آورد.

در واقع جهان­خواران و زورمداران، برای تسلط یافتن بر منابع ثروت­های کشورهای ضعیف، دست به هر اقدامی می­زنند و از جمله تلاش­های ویرانگر و خانمانسوز ایشان، کوشش برای از بین بردن فرهنگ و آداب جامعه مورد هجوم و جایگزین کردن فرهنگ خود به جای آن است. وقتی فرهنگ جامعه تغیر کند، نگرش منابع انسانی که بزرگترین سرمایه­های یک کشور هستند، به فاکتورهای آن سازمان تغییر خواهد کرد. در دیگاه جدیدی ممکن است تلاش و کارکردن در سلسله مراتب در اقتصاد یک کشور یکی از ارکان اصلی و چهار کارگزار اقتصادی است که تأثیر مستقیم در شاخص­های اقتصادی دارد و این عامل تحت تأثیر فرهنگ است و با تغببز نوع و الگوی مصرف، کل ساختار اقتصادی و چرخه اقتصادی تغییر می­کند.

 

آسیب شناسی سکولار شدن حجاب با نگاهی به مسیرهای محتمل پیش روی جامعه

محمدرضا عرب بافرانی و نعیمه ملاحسینی

چکیده: سکولاریسم یا عرفی شدن، یکی از کمین­های دشمن پیش روی هر جامعه­ای است که مبنای جامعه مدرن را تشککیل می­دهد. سکولاریسم بر ر.وری ساختارها جامه تاثیر گذاشته، عرصه ایدئولوژی و افکار، خوئدر را به عرصه سبک زندگی و ساخت­های اجتماعی یک جامعه می رساند.

یکی از پرسش­های مطرح در سالهای اخیر این است مکه آیا سکولاریسم می­تواند به جوامع اسلامی وارد شود یا خیر؟ سکولاریسم می تواند پایه های تمام جوامع را نشانه گرفته، به سنت، یا سکولاریسم مواجه شده است. هر یک از این دو خصیصه بر روند سکولاریسم در ایران مؤثرند. این مقاله، به معناهای مختلف سکولاریسم و اشکال و بروز آن در ایران پرداخته، یک جریان عمیق، در ساخت­های جوامع اثر می­گذارد. حجاب به عنوان یکی از نشانه­های جامعه اسلامی می­تواند به شدت مورد هجمه سکولار قرار بگیرد، لذا در مقاله حاضر پس از مطالعه اسنادی مفهوم سکولاریسم و بر شمردرن مصادیقی از سکولار شدن حجاب، از طریق پرسشگری از نخبگان تلاش د روندهای پیش روی سکولار شدن حجاب در جامعه دینی بررسی شود. در نهایت، سه سناریو برای مسیرهای پیشرو بیان شد که آنها بدترین و بهترین وضعیت پیشرو و وضعیت ادامه دهنده روندهای کنونی از منظر نخبگان مورد پرسش بیان شده است. محققان با دغدغه اعتلای سبک زندگی اسلامی مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری، تلاش کرده­اند موضع خاصی از این حوزه را مورد مداقه و بررسی قرار دهند که مبتنی بر نتایج به دست آمده پیشنهاد می­شود برنامه جامع و کلان مطالعاتی، راهبردی روی موضوع سکولار شدن و نیز سکولار نشدذن حجاب انجام گیرد.

 

مدیریت دانش هوش فرهنگی در تعامل فرهنگ­های ملی، قومی و سازمانی

سوسن علائی

چکیده:  دانش هوش فرهنگی یکی ازمهم ترین ابعاد هوش فرهنگی است که به سطح شناخت ما از یک فرهنگ و اثر آن بر نحوه و رفتار انسان­های اطلاق می­شود. دانش هوش فرهنگی موجب شناخت فرهنگ­هایی می­شود که مدیران و رهبران در شرایط میان فرهنگی در رفتار خود و دیگران آغاز می­شود و سپس به شناسایی قواعدی می­پردازد که منشأ رفتار افراد در یک فرهنگ خاص است ـ این فرهنگ ممکن است متعلق به یک گروه قومی، یک فرهنگ سازمانی با خرده فرهنگ یک حزب، خاص یا یک گروه مذهبی باشد. ابعاد فرعی دانش هوش فرهنگی شامل شناخت نظام­های فرهنگی، هنجارها و ارزش های حاکم و در جوامع مختلف است. منظور از نظام­های فرهنگی، شیوه سازماندهی جوامع جهت پاسخگویی به نیازهای اساسی مردم آن جامعه است. در این رفتار و رهبری مورد بررسی قرار گرفته است. پس از آن مهمترین نظامهای فرهنگی جوامع که شناخت آنها برای توسعه دانش هوش فرهنگی لازم است توصیف گردیده و و در نهایت پیامدهای رهبری با دانش هوش فرهنگی بیان شده است.

 

بررسی و تبیین فرهنگ سازمانی ( شاهد تجربی: دانشگاه مازندران)

حسنعلی آقاجانی

چکیده:  امروزه یکی از شاخصه­های کشورهای در حال توسعه را مسئله «فرهنگ» و به ویژه نقش نظام آموزش عالی در آن می­دانند و با توجه به نقش غیر قابل انکار دانشگاه در بسط و توسعه فرهنگی جامعه هدف تحقیق حاتظر بررسی و تبیین فرهنگ سازمانی و در دانشگاه مازنداران بوده است. جامعه آماری 261 نفر از اعضای هئیت علمکی دانشگاه مازندران بوده­اند مع از این تعداد 170 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس بر اساس 117 پرسشنامه جمع آوری شده با اجزاء استاندارد و ضریب پایایی 88 درصد، به آزمون فرضیات چهارگانه پرداخته شده است. چهار متغیر ابعاد فرهنگی سازمانی دانشکگاه مازنداران، هرکدام به غیر از متغیر مفروضلت و باورهای فرهنگی مستقیم، و همه آنها بصورت غیر مستقیم و تعاملی، بر فرایند مذکور تأثیر کذار بوده­اند. انجام هرگونه تغییر و تحول بنیادی در سازمان تنها از طریق شناخت فرهنگ آن سازمان امکان­پذیر است، از این رو پیبشنهاد می­شود که در دانشگاه مازنداران متغییرهای مفروضات و ب ورهای فرهنگی و الگوی رفتاری فرهنگی مدیریت گردند تا فرهنگ سازمانی به صورت مطلوب در دانشگاه تجلی پیدا کند.

 

بررسی مردم شناختی تغییرات فرهنگی مسکن در کجور استان مازندران (مطالعه موردی روستای لرگان)

محمد هادی منصوری و طاهره نجفی

چکیده: مقاله حاضر به بررسی عناصر فرهنگی در خانه روستایی می­پردازد و خانه را به عنوان یکی از مولفه­های اصلی سبک زندگی در زندگی روستای مطالعه می­کند. در این مقاله، آثار مدرنتیه بر تحول فرهنگ خانه در زمینه چون: امروزی شدن، عقلانی شدن، شهری شدن و ر سانه­ای شدن بررس می­شود. این مقاله پژوهشی است مردم شناسانه، که به بررسی تغییرات فرهنگی، در یکی از روستاهای توابع کجور (لرگان) می­پردازد. در این مقاله، سعی شده است تا ضمن توصیف و تحلیلی مردم شناسی محله، به تغییراتی مه در اثر گسترش وسایل ارتباط جمعی و همچنیین ارتباطات اجتماعی روستانیان با ساکنان شهرهای و بخش مسکن و معماری از ابندای سال 58 تا به امروز روی داده، پرداخته شود. بررسی این تغییرات و تاثیرانت، اهدافق پژوهش  را تشکیل می­دهد. مهم­ترین یافته­ها مقاله حاکی از این است که بین تغییرات فرهنگی و رضایتا ز مسکن با نقشه معماری، مقاومت مسکن، محل نگهداری دام در خارج از ساختمان، مصالح اصلی به کار رفته در ساخت مسکن، نوع بنای واحد مسکونی، نقشه و معماری؛ آشپزخانه، وسایل گرمایش و سرمایش منزل و مساحت کل زیر بنا، رابطه مستقیم معنادار وجود دارد و بین تغییرات فرهنگی با تغییر در الگوی مسکن روستایی، رابطه خطی معناداری برقرار است. مسکن­های روستایی برخلاف مسکن­های شهری، تنها محل سکونت و استراحت خانواده نیست، بلکه به اقتضای تبع کارکرد اقتصادی خانواده، مرکز نگهداری و پرورش دام و طیور ، تولید فراورده­های دامی، محل کراگاه صنایع دستی و نیز نگاهداری وسایل تولیدات و محصولات کشاورزی است.

 

تحولات نوین ارتباطات و رهیافت­های رسانه­ای ارتقای امنیت ملی و صیانت از هویت ملی

امیر دبیری مهر

چکیده: بینابین مطالعات رسانه­ای و ارتباطی از یکسو و مطالعات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از سوی دیگر مباحث و موضوعات مهم و مستحدثه­ای وجود دارد که در ذیل مطالعات بین رشته­ای قابل پژوهش و بررسی علمی و تحقیقاتی است. نوع و ابعاد این موضاعات به گونه­ای است که هریک از رشته­های مذکور بطور مستقل و منفک شده توان تحلیل جامع آنهاه را ندارد و پژوهشگران رشته­ای هستند. برای مثال مفهمومی مانند امنیت ملی ذاتا در ذیل مطالعات سیاسی و بین المللی قابل پژوهش است و مفهومی مانند هویت ملی ذاتا در ذیل مطالعات فرهنگی و جامعه شناختی قابل بحث است و تحولات ارتباطی و رسانه­ای و اطلاعاتی نیز در ذیل علوم ارتباطات رصد و تحلیل می­شود. اما چگونه می­توان رابطه و تعامل پیچیده و چند جانبه این سه مفهوم را با تکیه ب ر یکی از این شاخه­های دانش تحلیل کرد؟ راهکار موثر پیش روی محققان، مطالعات بین رشته­ای  است. در این مقاله با اشاره به تحولات نوین عرصه­های «ارتباطات و اطلاعات و رسانه» و پیامدهای گوناگون آن بر ساحت فرهنگی و ساسی و اجتماعی، در مفهوم امنیت ملی و هویت ملی و تاثیراتی که این دو از تحولات مورد اشاره می­پذیرند مورد بازکاوی و پژوهش قرار می­گیرند و به ویژه که امنیت ملی در عصر نوین در معرض تهدیدات نوینی قرار دارد و هویت ملی نیز در عصر جهانی شدن با تهدیدهای و آسیب­های متفاوتی روبروست. از منظر نگارنده می­توان فرصت­های و رهیافت­های رسانه ارتقای امنیت ملی و هویت ملی را با تاکید بیشتر بر هویت ملی در مدیریت رسانه­ای و در فرآیند تصمیم­سازی و تصمیم گیری مورد تأمل نظری قرار داد.

 

جهانی شدن، و ضرورت آموزش هدفمند در عرصه فناوری نوین آموزشی

زهره خوش نشین

چکیده: جهانی شدن، فرایندی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که می­خواهد نظامی واحد از ارزش­های و معانی و فعالیت­های را جنبه­های مختلف در سطح جهانی به وجود آورد و نوعی انسجام در ابعاد مختلف، از جمله تعلیم و تربیت فراهم کند؛ به گونه­ای که اهداف، برنامه­ها، جهت­گیری­ها، شیوه­ها و محتوای تعلیم و تربیت به سمت نظام واحد جهانی در زمینه تعلیم و تربیت حرکت کند.

نمونه بارزی از عوامل موثر و ایجادگر تغییر و تحول در ساختارهای نظام­های نوین اموزشی در جوامع دو در قرن حاضر، حضور فناوری ­های نوین آموزش و یادگیری­ است و این فناوری­ها که به سوی اولویت دادن به محیط آموزشی مجاز بر واقعیت را داعی می­کنند، اتخاذ تدابیر خاص فرهنگی از یک سو و کسب مهارتهای تعامنل موثر با فناوری­های را ضروری می­سازد و در این مقاله به بررسی نکاتی در خصوص جهانی شدن و ارتباط آن با آموزش و پرورش، وضعیت کشورهای در تعامل با پدیده جهانی شدن و جایگاه و رویکرد کشورمان در قبال این پدیده می­پردازیم و در نهایت، به دنبال یافتن پاسخی برا ی این پرسش هستیم که عملرک نهاد اموزش و رورش در سیر جهانی شدن بو با توجه به پدیده حضور فناوری های نوین، منوط به کسب چه تواتمندیهایی است.

 

کار افرینی آموزشی، فرهنگ کار افرینی، چالش­ها و راهکراها

شهربانو خشکای و عباسعی رستگار

چکیده: تاثیر توسعه اطلاعات و تنوع نیازهای در ابعاد مختلف زندگی بشر از جمله جنبه­های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و‌اموزشی در ‌آغاز سده بیست و یکم چالش­های و فرصت­هایی همراه بوده است مه مناسب­ترین شویه بر خور با آن، توجه به آموزش و پرورش و برنامه­ریزی فعالیت­های خلاقانه و ابتکاری در چارچوب کار آفرینی و تأثیر ایجاد و توسعه فرهنگ کار آفرینی بر حل چالش­های و ایجاد راهکارهای موثری بر توسعه کار افرنی آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است. در ارتباط با مقوله کار آفرینی آموزش، فرهنگ کارآفرینی، چالش­های و راهکارهای کارآفرینی آموزشی به طور کلی دیدگاه­های ذیل مطرح شده می­باشد:

1-    کار افرینی آموزشی امکان تولید منابع انسانی، اجتماععی و اقتصادی را فراهم می­کند که به واسطه آن پاسخگویی به نیازهای جدید ااجتماع میسر می­گردد.

2-     تحقق کارافرینی آموزشی و پیامدهای موثر آن، بیش از هر چیز مستلزم ایجاد توسعه فرهنگ کارآفرینی است، رویکردی که راهکار اساسی رفع موانع و چالش­های کارآفرینی آموزشی نیز می­باشد.

 کارآفرینی آموزشی درصدد ایجاد پیامدهای مثبت و موثر آموزشی و اجتماعی است. ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی به واسطه حمایت­های دولت، چالش­های و محدویدیت­های کار آفرینی آموزشی ر از بین می­برد و بنابراین برنامه­ریزان آموزشی متقاعد ساختن دولتمردان نسبت به پیامد موثر کارآفرینی آموزشی است.

 

هفتاد و پنجمین شماره فصلنامه مهندس فرهنگی  ویژه بهار  1392، در 202 صفحه و با قیمت سه هزار تومان از سوی شورای انقلاب فرهنگی چاپ و روانه بازار نشر شد./998/پ202/ی

ارسال نظرات