۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۸۱۵۹۲

بررسی سبک زندگی اسلامی در کتاب حیاة طیبه

خبرگزاری رسا ـ کتاب حیاة طیبه به قلم سیده فاطمه ادیبی و فاطمه مهرابی از سوی موسسه فرهنگی هنری خیبر چاپ شد.
کتاب حياة طيبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب حیاة طیبه به قلم سیده فاطمه ادیبی و فاطمه مهرابی از سوی موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر چاپ و منتشر شد.

 

 این کتا ب از بخشهای «سبک زندگی تمدن ساز؛ آغازی دوباره»، «تمدن گمشده یک امت»، «در مسیر نوین اسلامی؛پیشرفت­ها ابزاری»، «در مسیر نوین اسلامی؛سبک زندگی اسلامی» تشکیل شده است.

 

«بخش اول: سبک زندگی تمدن ساز؛ آغازی دوباره» مشتمل از دوفصل «متن بیانات رهبر فرزانه انقلاب: پیرامون سبک زندگی» و «خلاصه بیانات» است.

 

در بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی می­خوانیم: «ما اگر پیشرفت همه جانبه را به معنای تمدن سازی نوین اسلام بگیریم، بالاخره یک مصداق عینی و خارجی برای پیشرفت با مفهوم اسلامی وجود دارد؛ اینجور بگویم که هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است؛ این محاسبه درستی است ؛ این تمدن نوین دو بخ ش دارد: یک بخش، بخش ابزاری استـیک بخش دیگری؛ بخش مبتنی و اصلی و اساسی است. به رهدو بخش باید رسید.

 

 بخش حقیقی، آن چیزهایی است که متن زندگی مرا تشکیل می دهد؛ همان سبک زندگی است؛ این بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛ مثل مسئله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله خط، مسئله زبان، مسئله کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه­ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار با فرزند، رفتار ما رئیس، رفتار مت با مرئوس، رفتار با پلیس، رفتار ما با مامور دولت، سفرهای ما، نطافت و طهارت ما، رفتار ما دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار با بیگانه؛ اینها بخش اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است.»

 

«بخش دوم: تمدن گمشده یک امت» مشتمل از این پنچ فصل است: «آیات و روایات»، «وضعیت علمی مسلمانان»، «متن زندگی اسلامی»، «مقایسات اروپایی»، «عوامل و ضعف انحطاطا تمدن اسلامی».

 

در «فصل سوم: متن زندگی اسلامی» در قسمت یک برگ از هزاران به معرفی و افتخارات داشنمندان جهان اسلام اشاره شده است و به سرگذشت مختصری از زندگی این دانشمندان پرداخته است: «ابن سینا»، «ابن هیثم»، «ابوریحان بیرونی»، « جابر بن حیان»، «خواجه نصیر الدین طوسی»، «خوارزمی» و «زکریای رازی» .

 

«معیارهای زندگی» و «شاخص­های سبک زندگی» دو فصل «بخش چهارم: در مسیر تمدن نوین اسلامی؛ سبک زندگی اسلامی است.

 

«فصل دوم: شاخص­های سبک زندگی» از بخش چهارم به بیان بایدها و نبایدهای سبک زندگی اسلامی از آیات و روایات می‌پردازد که عنوان‌های «سبک ازدواج»، «رفتار با همسر»، «آرایش بین زنان و مردان»، «حضور زن در اجتماع»، «خانه­داری»، «فرزندآوری»، «تربیت فرزند»، «نقش پذیری در خانواده»، «قرآن خواندن در خانه»، «دور سفره نشستن»، «خانواده بهشتی»، «رفتار با پدر و مادر»، «همسایه»، «صله رحم»، «امر به معروف و نهی از منکر»، «غیبت»، «راستگویی» و «مسخره کردن» محور بحث قرارگرفته است.

«تجمل»، «قناعت»، «صرفه جویی»، «توکل»، «صبر»، «شکر نعمت»، «برکت و روزی در زندگی»، «انفاق»، «ستایش و عبادت»، «نوع خوراک»، «نوع لباس»، «نگاه به دنیا»، «هم نشین و دوست»، «عدم تعامل با فاسقان»، «عدم تشبه به کفار»، « تلاش»، «علم­آموزی»، «قانون مندی»، « رفتار ما در فعالیت سیاسی»، «رفتار ما در رسانه»، «موشسیقی حلال»، «وجدان کاری»، « تعامل با محیط زیست»، «تعامل با حیوانات»، «ورزش کردن»ف «اوقاغات فراغت و سرگرمی»، «سفر»، «تعاون و همیاری»، «رفع مشکل برادر مومن» و«مسجد» از دیگر مباحث مطرح شده در این فصل است.

 

کتاب حیاة طیبه در 176 صفحه، به شمارگان 5000 نسخه، به قیمت شش هزار تومان در تیرماه 1392 از سوی موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر چاپ و روانه بازار نشر شد./998/ن602/ی

ارسال نظرات