۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۱۸۲۱۱۰

انتشار نقاشی‌های ناصرالدین شاه در تازه‌ترین فصلنامه تاریخ معاصر ایران

خبرگزاری رسا ـ شصتمین شماره فصلنامه تاریخ معاصر ایران از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر به انتشار رسید.
فصلنامه تاريخ معاصر ايران

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از موسسه مطالعات تاریخ معاصر، شصتمین شماره فصلنامه تاریخ معاصر ایران از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر به  به زیور طع  آراسته شد.

 

یکی از علایق ناصر الدین شاه قاجار نقاشی کشیدن بوده است و از این شاه قاجار آثار نقاشی زیادی بر جای مانده که مجموعه‌ای از این آن در فصلنامه تخصصی تاریخ معاصر ایران به تازگی منتشر شده است.

 

از ناصرالدین شاه قاجار آثار متعددی از طراحی، نقاشی با آبرنگ و شبیه سازی به جای مانده است. وی این هنر را زیر نظر استاد میرزا ابولحسن خان غفاری ملقب به صنیع الملک ـ عموی کمال الملک ـ فرا می‌گرفت.

 

تعداد زیادی از نقاشی های شاه قجری نیز در حواشی ، صفحات آغازین یا انتهایی برخی کتب و اسناد دولتی کشیده شده است که هم اکنون تعدادی از آنها در آرشیو کتابخانه ملی ، دفتر اسناد موجود در وزارت امور خارجه و کتابخانه سلطتنی کاخ گلستان موجود است اما شما می توانید تعداد زیادی از این آثار را در فصلنامه شماره 60 ببینید.

 

در بخش مقالات این عناوین را مطالعه می کنیم: «بر ستیغ سخن! (1) بحثی در ویژگیها و خدمات واعظ شهیر، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدتقی فلسفی (قدس سره)» ، «سانسور مطبوعات در دوره پهلوی دوم: یک گزارش اجمالی (1332-1357)» ، «دشمنی آشکار و بی پرده با ایران و ایرانی؛ فارسها و زبان فارسی»، «گزارشهای قلعه ویلیام» و «محمدعلی شاه قاجار در واپسین سال سلطنت»

 

عنوان «تلخیها و شیرینیهای خدمت در فرهنگ در گفت وگو با دکتر غلامعلی اخروی» در بخشگفتگو و خاطرات بررسی شده است.

 

 در بخش اسناد عناوین «بحران مشروعیت (از نگاه یکی از کارگزاران دوره پهلوی)» و «مشق شاهانه (مرقعات نقاشی ناصرالدین شاه قاجار در کتابخانه سلطنتی سابق) محمدرضا بهزادی» بررسی شده است.

 

عنوان «گزارش مأموریت به کشور روسیه (1) (کتابخانه‌ها، آرشیوها و مؤسسات پژوهشی در مسکو)» را در بخش گزارش آمده است.

 

فصلنامه تاریخ معاصر ایران تنها نشریه تخصصی در زمینه تاریخ معاصر کشورمان است که طی 15 سال اخیر به همت موسسه مطالعات تاریخ معاصر منتشر می‌شود. این نشریه یک منبع علمی و اسنادی بکر برای دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و علاقه مندان به واکاوی تاریخ معاصر کشورمان به شمار می‌آید.

 

 شصتمین شماره فصلنامه تاریخ معاصر ایران ویژه اسفندماه 1391، به قیمت هزار و دویست تومان از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر چاپ و روانه بازار نشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات