۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۸۳۵۳۰
وزیر خارجه روسیه:

حمله نظامی افزایش اقدامات تروریستی در منطقه را به همراه دارد

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود گفت: حمله نظامی به سوریه عملیات تروریستی در منطقه را شدت می‌بخشد.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در نشست خبري مشترک با وليد المعلم

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با ولید المعلم همتای سوری خود گفت که حمله نظامی به سوریه اقدامات تروریستی در منطقه را شدت می‌بخشد.

 

وی که سخنانش به طور مستقیم از شبکه المیادین پخش می شد، افزود: مهم آن است که بان کی مون از کارشناسان تسلیحات شیمیایی بخواهد که به سوریه باز گردند.

 

لاوروف تاکید کرد که ما به راه حل های سیاسی برای حل بحران سیاسی سوریه همچنان اعتقاد داریم.

 

وزیر امور خارجه روسیه افزود: ما از همتای آمریکایی خود می‌خواهیم که تلاش خود را بر راهکار سیاسی و ژنو 2 متمرکز کنند نه آماده سازی برای سناریوی جنگ.

 

وی گفت: روشن است که راهکار نهایی برای پایان دادن به رنج مردم تنها از طریق پایان دادن به بحران کشور از راهکار سیاسی محقق می‌شود.

 

از سوی دیگر ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات روسی به این کشور سفر کرده بود در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود گفت: با وجود اینکه طبل جنگ علیه سوریه به صدا در آمده است ما این پرسش را مطرح می‌کنیم آیا بهانه های مقامات آمریکایی برای حمله نظامی علیه سوریه تنها مسأله شیمیایی است؟

 

وی افزود: اگر آنها صادق هستند ما می‌گوییم که تلاش های سیاسی کاملا برای رسیدن به راهکاری برای این بحران استفاده نشده و به کار گرفته نشده است.

 

وزیر امور خارجه سوریه گفت: برای حمایت از مردممان و با توجه به ایمان ما به حمایت روسیه، با مسکو به صورت کامل همکاری خواهیم کرد اما اگر هدف حمله به سوریه ضربه زدن به قدرتهای ارتش این کشور به سود القاعده باشد که ما این را ارجح‌تر می‌دانیم مسأله ای‌ دیگر است.

 

ولید معلم ادامه داد: حق داریم که این پرسش را مطرح کنیم که واشنگتن از این هجوم به نفع جبهه النصره چه سودی می‌برد به خصوص در منطقه ای که در مسیر باروت قرار گرفته است. اوباما چگونه این حمله را توجیه می‌کند در حالی که این اقدام به سود عاملان انفجار 11 سپتامبر است.

 

وی این پرسش را مطرح کرد که آیا آمریکا از تجریه افغانستان درس نگرفته هنگامی که از القاعده در دهه 80 حمایت کرد و امروز وادار شده با آن مبارزه کند آیا می‌خواهد از سوریه پایگاهی برای صادرات نیروهای القاعده به کشورهای همسایه استفاده کند. چگونه به افکار عمومی آمریکا حمله به عراق با همین بهانه ها را توجیه می‌کنند.

 

وی با اشاره به تظاهرات ضد جنگ در سراسر کشورهای جهان از جمله آمریکا و اروپا گفت: همچنین باید از مردم آمریکا به دلیل بیداریشان و مخالفتشان با جنگ تبریک بگویم و از پاپ برای دعا برای صلح در سوریه تقدیر می‌کنیم و همچنین اغلب مردم اروپا که در مقابله با این تجاوز ایستاده‌اند از جمله مجلس عوام بریتانیا . پس چگونه اوباما ادعای دموکراسی دارد اما به صدای اکثریت مردم خود گوش نمی‌دهد.

 

وی از موضع ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در حمایت از سوریه و برای مقابله با حمله نظامی علیه این کشور تقدیر  و تشکر کرد و افزود: تاریخ به یاد خواهد آورد که رییس جمهور ضد جنگ قوی تر از رییس جمهور جنگ طلب خواهد بود. تاریخ به ما یاد داده که همه جنگ ها که صورت گرفته اولین قربانی‌های خود را ازکودکان و زنان گرفته است.

 

خبرنگار روسیا الیوم از هر دو وزیر پرسید که آیا طرحی جدید برای حل بحران وجود دارد و اگر وجود دارد راجع به چیست؟

 

لارورف در پاسخ گفت: ما امروز تحولات نگران کننده را بررسی کردیم و ماهیت اقداماتی که برای راهکار سیاسی می‌توان اتخاذ کرد را بررسی کرده ایم. هنوز امکان برگزاری ژنو 2 فراهم نشده است هیئت ائتلاف معارضان سوری مخالف برگزاری این نشست است و آمریکا نمی‌تواند آنها را قانع کند که در این نشست حضور داشته باشند.

 

وی افزود: روسیه در گذشته با همه معارضان برای برگزاری نشست ژنو 2  تماس گرفته و به تلاش های خود ادامه خواهد داد و مسکو معتقد است که باید گفت‌وگو میان خود سوری ها ایجاد شود و هیچ گروهی را که از راهکار سیاسی حمایت می‌کنند از گفت‌وگوها استثنا نمی‌کنیم و از کارشناسان سازمان ملل می‌‌خواهیم که برای بررسی استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه بازگردند همانگونه که دبیر کل سازمان ملل بر این مسئله تأکید کرده است.

 

لاوروف ادامه داد: دولت سوریه آماده است و درگفت‌وگوها احساس کردیم دوستانمان در دمشق مسئولیت پذیری فروانی در باره مسأله شیمیایی دارند.

 

از سوی دیگر ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه در این کنفرانس خبری گفت:  من نمی‌توانم بر سخنان لاورف چیزی بیافزایم مگر اینکه سوریه آماده است بدون پیش شرط در نشست ژنو2 حضور داشته باشد ما آماده ایم که از تیم تحقیقاتی سازمان ملل درباره سلاح شیمیایی دوباره در سوریه استقبال کنیم و با دوستانمان در روسیه همکاری کنیم تا بهانه های حمله شیمیایی را از بین ببریم معتقدیم که راهکار بحران سوریه تنها سیاسی است اما اگر حمله ای صورت بگیرد موضع ما متفاوت خواهد بود.

 

خبرنگار شبکه روسیه 24 از وجود گزارشی درباره جرائم تروریست‌ها در سوریه پرسشی داشت که لاوروف پاسخ داد: فکر می‌کنم دلایل زیادی وجود دارد.

 

بدون شک نیز اسناد و مدارکی از جمله فیلم هایی از اقدامات ترویرست‌‌ها و استفاده آنها از گازهای شیمیایی در سوریه وجود دارد.

 

ولید معلم نیز در این باره گفت: درباره این اقدامات مجرمانه تروریست‌‌ها سوریه بیش از 400 نامه به سازمان ملل داده که این جرائم را گزارش داده است و هر بار درخواست ما برای محکومیت این اقدامات از سوی شورای امنیت با مخالفت آمریکا مواجه شده است.

 

وی افزود: لازم نیست تلاشی برای ثبت این جرائم کرد زیرا خود تروریست‌ها در پایگاه هایشان در فضای مجازی اقدام به ثبت و انتشار آنها می‌کنند. اما درباره نامه ای که معاون من به کارشناسان سازمان ملل داده است : این پیام یک کپی از نامه من به بان کی مون برای گزارش استفاده از سلاح شیمیایی در سه منطقه در سوریه به وسیله تروریست‌ها بوده است.

 

لاوروف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دورنمای برگزاری نشست ژنو 2 در صورت حمله نظامی به سوریه چیست با توجه به اینکه اسد گفته است که در صورت حمله همپیمانان سوریه پاسخ خواهند داد و با توجه به اینکه رسانه‌‌های غربی از پیامی در نشست گروه 20 به سوریه خبر داده اند، گفت: همان طور که المعلم گفت اگر واشنگتن نگران انتشار و استفاده از سلاح شیمیایی است این مسئله‌ای است که با گفت‌وگو قابل حل است و اگر به سوریه حمله شود با توجه به گفته کارشناسان فرصت های برگزاری ژنو 2 بسیار ناچیز خواهد بود.

 

ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره وجود پیامی آمریکایی درباره سوریه سوال کرد که وی گفت: من از همتای روسی خود می‌خواهم در صورت وجود آن نسخه‌ای از آن را به من نیز بدهد زیرا من اطلاعی از وجود چنین پیامی ندارم.

 

لاورف نیز تأکید کرد که هیچ فرصتی برای ایجاد توافق های پشت پرده وجود ندارد./994/ب102/د
منبع: فارس

ارسال نظرات