۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۸۴۵۹۵
آیت الله آل‌هاشم:

رابطه استاد شهریار با روحانیت مثال‌زدنی بود

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای تبریز با بیان این‌که رابطه استاد شهریار با رهبر انقلاب و آیت الله ملکوتی مثال‌زدنی بود، گفت: اشعار آن مرحوم نشان از اوج درک فقهی وی داشت.
مراودات آيت‌الله خامنه‌اي و استاد شهريار

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در سالروز درگذشت استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی(شهریار) ترتیب یافت، اظهار داشت: نگاهی به سیر زندگانی مرحوم استاد شهریار نشان می دهد که وی همواره در جهت مصالح ملت و مردم گام برداشت و اشعاری سرود که روایت حال مردم بود.


وی با اشاره به این‌که اشعار استاد شهریار در دوران قبل از انقلاب اسلامی نیز روایت مظلومیت ملت در برابر رژیم ستمشاهی بود، خاطرنشان کرد: شهریار شعر ایران زمین حافظ قرآن، نهج البلاغه، احادیث و روایات معتبر وارده بود، همین پیش زمینه ذهنی موجب خلق آثاری شد که برای همیشه ماندگار خواهد بود.


امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: جریان خواب مرحوم آیت الله مرعشی از شعر « علی ای همای رحمت » استاد شهریار برای همگان روشن است، این رویای صادقه نشان از مقام و منزلت استاد نزد ائمه اطهار(ع) به ویژه مولای متقیان دارد، به یقین شهریار تنها شاعری سه زبانه ایران است که در همه زمینه‌های ادبی در اوج بوده است.


آیت الله آل‌هاشم با بیان این‌که اشعار استاد شهریار تجلی دین‌مداری، محبت به اهل بیت و عرفان حقیقی بوده است، گفت: استاد شهریار در تحصیل علوم حوزوی نیز از نوابغ روزگار بوده است، استاد با علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان هم حجره بوده و اشعاری با مضامین قرآنی نشان می دهد که رازهایی میان آن دو بزرگوار وجود داشته است.


وی با بیان این‌که اشعار شهریار مفاهیم و معارف قرآن را به صورت موجز و زیبا تبیین می کند، تصریح کرد: هم‌نشین
ی و مراودت استاد با علما و مراجع عظام سبب سرایش اشعاری عرفانی بود، به عنوان مثال رابطه استاد شهریار با رهبر انقلاب و آیت الله ملکوتی مثال‌زدنی بود.


امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خاطراتی از استاد شهریار در تبریز اظهار داشت: شعر استاد شهریار در وصف بسیجیان و قرائت آن در اجتماع باشکوه رزمندگان اعزامی به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس، روحیه‌ای مضاعف در دل بسیجیان جان بر کف ایجاد کرد.


آیت الله آل‌هاشم همچنین اشعار استاد شهریار را مایه وحدت ملی در کشور دانست و افزود: استاد شهریار هیچگاه تفکرات ملی‌گرایانه نداشت و همواره از افراط و تفریط به دور بود، عاشق مکتب اهل بیت(ع) و میهن اسلامی بود و از فرهنگ وارداتی غرب اعلام انزجار می‌کرد./935/ت302/س

ارسال نظرات