۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۸۵۳۶۳

انتشار چهل و چهارمین شماره دو ماهنامه امان

خبرگزاری سا ـ چهل و چهارمین شماره دوماهنامه فرهنگ و معارف مهدوی امان ویژه مهر و آبان 1392 منتشر شد.
امان 44

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهل و چهارمین شماره دوماهنامه فرهنگ و معارف مهدوی امان ویژه مهر و آبان 1392 به مدیر مسؤولی مجتبی کلباسی از سوی مرکز تخهصص مهدویت حوزه علمیه قم چاپ منتشر شد.

 

عنوان «خط قرمز معرفت» را در بخش سرمقاله مطالعه می­کنیم.

 

در بخش «در محضر امام» عناوین «کوشش در راه علم» و « انتظار، یعنی سازندگی علمی و عملی» بررسی شده است.

 

عنوان «ضرورت معرفت به امام زمان علیه السلام» در بخش آیه­ها و نکته­ها آمده است.

 

مخاطب در بخش چلچراغ با این حدیث آشنا می شود: حضرت باقر العلوم علیه السلام فرمود: (قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان ظهور) مردم را به کتاب خدا (قرآن) و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام و برائت از دشمنش، دعوت می­کند.(کتاب تفسیر عیاشی، ج 2، ص 57)

 

در بخش پرونده علم و معرفت این عناوین را مطالعه می­کنیم:‌ «مغز علم و پوسته علم (کاوشی درباه مفهوم علم در متون ) به قلم حجت­الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری، «اقیانوس علم وامام» تدوین موسی جوانشیر، «پرسش: آیا امام زمان علیه السلام علم به زمان ظهور دارد؟»، «قصه کمال»، «ما که تا سین، جا داریم»، «سرنوشت تکنولوژی در عصر ظهور» به قلم حسن میلانی، «چگونگی انتقال فرهنگ مهدوی در مدارس» تألیف سیده ربابه ضیاء تبار، «اسوه­ها: سکان دار قلب شعیان در آخر الزمان»، «سبک زندگی: همه چیز برای ورود به یار مهربان»، به همت حمیده رضایی، «نذر یار مهربان: برای شناخت امام مهریان، یار مهربان را به دیگران ببخشیم» به کوشش محمدرضا فؤادیان، «ای رود، سمت آمدنت را نشان بده» ، «دیدار در خانه دوست» به قلم مجید محبوبی و «ایده: گینس اسلامی 4».

 

این شماره در عنوان «قصه کمال» به معرفی کتاب علم امام پرداخته است؛ در قسمتی از این متن می­خوانیم:‌ «کتاب امام (با رویکردی قرآنی، روایی، عرفانی، فلسفی) به قلم محمد زمان رستمی و طاهره آل بویه از سوی مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر شده است.

 

این اثر، درصدد پاسخگویی بنیادین از نگاه عقل و نقل به سؤال­هایی درباره علم امام است، از جمله این که ماهیت علم امام چیست؟ مصادر علم امام کدام است؟ شعاع علم امام، تا کجا امتداد می­یابد؟ تمام تلاش کتاب این است که در راستای شناخت امام شیعه، که خلیفه خداوند در آفرینشد، گامی هرچند کوچک بردارد.

 

در فصل نخست این کتاب به تعریف مفاهیم اصلی مانند علم و اقسام آن، امام، صفات امام و مراتب امامت و نیز به اجمال به تفاوت علم با وجود ذهنی می­پردازد. در فصل دوم ابتدا به عوامل ایجاد علم، رابطه ارواح بشری با علم، رابطه تجرد نفس و سیر و سلوک و جهاد اکبر و عصمت اشاره می­شود و سپس موانع ایجاد علم، مانند القائات شیطانی در عالم خیال و توهم، اشتغال به عالم ماده و دنیا هبوط شیاطین بر قلب مطرح می­شود تا معلوم گردد که علوم در چه صورت بر قلب انسان افاضه می­شود و در چه صورت قلب و روح انسان، توان دریافت علوم را ندارد.

 

فصل سوم درصدد اثبات این مطلب است که تمام عوامل بطور کامل در امام موجود بوده و تمام موانع در ایشان مفقود است؛ از این رو، امام به بالاترین اتصال و بالاترین علوم دست می­یابد. در این فصل مباحثی چون شدید الحدس بودن امام، القای علم ازناحیه ملائکه و روح القدس، مطالعه لوح و قلم و کرسی و عرش و صحیفه، رابطه شب قدر و رابطه با معراج با علم امام، به ارث بردن علوم انبیای پیشین و تکلم بی­واسطه با خدا مورد بررسی قرار می­گیرد.

 

فصل چهارم مباحثی چون معجزه بودن، عام بودن، حضوری بودن، لدنی بودن، عدم تناقض و نسیان در آن و فزونی یافتن آن در هر لحظه ارائه می­شود. فصل پنچم به طور مفصل­تر و عمیق­تر با مراجعه به آیات مرتبط و استفاده از تفاسیر بزرگانی چون ابن عربی، ملاصدرا و علامه طباطبائی به مساله علم امام می­پردازد. فصل ششم به گونه­ای خلاصه به نظر برخی عرفا، فلاسفه و متکلمان از جمله بوعلی، شیخ اشراق، ملاصدرا و امام خمینی در این باب می­پردازد و بالاخره فصل هفتم درصدد رفع برخی تعارضات موجود میان آیات و روایان و عمومیت علم امام است.»

 

عنوان «نذر یار مهربان» به کوشش محمدرضا فؤادیان است که به اهمیت کتابخوانی و انس با کتاب از دیدگاه رهبری پرداخته است.

 

در قسمتی از این متن می خوانیم: ‌‌«جایگاه کتاب و کتابخوانی در اندیشه رهبر معظم انقلاب بر هیچ کس پوشیده نیست و ایشان بارها در این باره نکات درس­آموزی را گوشزد کرده و فرمودند: «اگر انسان بخواهد در زمینه معنوی و فرهنگی، تر و تازه بماند، جز رابطه با کتاب چاره­ای ندارد و مثل رابطه با یک جویباری دائمی است که در جریان است و تازه­هایی را در اختیار انسان می­گذارد.» و «کتاب خوب، یکی از بهترین ابزارهای کمال بشری است کسی که با این دنیای زیبا و زندگی بخش، دنیای کتاب، ارتباط ندارد، بی شک از مهمترین دستاورد انسانی و نیز از بیشترین معارف الهی و بشری محروم است.»، «برای یک ملت، خسارت این است که افراد آن با کتاب سر و کاری نداشته باشند.»

 

در ادامه این مجله در بخش معارف، مقاله­ای با عنوان «مهدویت؛ جهد فرهنگی و راهبردی ما» به نوشته روح الله شاکری زواردهی را مطالعه می­کنیم.

 

عنوان «خدا، طرفدار خانم­هاست» گفته­های حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری در سمت خدا را در بخش گفتگو می­خوانیم.

 

بخش شهداء عنوان «ویلچرها را هل دهید» داستانهایی از حضور رزمندگان مشهدی در دفاع مقدس را آورده است.

 

عنوان «طرح مصلح کل» را در بخش طرح­های مهدوی مطالعه خواهیم کرد.

 

در بخش مناسبت­های عنوان «سلوکی از عرفه تا محرم» نوشته اسلامی­پور بررسی شده است.

 

«آیا ظهور در عاشورا است؟» سؤالی است که در بخش پرسش و پاسخ جواب داده شده است.

 

«یک کاروان حر به قلم حسین اردکانی عنوان بعدی این نشریه است.

 

در بخش اجتماعی عنوان «رهبران علوی به سوی جامعه مهدوی» تدوین فاطمه لاغری، بررسی شده است. 

        

عنوان «کسی با دین گنجشک­ها خوشحال نمی­شود» را در بخش دل­نوشته می­خوانیم.

 

عنوان «رازها و روزها» به مناسبت­های مذهبی در ماههای مهر و آبان اشاره شده است.

 

«یک نخ از جامه احرام تو ما را کافیست» عنوانی است که در بخش پیامک مهدوی بررسی شده است.

 

«با یاران امام» و «جدول» عناوین پایانی این مجله است.

 

چهل و چهارمین شماره دوماهنامه فرهنگ و معارف مهدوی امان ویژه مهر و آبان 139، در 64 صفحه و با قیمت هزار و پانصد تومان از سوی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم راهی بازار نشر شده است./998/ن601/ق

ارسال نظرات