۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۱۸۵۶۳۸

«بیماریهای اخلاقی و درمان های قرآنی» در یک کتاب

خبرگزاری رسا ـ کتاب «بیماری های اخلاقی و درمان های قرآنی» معرفی رذایل اخلاقی بر اساس آموزه های وحیانی و ارایه راهکارهایی جهت درمان آنها بر طبق آیات قرآن است.
بيماريهاي اخلاقي و درمان هاي قرآني

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «بیمار­های اخلاقی درمان­های قرآنی» به قلم حجت الاسلام محمود اکبری از سوی انتشارات فتیان قم چاپ و منتشر شده است.

 

کتاب «بیماری های اخلاقی و درمان های قرآنی» معرفی و تبیین «رذایل اخلاقی» بر اساس آموزه های وحیانی و ارایه راهکارهایی جهت درمان آنها بر طبق آیات قرآن است.

 

نویسنده به بررسی بیماری های روحی و روانی،  عوامل پیدایی، زمینه ها و پیامدهای آنها پرداخته و در آن تلاش شده تا دستورالعمل های قرآنی و روایی به منظور درمان آن ها ارایه شود.

 

این اثر از دو بخش کلی تشکیل شده که در بخش ابتدایی آن «زمینه های بیماری»، «شرایط درمان»، «طبیب بیماری روحی»، «نشانه های بیماری»، «درمان های بیماریهای روحی»، «ویژگی بیماری روحی»، «ویژگی شفای قرآن»، «شرط شفابخشی قرآن»، «مراحل بیماری»، «مقایسه بیماری­های جسمی و روحی» و «قلب سلیم» مطرح شده است.

 

در بخش دوم به انواع بیماری های روحی از جمله: «گناه»، «اضطراب»، «یأس»، «حرص»، «خودنمایی و دنیاطلبی»، «قساوت قلب»،«عیب جویی»، «خودستایی»، «خود بزرگ­بینی»، «بخل»، «نفاق»، «کینه»، «حسد»، «خودبرتر بینی»، «سوء ظن»، «تجسس در کار دیگران»، «عجله اهمال کاری» و «دروغ» اشاره شده و پس از تبیین اجمالی آن، راهکارهایی در راستای درمان آن نیز عرضه شده است.

 

در قسمتی از «شناخت بیماری» می­خوانیم: «برای آگاهی و شناخت بیمار­های روحی نیز مجموعه­ای از راهکارها وجود دارد که در اینجا به چهار راهکار اشاره می­شود:

1ـ عرضه کردن خصوصیات خود به عالم اخلاق و کسی که عیوب نفسانی را خوب ­می­شناسد.

 

2- دوستی راستگو، درستکار و با ایمان برای خود برگزیند و او را مراقبت رفتار و گفتار خویش سازد و از وی بخواهد  که حالات و اخلاق ناپسند را تذکر دهد و  از عیوب آشکار و پنهانی که دارد، آگاهش نماید.

از امام صادق علیه الاسلام فرمودند: «بهترین بردارانم کسی است که عیوب مرا به من هدیه دهد.»

 

3- در گفته­های دشمنان خویش دقت کند و عیوب نفسانی حود را از زبان آنان بشنود، چرا چشم­های آنان، بهتر بدی­ها را مشاهده می­کند و عیوب را آشکار می­سازد.

 

4- با مردم معاشرت کنند و اعمال آنان را  بررسی کنند، هرچه را که در جامعه مذموم دید، رها کند، آنچه را که پسندید، آنرا طلب کند؛ زیرا انسان معمولا بر اثر خودخواهی، عیب­های خود را نمی­بیند.

آنچه را که در دیگران ناپسند بشمارد، همچون پرحرفی و خودپسندی درباره خود ناپسند بشمارد، همان طوری که به لقمان گفتند: ادب را از که آموختی؟ گفت: از بی ادبان»

 

چاپ دوم کتاب «بیمار­های اخلاقی درمان­های قرانی به قلم حجت الاسلام محمود اکبری، در 330 صفحه، به شمارگان 3000 جلد و به قیمت هشت هزار تومان از سوی انتشارات فتیان قم راهی بازار کتاب شده است./998/ن601/ق

ارسال نظرات