۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۹۰۶۲۶
آیت الله علم الهدی:

کتابخانه‌ها به پاتوق‌های فرهنگی با شور و نشاط تبدیل شود

خبرگزاری رسا ـ جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی به مناسبت هفته کتاب با امام جمعه مشهد دیدار کردند.
امام جمعه مشهد در ديدار با کتابداران

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آیت الله علم الهدی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های صورت گرفته در هفته کتاب اعلام کرد: امروز زحمات کتابداران به عنوان عالی ترین خدمت فرهنگی در یک نظام و جامعه دینی محسوب می شود، خدمات کتابداران تنها به عنوان ارائه کتاب به متقاضیان جامعه و ارتباطات کتابخانه مطرح نیست بلکه کتابداران به عنوان طلیعه داران و رهبران فکری جامعه، مخصوصاً برای نوجوانان و جوانان مطرح می باشند.

 

امام جمعه مشهد همچنین ادامه داد: امروز کتابداران می توانند خیلی راحت خط فکری جوانان را مدیریت کنند و جریان اندیشه جوانان را تحت کنترل داشته باشند. امروز همه آحاد جامعه مراجعه به کتاب دارند چه از نوع اضطراری و چه از نوع اختیاری، در نوع اول مراجعه به کتاب برای رفع مشکل صورت می گیرد ولی در نوع دوم که مردم برای بالا بردن سطح فکر و کاملا اختیاری به کتاب مراجعه می کنند، فرد کتابدار می تواند با ارائه کتاب های مناسب که بیانگر احاطه کامل به کتاب های موجود در کتابخانه می باشد برای هر دو گروه مخصوصاً گروه دوم که برای افزایش معرفت و شناخت به کتاب مراجعه کرده اند جریان های فکری را مدیریت نمایند و موجبات هدایت و رهبری فکری مناسب تری را برای مخاطبین خود به ارمغان آورند.

 

امام جمعه مشهد ادامه داد: یک فرد کتابدار دارای دو سرمایه می باشد؛ یکی آنکه سلطه به کتاب های کتابخانه تحت مدیریت خود دارد که خود این عامل موجب هدایت فکری مراجعه کنندگان می شود و دیگری آنکه دارای بینش روانشناسانه در برخورد با مراجعه کنندگان می باشد و می تواند نیازها و خواسته های فرد را تشخیص دهند و حتی برای یک فرد محقق و استاد دانشگاه نیز معرفی منابع و همان هدایت و رهبری فکری را انجام دهدندصورت گیرد.

 

آیت الله علم الهدی اعلام کرد کتابداری به عنوان یک کار فرهنگی در جامعه مطرح می باشد و اینکه کسانی که در حال انجام کار فرهنگی باشد همانند فردی می باشد که کار خراطی انجام می دهد و با ذوق و هنر نقش و نگار زیبا بر جامعه حک می کنند.

 

امام جمعه تصریح کرد: کتابداران و همه ی فعالان حوزه فرهنگی باید ذوق هنری و انسان سازی خود را در انجام رسالت های محوله به نحوی انجام دهند تا کتابخانه ها که اصلی ترین مراکز فرهنگی هستند با تعداد مراجعان خود مورد سنجش قرار گیرند.

 

حضرت آیت الله علم الهدی در پایان خاطر نشان کرد: رهبران فکری جامعه باید کتابخانه ها را به پاتوق های فرهنگی با شور و نشاط تبدیل نمایند./998/د102/ق

ارسال نظرات