۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۳
کد خبر: ۱۹۴۳۶۰

مراسم نقد و بررسی مجموعه «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی» در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم نقد و بررسی مجموعه «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی» از سوی کانون نویسندگان قم در انجمن‌های در سالن همایش علمی حوزه برگزار شد.
 دايرة‌المعارف بزرگ اسلامي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم نقد و بررسی مجموعه «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی» سه‌شنبه 17 دی‌ماه با حضور سیدکاظم موسوی بجنوردی سرپرست مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، احمد پاکتچی رییس گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام و صادق سجادی معاون پژوهشی مرکز دایر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی، حجت‌الاسلام محمدکاظم رحمان‌ستایش، محمد اسفندیاری و حسین علی‌زاده از سوی کانون نویسندگان قم در انجمن‌های در سالن همایش علمی حوزه برگزار شد.

 

تدوین دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به سه زبان فارس، عربی و انگلیسی

سیدکاظم موسوی بجنوردی، سرپرست مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی اظهار کرد: در سال 62 به فکر نوشتن دایرة المعارف برای ایران و اسلام افتادم، ولی در آن زمان، در ایران منابع تحقیق و نیروی متخصص برای نوشتن دایرة المعارف وجود نداشت.

 

سرپرست مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی ابراز داشت: برای رفع این مشکل در ابتدا منابع تحقیق جمع آوری شد؛ به طوری که در این زمان در مؤسسه دایرةالمعارف برزگ اسلامی هفتصد هزار کتاب گزینش شده و 70 مجموعه بزرگ مقالات جمع آوری شده است.

 

وی افزود: این مؤسسه سعی کرده است تا این مجموعه سی جلد بیشتر نشود؛ ولی اکنون به این نتیجه رسیده­ایم که این مجموعه حداقل به چهل جلد خواهد رسید.

 

سیدکاظم موسوی بجنوردی بیان داشت: تاکنون از دایرةالمعارف بزرگ اسلامی؛ بیست جلد به زبان فارسی متشر شده است و به زودی جلد بیست و یکم منتشر و راهی بازار می شود؛ هشت جلد عربی از این مجموعه چاپ شده و جلد نهم آن در دست انتشار و تدوین است و چهار جلد انگلیسی این مجموعه هم راهی بازار نشر شده است.

 

دایرةالمعارف بزرگ اسلامی احیاگر مذهب تشیع است

صادق سجادی، معاون پژوهشی مرکز دایر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی در مراسم نقد و بررسی مجموعه «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی» ابراز کرد: اولین دائرةالمعارف اسلامی از سوی کشورهای اروپایی تهیه شد، اوایل انقلاب این دایرة المعارف تدوین شد. در این دایرةالمعارف عمدتا از منابع و اطلاعات اهل تسنن استفاده شده است و متأسفانه در دایرةالمعارف اسلامی چاپ اروپا مذهب تشیع مورد غلفت قرار گرفته است.

 

معاون پژوهشی مرکز دایر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: آقای بجنوردی برای احیای مذهب تشیع و معرفی ایران به تدوین این دائرةالمعارف بزرگ اسلامی پرداخت.

 

وی افزود: کشورهای اروپایی بر آثار اسلامی بسیار کار کردند و به نحوه انتقادی و مغرضانه در مورد آنها نوشته و می نویسند؛ ولی ایرانی­ها در این زمینه‌ها کار علمی انجام نداده بودند و بنابرایی آقای بجنوردی تأکید دارند که ایرانی‌ها این مجموعه را تهیه و تدوین کنند.

 

صادق سجادی بیان داشت: انجمن اسلامی اروپا به این نیتجه رسیده است که ایرانی­ها می توانند دایرةالمعارف اسلامی بنویسند و به قول خودشان دایرةالمعارف اسلامی چاپ ایران بسیار بهتر و دقیق از دائرةالمعارف چاپ اروپا است.

 

دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی بهترین کتاب بعد از مجموعه بحارالانوار علامه مجلسی

محمد اسفندیاری در مراسم نقد و بررسی مجموعه «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی» ابراز کرد: این مجموعه بعد از مجموعه «بحار الانوار» بهترین کتاب است؛ یعنی اگر قرار باشد بعد از کتاب بحار الانوار کتابی را انتخاب کنیم مجموعه «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی» است.

 

وی افزود: از نوشتن بحارالانوار سیصد سال می گذرد؛ کتابهای بسیاری در موضوعات مختلف نوشته شده است و قابل مقایسه باهم نیستد ولی اگر بخواهیم یک کتاب را در این سیصد سال انتخاب کنیم کتاب دائرةالمعارف اسلامی است.

 

اسفندیاری اظهار داشت: بنابراین مسؤولیت آقای بجنوردی بسیار سخت است و این مجموعه به عنوان یک کتاب مرجع برای تمام محققین است و اشتباه در این کتابهای مرجع غیر قابل بخشش است و باید این مجموعه علمی بسیار متقن و علمی نوشته شود.

 

بهترین حسن دایرةالمعارف مختصر بودن آن است

احمد پاکتچی، رییس گروه علوم و قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام نیز اظهار کرد: مقاله نویسی برای دایرةالمعارف بسیار مشکل و نزدیک به محال است؛ برای نوشتن مقاله یک مدخل از دایرة المعارف یک پرونده علمی با حجم بسیار از اطلاعات را به نویسنده مقاله می­دهند و انتظار دارند یک مقاله 50 صفحه­ای را ارائه دهد؛ بنابراین بهترین حسن دایرةالمعارف مختصر بودن آن است./998/پ202/ق

ارسال نظرات