مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتابهای کمک آموزشی رشد برگزار شد
به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتابهای کمک آموزشی رشد با حضور حجت الاسلام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش، محمد ناصری، مدیر کل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، قبادی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دوشنبه هفتم بهمن ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
حجت الاسلام محمدیان در این مراسم اظهار کرد: معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتابهای کمک آموزشی رشد که عصر دیروز، هفتم بهمن ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، یکی از نیازهای اساسی امروز را تهیه و تولید مواد خواندنی خوب برای بچهها دانست و افزود: در فرهنگ اسلامی- ایرانی ما، کتاب همواره محترم بوده و همه افراد حتی آنها که کتابخوان نیستند هم با قرار دادن کتاب در قفسه کتابخانههای منزل، به تعبیری برای خود منزلت جستهاند.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تقدیر و حمایت از اصحاب تولید فکر و اندیشه را امری لازم و ضروری خواند و گفت: ما میان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به عنوان متولی تولید محتوای درسی و ناشران کتابهای آموزشی، جدایی و انفصالی نمیبینیم و همه در یک جهت حرکت میکنیم و در همین راستا تولید یک کتاب آموزشی خوب توسط یک ناشر خصوصی رقابت معنا نمیشود بلکه مساعدتی است که قابل تقدیر و تحسین است.
در ادامه این مراسم قبادی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، فرایند مشارکت در آموزش و پرورش را تبیین و تشریح کرد.
قبادی در این نشست علمی، با ارائه تعاریف گوناگونی از مشارکت، به بیان هدف، روششناسی، مبانی نظری، متغیرها و عوامل مؤثر بر مشارکت و موانع توسعه مشارکت در آموزش و پرورش پرداخت.
امکان پاسخگویی به نیاز های مخاطبان در جشنواره کتاب رشد
محمد ناصری در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره کتاب های آموزشی رشد اظهار داشت: این جشنواره با زمینه سازی برای تولید کتاب های آموزشی همسو با نیازهای آموزشی و فرهنگی کشور، به تفاهم و تبادل نظر نویسندگان و ناشران حوزه تالیف و نشر کمک می کند.
وی افزود: با تصویب و ابلاغ طرح ساماندهی منابع و مواد آموزشی در بالاترین مراجع قانون گذاری حوزه تعلیم و تربیت و اقدامات تبلیغی و اصلاحی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش هر روز به تعداد ناشران و نویسندگان علاقه مند به همکاری برای کیفیت بخشی به کتاب های آموزشی افزوده می شود.
وی ادامه داد هم اکنون با توسعه فناوری و تنوع محیط های یادگیری امکان پاسخ گویی به نیازهای متفاوت مخاطبان در گروه های سنی گوناگون فراهم شده و به دلیل تکاپوی رقابت و هم افزایی تجارب تولید کنندگان مواد آموزشی و تربیتی تولیدات فرهنگی به لحاظ کیفی رشد قابل توجهی داشته است.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: در جشنواره امسال در مجموع سه هزار و 708 کتاب مناسب برای همه دوره های تحصیلی اعم از پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم، فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش کودکان استثنایی با مشارکت بیش از 650 ناشر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد.
ناصری افزود: این آثار در 35 گروه داوری، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 178 عنوان کتاب نامزد دریافت کتاب برگزیده و تقدیری شناخته شد.
وی تجمیع کتاب های همه دوره های آموزشی و تربیتی و بازنگری و سرعت بخشی به فرآیند داوری را از جمله ویژگی های این دوره از جشنواره برشمرد و اظهار کرد: از سال تحصیلی آینده با اختصاص چهار صفحه در انتهای کتاب های درسی جدیدالتعلیم در دوره ابتدایی و یک صفحه در کتاب های مختلف متوسطه به معرفی بهتر و بیشتر آثار برتر کمک خواهد شد.
گفتنی است در مراسم اختتامیه دهمین دوره جشنواره کتاب های آموزشی رشد که در مرکز آفرینش های هنری فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد از 48 پدید آورنده و سه ناشر برتر تقدیر به عمل آمد./998/د101/ق