۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۱۹۶۹۹۷
بان‌ کی‌مون:

مخالفان مسلح در سوریه از کودکان برای جنگ استفاده می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل سازمان ملل متحد از سوء استفاده گروه‌های مخالف مسلح در سوریه از کودکان و استفاده از آنها برای جنگ خبر داد.
بان کي مون

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در گزارشی آورده است که گروه‌های مخالف مورد حمایت غرب در سوریه کودکان آواره سوری در کشورهای همجوار را برای خود به خدمت می‌گیرند.

 

وی افزود: مخالفان، کودکان را به خدمت می‌گیرند و از آنها برای کارهای پشتیبانی و جنگ استفاده می‌کنند.

 

بان کی مون گفت: اکثر موارد به خدمت گرفتن کودکان را گروه‌های موسوم به ارتش آزاد یا گروه‌های کُرد سوریه انجام می‌دهند.

 

وی تصریح کرد: گزارش‌های مداومی درباره اقدام مخالفان در نقض رو افزون حقوق کودکان می‌رسد و درد و رنج کودکان در سوریه از آغاز بحران تاکنون در وصف نمی‌گنجد و قابل قبول نیست.

 

در این گزارش تحت عنوان «کودکان و درگیری مسلح در سوریه» آمده است: گروه‌های مسلح وابسته به مخالفان از کودکان سوری برای استفاده در عملیات رزمی استفاده می‌کنند.

 

براساس این گزارش، کودکان نابالغ برای گروه‌های کُردی که در شمال سوریه می‌جنگند؛ به خدمت گرفته می‌شوند و اطلاعاتی نیز در دست است که جبهه تروریستی النصره و گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) از کودکان در عملیات رزمی استفاده می‌کنند.

 

بر اساس این گزارش، درحالی که گروه مسلح اصلی موسوم به ارتش آزاد اذعان نمی‌کند که کودکان را به خدمت می‌گیرد؛ اطلاعات رسیده به سازمان ملل خلاف آن را ثابت می‌کند.

 

بان کی مون گفت که کودکان و نوجوانان 12 تا 17 ساله آموزش‌های نظامی دیده و سلاح بدست گرفته‌اند و از آنها در نبرد در داخل خاک سوریه استفاده می‌شود./982/ب103/د

ارسال نظرات