۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۱۹۸۹۳۷

پارلمان اروپا با قاطعیت آرا استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را محکوم کرد

خبرگزاری رسا ـ پارلمان اروپا با قاطعیت آرا قطعنامه‎ای را تصویب کرد که بر اساس آن حملات هواپیماهای بدون سرنشین محکوم شده و پیشنهاد ممنوع ساختن استفاده از این هواپیماها در آن مطرح شده است. ‎
هواپيماي بدون سرنشين آمريکايي
 
به گزارش خبرگزاری رسا، پارلمان اروپا با قاطعیت آرا به قطعنامه ای رای داد که بر اساس آن حملات هواپیماهای بدون سرنشین محکوم شده و پیشنهاد شده است که استفاده از چنین هواپیماهایی ممنوع شود.
 
سازمان حقوق بشری Reprieve که در شهر لندن مستقر است می گوید که این قطعنامه با 534 رای مثبت در برابر 49 رای منفی به تصویب رسید.
 
در این قطعنامه تاکید شده است که حملات هواپیماهای بدون سرنشین که در خاک کشور دیگری و بدون اجازه مقامات آن کشور صورت می گیرد از جمله موارد نقض حقوق بین الملل محسوب می شود.
 
سازمان Reprieve می گوید که قصد دارد فشار بیشتری بر انگلیس و آلمان وارد کند تا از همکاری با واشنگتن در حملات هواپیماهای بدون سرنشین که هزاران نفر را تاکنون در کشورهایی مانند یمن و پاکستان به خاک و خون کشیده است، دست بردارند.
 
کت کریج، مدیر حقوقی سازمان Reprieve در این ارتباط می گوید: این قطعنامه باید بیدارباشی برای کشورهایی مانند انگلیس و آلمان باشد تا نه تنها از همکاری در کشتارهای غیرقانونی پرهیز کنند بلکه آمریکا را نیز تحت فشار قرار دهند تا در این مورد احساس مسوولیت بیشتری داشته باشد.
 
قطعنامه تصویب شده به وسیله پارلمان اروپا همچنین بر پایان کشتارهای هدفمند در خارج از مناطق جنگی و موقعیت هایی که نقض چارچوب های قانونی بین المللی محسوب می شود تاکید دارد.
 
آمریکا یکی از اصلی ترین استفاده کنندگان از هواپیماهای بدون سرنشین در کشورهای دیگر بوده و مدعی است که این اقدام را در چارچوب مبارزه با تروریسم انجام می دهد.
 
این در حالی است که شاهدان عینی می گویند که بیشتر حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به کشتار وسیع غیرنظامیان در کشورهایی مانند پاکستان و یمن منجر شده است./990/ب902/د
ارسال نظرات