۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۹۹۹۵۴

انتشاره شماره 57 فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج

خبرگزاری رسا ـ پنجاه و هفتمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات راهبردی بسیج از سوی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج منتشر شد.
شماره 57 فصلنامه علمي ـ پژوهشي مطالعات راهبردي بسيج
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 57 فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات راهبردی بسیج ویژه زمستان 1391 از سوی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج چاپ و روانه بازار شد.
«مؤلفه ها و کارکردهای بصیرت از نگاه امام خامنه ای در حوزه دفاع از ارزش ها و مبانی»، «زمینه‌های تحقق جهاد اقتصادی در قانون اساسی»، « رسانه، هویت ملی و امنیت ملی؛ با تأکید بر جامعه ایران»، « راهبردها و راه کارهای رسانه زمینه ساز در مواجهه با جنگ نرم»، « الگوی مطلوب خانواده با تاکید برخانواده دردوران دفاع مقدس» و «هویت عاشورایی بسیج» سرفصل‌های این شماره را تشکیل می‌دهند.
 
مؤلفه‌ها و کارکردهای بصیرت از نگاه امام خامنه ای در حوزه دفاع از ارزش‌ها و مبانی
یحی میار، حسن علی رمضانی
 
چکیده: تاریخ نشان می دهد در نبردهای مدافعان حق بر باطلع بصیرت عامل اصلی پیروزی جبهه حق بوده است. در زمان ها و زمینه‌هایی که حق و باطل در هم تنیده، قدرت تشخیص سره از ناسره سلب می‌شود، بصیرت به عنوان تنها نجات‌دهنده به کار می آید. در عصر حاضر که پیام‌های درست و نادرست با روش ها، فنون و ابزارهای خاصی و با دیدگاه‌های مادی، انسانی و الهی نشر می‌یابند و به شکل‌دهی رفتار و گفتار مخاطبان منجر می‌شوند، اعتصام به یک شاخص اساسی به عنوان حبل متین که همان کلام ولایت است، در جامعه اسلامی امری ضروری است.
این نوشتار با محور قراردادن کلام امام خامنه‌ای در ترسیم اهمیت، مؤلفه‌ها و کارکردهای بصیرت و نقشی که این موضوع در حوزه دفاع از ارزش‌ها و مبانی ایفا می‌کند، با روش علمی و کمک اساتید و دانشجویان مجرب دفاعی، نسبت به تنظیم داده‌ها و مؤیدات فرضیه اصلی تحقیق اقدام کرده است. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی و به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. داده‌های مورد نیاز در روش کتابخانه‌ای با ابزار فیش‌برداری و در روش پیمایشی با پرسش‌نامه و مصاحبه جمع‌آوری شده است.
 
زمینه‌های تحقق جهاد اقتصادی در قانون اساسی
مهدی احمدی، علی مروی سماورچی
 
چکیده: قانون اساسی، مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده سمت و سوی حرکت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور است. در قانون اساسی، اصول کلی نظم عمومی جامعه و پیوندهای بین حاکمیت و مردم، به صورت ارتباط دوسویه مبتنی بر حق و تکلیف، پایه‌ریزی می‌شود و نتیجه عمل به آن رسیدن به ارزش‌ها و هنجارهایی است که به عنوان آرمان‌ها و اهداف، در قانون اساسی مدنظر قرار گرفته‌اند. به منظور تبیین زمینه‌های قانونی جهاد اقتصادی، ضروری است که با بررسی و تحلیل قانون اساسی به ویژه اصول اقتصادی آن، زمینه‌های موجود برای کمک به تحقق جهاد اقتصادی شناسایی شوند. لذا پرسش اساسی مقاله حاضر این است که زمینه‌های تحقق جهاد اقتصادی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایزان کدامند؟
قانون اساسی، سند مهندسی طراحی و اجرای نظام اقتصادی کشور است و در شرایط ویژه و موقعیت‌های خاص، از جمله شرایط جهادگونه، خطوط کلی حرکت را مشخص می‌کند. بنابراین الزامات اقتصادی که قانون اساسی مشخص می‌کند در دو سطح قابل بیان است: سطح اول، اهدافی را در بر می‌گیرد که جهادگران اقتصادی باید برای تبلور و عینیت یافتن ان در جامعه تلاش کنند؛ همچون : عدالت اقتصادی و اجتماعی، کرامت انسانی و استقلال اقتصادی. سطح دوم راه‌های موردنظر قانون اساسی را که جهادگران باید با گذر از آنها به اهداف مذکور دست یابند، مطرح می کند؛ از جمله: تعاون و همکاری اجتماعی، کسب دانش و داشتن روحیه ابتکار و نوآوری، نظارت همگانی و کنترل اجتماعی.
 
رسانه، هویت ملی و امنیت ملی؛ با تأکید بر جامعه ایران
بهادر امینیان، نوشین تیمورپور
 
چکیده: هدف این مقاله، بررسی نقش رسانه‌ها در امنیت ملی از طریق تأثیر آنها بر هویت ملی و فرایند ملت‌سازی کشور است. هویت ملی و فرایند ملت سازی، تحت تأثیر روایات غالب، شکل گرفته و متحول می‌شود. تأثیر و نقش رسانه‌ها در شکل‌دادن روایت هر فرد و روایت غالب جامعه، آنها را به قدرتمند‌ترین ابزار تبدیل کرده است. ادعای اصلی این مقاله ان است که در جامعه‌ای همانند ایران که هویت ملی و عناصر هویتی نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌دهی جامعه و سیاست و امنیت ملی آن دارد، یکی از محورهای اصلی اقدام علیه امنیت ملی، بر تغییر در مؤلفه‌های هویت ملی به ویژه از طریق رسانه‌ها متمرکز است.
تأکید اصلی مقاله بر تلاش‌ها برای تأثیرگذاری بر هویت ملی ایرانیان در سال‌های اخیر از طریق رسانه‌هاست. هر چند در جامعه ای همانند ایران، هویت ملی پدیده‌ای تاریخی است که در طول قرن ها شکل گرفته و تکامل یافته است؛ ولی به دلیل تأثیرات بنیادین و ساختاری روایت، سرمایه‌گذاری گستره‌ای بر بهره‌گیری از روایت برای تحت تأثیر قرار دادن هویت ملی در رسانه‌های مختلف مشاهده می‌شود.
 
راهبردها و راه کارهای رسانه زمینه ساز در مواجهه با جنگ نرم
علیرضا سمعی اصفهانی، عبدالرضا فتحی مظفری
 
چکیده: رسانه‌ها از کاربردی ترین ابزارهای فرهنگی برای غلبه بر فکر و اندیشه مخاطبان به شمار می‌روند. از این روع در خط مقدم میدان جنگ نرم قرار دارند و به راحتی می‌توانند جریان‌های مهم را هدایت، نظارت و کنترل کرده؛ از طرفی، خود نیز جریان‌ساز باشند. بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به گستردگی و در هم تنیدگی دنیای ارتباطات، امروزه با جنگ رسانه‌ای، به عنوان یکی از ابعاد جنگ نرم نیر روبه‌روییم؛ به طوری که هر رسانه‌ای که قوی تر است، می‌تواند در جهت‌دهی به افکار عمومی مردم مؤثرتر واقع عمل کند.
در جنگ نرم، رسانه‌ها در مقایسه با قابلیت‌های سخت‌افزاری، ابزار نیرومند و کم هزینه‌ای برای نیل به اهداف ترسیم شده نظام های سیاسی مختلف به شمار می‌ایند. از این رو، در نبردهای فرهنگی به اشکال مختلف از سوی اربابان سیاسی، نظامی و اقتصادی به کار گرفته می شوند. در این‌گونه نبردها، رسانه‌ها به طور عمده در اختیار مراکز ثروت و قدرت قرار دارند و اغلب بازتاباننده منافع هژمونیک گروه‌های خاص هستند. بدین‌ترتیب، بررسی نقش، اهداف و میزان تأثیرگذاری آنها بر اندیشه و رفتار مخاطبان، اهمیت بسزایی دارد.
از این رو، با توجه به ضرورت شناخت نوع تهدیدهای رسانه‌ای در جنگ نرم و همچنین نقش‌آفرینی فرهنگی رسانه‌های داخلی در این زمینه، هدف پژوهش حاضر پاسخگویی به این پرسش است که رسانه‌های داخلی چه راهبردها و راهکارهایی را می‌توانند در قبال تهدیدهای ناشی از عملکرد رسانه‌های غربی در جنگ اتخاذ کنند؟ روش این پژوهش، تبیینی ـ توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه‌ای ـ اسنادی و اینترنتی است.
 
الگوی مطلوب خانواده با تاکید برخانواده دردوران دفاع مقدس
فردوس قماشچی
 
چکیده: این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی شاخص‌های فرهنگی ـ اجتماعی خانواده در دوران دفاع مقدس و نقش و تأثیر شاخص‌های فوق در استحکام و سلامت خانواده به منظور ارائه الگوی مطلوب خانواده ایرانی ـ اسلامی انجام شده است. این تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و مصاحبه در مورد 4 هزار نفر از 10 استان کشور از میان خانواده‌هایی که در سال‌های 1359 تا 1367 متآهل بوده یا متأهل شده اند و در طول سال‌های فوق در ایزان زندگی و شرایط و اوضاع دوران دفاع مقدس را تجربه کرده اند، انجام شده است. نمونه‌های این تحقیق به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده‌اند.
در این پژوهش همچنین با 33 نفر از گروه متخصصان و صاحب‌نظران مصاحبه علمی و تخصصی صورت گرفته است. این تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی و پیمایشی است. روش تحقیقی که به منظور تحلیل داده‌های این پژوهش بکار رفته آن را در زمره تحقیقات همبستگی و تحلیلی قرار داده است.
شماره 57 فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات راهبردی بسیج ویژه زمستان 1391 از سوی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج به مدیرمسؤولی دکتر ابراهینم نجفی با شمارگان 4200 نسخه در 188 صفحه به قیمت 3000 تومان منتشر شده است./907/ن601/ع
ارسال نظرات