۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۲۰۲۵۸۶

همایش اسلام و هویت زن در جهان معاصر در هند برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) همایش "اسلام و هویت زن در جهان معاصر" در بمبئی برگزار شد.
همايش اسلام و هويت زن در جهان معاصر در بمبئي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) همایش "اسلام و هویت زن در جهان معاصر" به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی هند برگزار شد.


 این مراسم که با حضور و سخنرانی اندیشمندان، شخصیت های زن و فعالان امور بانوان هند و ایران در باشگاه خبرنگاران این شهر برگزار شد، خانم حجازی مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی با اشاره به عقلانیت و آزادی به عنوان مصداق کرامت و حقوق انسان، هویت وعزت وی را از دیدگاه اسلام از زن و مرد یکسان دانست و افزود : اسلام تکویناً تکالیف متفاوتی را برای هر یک تعیین کرده است.

 

وی ایجاد آرامش روحی روانی از طریق مهر و محبت و عاطفه، مبنای نقش مدیریت تربیتی و انسان سازی زن از دیدگاه اسلام برشمرد و گفت: متأسفانه آنچه که هویت زن امروز را مورد تهدید قرار داده، نگاه های افراط و تفریطی است که در مورد حضور اجتماعی و خانوادگی زنان مطرح می شود.

 

خانم حجازی افزود: از یک سو با نگاهی ابزاری وی را از کانون خانواده و نقش بی بدیل مادری و همسری جدا ساخته که رشد فزاینده ناهنجاری های و معضلات اجتماعی برای وی و جامعه را فراهم کرده، و از سوی دیگر با دیدگاهی تفریطی و نادیده گرفتن حقوق اجتماعی وی، نیمی از جمعیت جامعه را از رشد و تکامل فردی و پیشرفت و توسعه اجتماعی محروم کرده است.

 

وی با تبیین الگوی زن مسلمان در شخصیتهایی، همچون حضرت فاطمه (س) و حضرت خدیجه کبری (س)، تنها راه برون رفت از این افراط و تفریط ها را بازگشت به آموزه های الهی و دینی که اعتدال را در نقش فردی، اجتماعی و خانوادگی توصیه می کنند، عنوان کرد.

 

مهدی حسنخانی وابسته فرهنگی و مسؤول خانه فرهنگ ایران نیز در سخنانی الگوی دین مبین اسلام در خصوص جایگاه و شأن هویتی بانوان در اجتماع و خانواده را متضمن رشد و کمال زن از یک سو و حفظ کرامت انسانی دانست و افزود: شخصیت والای دختر پیامبر اکرم (س) از هر جهت الگوی تمام و کمال زن در تمامی اعصار و دوران هاست.

 

وی راهکارهای مبتنی بر اعتقادات بومی، باورهای دینی و مشترکات فرهنگی و همسوی دو کشور ایران و هند، در مقابل الگوهای وارداتی را تنها راه پیشگیری از مسائل و مشکلات حضور زن در جامعه عنوان کرد.

 

خانم ها رشیده بانو، ملکه مستری، ناهید رضوان و عظما ناهید، استادان دانشگاه، صاحبنظران و فعالان امور اجتماعی زنان و خانواده، از دیگر سخنرانان و اعضای علمی شرکت کننده در این سمینار بودند که در موضوعات مختلف هویت، مقام و حقوق زن از دیدگاه اسلام به ایراد سخن پرداختند./994/ب102/د

ارسال نظرات