۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۰۴۷۷۲
انتخابات عراق، فرصت‎ها و چالش‎ها(97)؛

تاخیر در شمارش آرا در انتخابات عراق و انتقاد علما و گروه های سیاسی

خبرگزاری رسا ـ انتخابات پارلمانی عراق در حالی به پایان رسید که شمار آرا چیزی حدود یک ماه به طول می انجامد که همین امر نگرانی های زیادی را در گروه های سیاسی به ویژه علما ایجاد کرده است.
انتخابات پارلماني عراق

 

انتخابات عراق پس از چهار روز برگزاری یعنی دو روز در خارج از کشور، یک روز ویژه نیروهای امنیتی، کارکنان وزارت دفاع و کشو، کادر پزشکی و بیماران بستری و زندانیان و یک روز در سراسر این کشور به پایان رسید. پس از آن بود که ماراتن شمارش آرا در سراسر حوزه های انتخابیه آغاز شد. شمارش آرایی که بر خلاف سایر کشورهای جهان طولانی مدت خواهد بود و همان روز تأکید شد که اعلام نتایج این انتخابات ممکن است 20 الی 30 روز طول بکشد.

 

اعلام نتایج انتخابات پارلمان در عراق بدین گونه است که ابتدا آرا در استان ها شمارش و سپس نتایج اولیه اعلام می شود. کمیساریای عالی انتخابات سپس منتظر شکایت گروه های سیاسی خواهد شد و هر اندازه شکایت ها کمتر باشد اعلام نتایج زودتر خواهد بود.

 

حسن الیاسری عضو کمیته حقوقی پارلمان در این باره می گوید که می توان ظرف یک هفته نتایج را اعلام کرد، اما رسیدگی به شکایت ها مدت فراوانی طول می کشد و بر همین اساس است که اعلام قطعی نتایج به طول می انجامد.

 

تأخیر در اعلام نتایج سبب شده است تا گروه های سیاسی به انتشار خبرهایی مبنی بر پیروزی خود در انتخابات سخن گویند. ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی مدعی است که در همه استان ها به استثنای استان های سنی نشین و اقلیم کردستان در صدر قرار گرفته است، ادعایی که به نظر می رسید واقعیت داشته باشد.

 

گرچه ادعای یکی از رهبران این ائتلاف مبنی بر کسب بیش از 100 کرسی در پارلمان بعید به نظر می رسد ولی باید منتظر اعلام نتایج بود و مشاهده کرد این ادعا تا چه حدی واقعیت دارد.

 

از آن سو ائتلاف ملی عراق به رهبری سید عمار حکیم نیز از کسب بیش از 40 کرسی خبر داده و اعتقاد دارد که ائتلاف دولت قانون کمتر از 70 کرسی کسب کرده است. ائتلاف الاحرار به رهبری سید عمار حکیم نیز مدعی کسب کرسی های فراوانی شده است، ادعایی که همه گروه های سیاسی آن را به نفع خود مطرح می کنند.

 

اما این مسأله اعتراض های فراوانی از سوی علما، خطیبان جمعه و گروه های سیاسی شده است به گونه ای که برخی گروه ها از احتمال بروز تقلب و دستکاری در نتایج خبر داده بودند.

 

حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی که به نوعی سخنگوی این مرجع تقلید به شمار می آید و سخنان وی در نماز جمعه را سخنان آیت الله سیستانی می دانند بر لزوم تسریع در اعلام نتایج انتخابات تأکید کرد.

 

وی در خطبه های نماز جمعه گذشته دقت و شفافیت را در عملیات شمارش آرا خواستار شد و ادامه داد: از کمیساریای عالی می خواهیم در اعلام نتایج انتخابات تسریع کرده تا از احتمال دستکاری در نتایج و تشکیک مردم و گروه های سیاسی جلوگیری شود.

 

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، امام جمعه نجف اشرف نیز تسریع در اعلام نتایج انتخابات را خواستار شده بود.

 

این در حالی است که کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق روز گذشته تأکید کرد که شمارش آرا تا چند روز دیگر ادامه دارد و نتایج در تاریخ 25 می یعنی 4 خرداد اعلام خواهد شد.

 

گروه های سیاسی نیز نسبت به تأخیر در اعلام نتایج واکنش نشان داده و حتی برخی سایت های این جریان ها نیز به اتهام پراکنی علیه یکدیگر می پردازند. متاسفانه این مسأله در میان گروه های شیعه به ویژه ائتلاف دولت قانون، ائتلاق المواطن و ائتلاف الاحرار بیشتر دیده می شود.

 

حجت الاسلام شیخ جلال الدین صغیر، امام جمعه کاظمین درباره نتایج ضد و نقیض منتشر شده از در روزهای گذشته، می گوید: دروغ های منتشر شده در روزهای آینده آشکار می شود و از شهروندان می خواهم به خوبی با کسانی که در این مدت به آنان دروغ گفته اند آشنا شده و بدانند فردی که یک بار دروغ بگوید در آینده نیز بارها به مردم دروغ خواهد گفت.

 

ائتلاف دولت قانون که نتایج غیررسمی حکایت از صدرنشینی آن در انتخابات دارد و حتی برخی اعضای آن مدعی کسب 100 کرسی در انتخابات شده اند، اعتراض چندانی به تأخیر در اعلام نتایج ندارد اما از سوی سایر گروه های سیاسی به شدت تحت فشار قرار گرفته و اتهامات بیشتری به سوی این ائتلاف روانه می شود.

 

اما نماینده های ائتلاف دولت قانون نیز بیکار ننشسته و پاسخ این اتهامات را می دهند. خانم حنان الفتلاوی در این باره تأکید کرد گروه هایی که نسبت به نتایج انتخابات شک و تردید دارند شکست خود را پیش از اعلام نتایج نشان می دهند.

 

وی از این گروه ها خواست پیش از تشکیک در نتایج انتخابات و اتهام پراکنی به سایر گروه ها بهتر است منتظر اعلام نتایج باشند.

 

حسن الوائلی نیز اتهامات مبنی بر بروز تقلب در انتخابات را نشان دهنده فقر سیاسی این گروه ها دانست و آن را توهین به دموکراسی و همچنین رأی دهندگان عراقی توصیف کرد.

 

به هر حال باید منتظر روز 4 خرداد ماند و دید کدام گروه در اعلام نتایج غیررسمی از سایر گروه ها دقیق تر عمل کرده است و آیا اتهاماتی که گروه های سیاسی علیه یکدیگر روا می دارند به حق بوده یا خیر./980/ز503/ک

محمدرضا جاسم زاده جایروند

ارسال نظرات