۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۲۰۴۹۶۲

نشست تخصصی بررسی جایگاه انسان در ادبیات داستانی دفاع مقدس برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی بررسی «جایگاه انسان در ادبیات داستانی دفاع مقدس» در سالن یاس بیست‌تایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
احمد شاکري

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری سالن یاس، نشست تخصصی بررسی «جایگاه انسان در ادبیات داستانی دفاع مقدس»، در سالن یاس بیست‌تایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

 

احمد شاکری پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس در ابتدای نشست با اشاره به این نکته که ادبیات داستانی دفاع مقدس از مجموعه ژانرهایی است که باید تفکر جدی‌ای داشته باشد، اظهار داشت: اگر به آثار پرشمار این عرصه نگاه کنیم، این عرصه ادبیات داستانی جایگاه خاصی دارد و به موضوع خاص دفاع مقدس اشاره می‌کند. در ادبیات داستانی پس از انقلاب بیشتر به موضوعات قبل از انقلاب پرداخته می‌شد. در آن دوران هویت دینی در آثار حضور نداشت و عموما قشر فقیر طبقه اصلی جامعه حساب می‌شدند.

 

نویسنده «عریان در برابر باد» گفت: در عرصه دفاع مقدس افراد مختلفی فعالیت می‌کردند و سوژه‌ها الزاما در انحصار نویسنده‌ای خاص نبود. این موضوع تنوع و رویکردهای متنوعی به وجود آورد.

 

احمد شاکری در ادامه با اشاره به تفاوت خاطره نویسی با داستان نویسی اظهار داشت: داستان‌نویس با توجه به ذهنیت خود نمی‌تواند خط مشی مورد نظرش را انتقال دهد. برای مثال نویسنده‌ای در یک کتاب با موضوع دفاع مقدس به گونه‌ای مسائل را بیان می‌کند که گویی سربازها را به زور وارد جنگ کرده‌اند. نویسنده‌ای که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه دفاع مقدس است باید مباحث انسان شناسی در آثار دکتر مطهری را مطالعه کند تا گرفتار سبک و سیاق نویسندگان غربی نشود. بنابراین پیش‌زمینه نوشتن در حوزه دفاع مقدس مستلزم مطالعه مباحث انسان شناسی است.

 

وی  افزود: یک نمونه دیگر بحث معجزه در کتاب‌های دفاع مقدس است که در برخی از آثار رگه‌هایی از تفکر غربی نویسندگان دیده می‌شود. برای مثال در یکی از عملیات‌های والفجر بعد از سه ماه برنامه‌ریزی در روز عملیات، مهتاب مانع انجام آن می‌شود زیرا رزمنده‌ها در زیر نور ماه دیده می‌شدند اما به‌ناگاه ابر سیاهی کل آسمان منطقه را می‌پوشاند که اگر این ابر نمی‌آمد عملیات متوقف می‌شد.  این قبیل معجزه‌ها در دفاع مقدس به سخره گرفته می‌شود و نویسندگانی که به سبک غربی‌ها می‌نویسند به این موضوعات می‌خندند./998/د102/ق

ارسال نظرات