۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۲۰۵۰۳۵

مراسم رونمایی از آثار منتشره سال 1392برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ به همت معاونت پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله، مراسم رونمایی بیش از 70 اثر از آثار منتشره سال 1392 این پژوهشگاه برگزار شد.
مراسم رونمايي آثار منتشر پژوهشگاه بين المللي المصطفي در سال 1392

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از آثار منتشر شده پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله در سال 1392 با حضور مدیران، کارشناسان و پژوهشگران در سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار شد.

 

حجت الاسلام  عباسی، رییس پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله در این مراسم، ضمن ارائه گزارش از فعالیت های این پژوهشگاه در سال گذشته، تصریح کرد : با توجه به گستردگی روش های ارائه آثار در عصر کنونی، نشر مکتوب همچنان از جایگاه ویژه و خاصی در بین جوامع برخوردار است.

 

وی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به ارائه آثار ارزشمند و قابل قبول جامعه المصطفی صلی الله علیه و آله برای پاسخگویی به نیازهای جهانی؛ واحدهای مختلف پژوهشگاه بین المللی المصطفی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: واحدها و پژوهشکده های مختلفی با هدف آشنایی با اقتضائات بین المللی، پاسخ گویی به عطش جهانی و حضور اندیشه ای در جهان، راه اندازی شده است.

 

حجت الاسلام  عباسی اهداف شکل گیری پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مشارکت در تولید علم و پیش بردن افق های دانش در المصطفی، نخستین هدف راه اندازی و تأسیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله به شمار می رود.

 

وی با بیان این که پزوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله در خط مقدم فعالیت های پژوهشی المصطفی قرار دارد، ابراز داشت: تکیه پزوهشگاه بین المللی المصطفی در مسیر نشر و تبیین معارف اهل بیت علیهم السلام  در گستره جهانی، بر صدها استاد و پژوهشگری است که با آن همکاری دارد.

 

رییس پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله ادامه داد: المصطفی از یک ذخیره ارزشمندی از اساتید آموزشی برخوردار بوده و در تدوین متون از زحمات این عزیزان بهره مند می شود. پژوهشگاه المصطفی صلی الله علیه و آله در شکل گیری تدوین متون آموزشی، نقش پشتیبان و حمایتی را ایفا می کند.

 

وی پاسخگویی نیازهای جامعه المصطفی صلی الله علیه و آله را دومین هدف تأسیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله دانست و خاطرنشان کرد: تدوین و راه اندازی پژوهش های کاربردی، ارائه خدمات علمی به بخش های مختلف المصطفی، بالابردن سطح علمی تحقیقات در المصطفی از مهمترین تعاملات پژوهشگاه با دیگر واحدهای آموزشی و پژوهشی المصطفی به شمار می رود.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی صلی الله علیه و آله با تأکید بر این که پاسخگویی به نیازهای کاربردی جامعه المصطفی صلی الله علیه و آله در زمینه های گوناگون، جزء فلسفه وجودی پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله به شمار می رود، ابراز داشت: پاسخ به نیازهای پژوهشی پژوهشگران و رشته های آموزشی و کاربردی از دیگر وظایف پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله است.

 

حجت الاسلام  عباسی با بیان این که کتب آموزشی باید دربردارنده آخرین دستاوردهای آموزشی باشد، اظهار داشت: با توجه به این که برخی از آثار فاخر المصطفی در داخل و خارج کشور به عنوان متن مرجع شناخته شده است؛ اما امیدواریم در چشم انداز فعالیت های علمی پژوهشگاه، تمام آثار ارائه شده المصطفی از مرجعیت علمی، نزد مراکز پژوهشی جهان برخوردار باشد.

 

وی در ادامه سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های واحدهای مختلف پژوهشگاه بین المللی المصطفی، تصریح کرد: بخش پژوهشکده مجازی یکی از واحدهایی است که با هدف ایجاد و تسهیل ارتباط پژوشگران بیرون از المصطفی و مرزهای ایران راه اندازی شده است. زیرساخت های فنی این پژوهشکده تمام شده، امیدواریم این پژوهشکده از سال جاری با جدیت کار خود را شروع نماید.

 

رییس پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله واحد تازه تأسیس ترجمه را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: در اوایل اسلام نهضت ترجمه زیرساختی برای شکل گیری تمدن عظیم اسلامی بود. آشنا شدن با تاریخ فرهنگی دیگر ملل، پیشینه تاریخی افتخار آمیز مسلمانان را فراهم نمود.

 

وی با تأکید بر این که در عصر کنونی نیاز به نهضت معکوس داریم، خاطرنشان کرد: از نهضت ترجمه می­توان برای انتقال معارف توحیدی و الهی دین مبین اسلام در سطوح مختلف به جهانیان، که در دهه های اخیر توسط علما و بزرگان بسط و توسعه بیشتری یافته، حداکثر استفاده را نمود.

 

حجت الاسلام  عباسی در پایان، با اشاره به راه اندازی واحد آموزشی پژوهش محور، در پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله، خاطرنشان کرد: امیدواریم با راه اندازی دکتری پژوهشی که بر پایان نامه و محصول ارائه شده تکیه دارد؛ بتوانیم ضمن افزایش ظرفیت های عظیم المصطفی، آثار علمی فاخری را به جوامع بشری ارائه دهیم.

 

گفتنی است؛ در این مراسم ضمن رونمایی از آثار ارائه شده، با اهداء هدیه ای به رسم یادبود از دفتر تدوین متون درسی و پژوهشکده اسلام و غرب تقدیر شد./998/د102/ق

ارسال نظرات