۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۵
کد خبر: ۲۰۵۰۶۳

جهان امروز جهان تغییر است / امیرمومنان بر اصل تغییر در دنیا تاکید دارند

خبرگزاری رسا ـ بخشعلی قنبری در نشست «امیرالمومنین(ع) و نهج‌البلاغه» گفت: در زندگی امروز ما اصالت با تغییر است و کسی که وارد این دنیا می‌شود اگر از زاویه عقل و خرد به جهان نگاه کند باید بفهمد که جهان، جهان تغییر است و نباید از تغییرات مایوس و مغرور شود.
نهج‌البلاغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسسه احیاء فرهنگ نهج‌البلاغه با همکاری خانه کتاب نشست تخصصی «امیرالمومنین و نهج‌البلاغه» را با حضور مصطفی دلشاد تهرانی، بخشعلی قنبری و حجت الاسلام والمسلمین سیدجمال‌الدین دین‌پرور در سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار کرد.

مصطفی دلشادتهرانی با اشاره به کتاب «فرهنگ آفتاب» گفت: در این کتاب هزار مدخل وجود دارد و در هر مدخل چندین زیر مدخل دیده می‌شود که این مدخل‌ها می‌تواند قابلیت استخراج 40 هزار موضوع را داشته باشند بنابراین اگر چه نباید تصور کرد که نهج‌البلاغه کتابی کامل است اما استعداد بسیاری در آن نهفته است.

دلشادتهرانی از سه حوزه اصلی برای تولید علم از نهج‌البلاغه نام برد و ادامه داد: یکی از این حوزه‌ها «مباحث پیرامونی» است که مرتبط با نهج‌البلاغه است؛ به طور مثال انواع ترجمه نهج‌البلاغه، شرح‌ها، مصادر، نسخه‌های خطی نهج‌البلاغه، مستدرک نهج‌البلاغه و ... از جمله موضوعات متعددی است که می‌توان بر اساس آن کتاب‌ها و مقالات بسیار نوشت.

تهرانی حوزه دوم را مرتبط به «مباحث ساختاری» خواند و افزود: «مباحث ساختاری» حوزه دوم است که در آن می‌توان به موضوع‌هایی مانند زبان نهج‌البلاغه، مفردات، مرکبات، صنایع ادبی و مجازهای نهج‌البلاغه اشاره کرد.

وی از «مباحث معارفی» به عنوان دسته سوم از موضوع‌هایی نام برد که می‌توانند موجب تولید علم از نهج‌البلاغه شوند و افزود: این دسته بیشترین گنجایش را برای تولید علم از این کتاب دارد و به طور مثال مباحث اعتقادی، خداشناسی، معادشناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ‌شناسی، حکومت و غیره از جمله موضوع‌هایی هستند که می‌توانند زمینه‌ساز تولید علم از این کتاب شوند.

نهج‌البلاغه و پرسش‌های بنیادین

بخشعلی قنبری گفت در نهج‌البلاغه نکته‌هایی سنجیده‌ وجود دارد که قابل تامل است و در واقع ماندگاری‌های بشریی در این کتاب موج می‌زند و با اشاره به خطبه 28 نهج‌البلاغه درباره مبانی سبک زندگی از نگاه امیرالمومنین تصریح کرد: با نگاه به خطبه 28 نهج‌البلاغه می‌توانیم به یکی از پرسش‌های مهم بشری مبنی بر اینکه چگونه زندگی کنیم پاسخ دهیم.

قنبری جهان‌شناختی را یکی از مبانی سبک زندگی از نگاه حضرت علی(ع) نام برد و اذعان داشت: امیرالمومنین درباره سبک زندگی از مبانی هفتگانه‌ای نام می‌برد که یکی از پیش‌فرض‌های سبک زندگی، مبانی «جهان‌شناختی» است، امام علی(ع) در مبانی «جهان‌شناختی» بر این نکته تاکید می‌کند که در دنیا یک اصل به نام تغییر وجود دارد.

وی با بیان این‌که در زندگی امروز ما اصالت با تغییر است تشریح کرد: کسی که وارد این دنیا می‌شود اگر از زاویه عقل و خرد به جهان نگاه کند باید بفهمد که جهان، جهان تغییر است و نباید از تغییرات، مایوس و مغرور شود، التفات به اصل تغییر در جهان باید موجب ایمان به خدا شود چرا که انسان باید به یاد داشته باشد که تنها چیزی که در آن تغییری وجود ندارد، خداست و بر این اساس انسان باید یک غایت برای تغییر در جهان در نظر بگیرد و آن آخرت است.

 


کتابی که نباید مهجور باشد

 

حجت الاسلام والمسلمین سید جمال‌الدین دین‌پرور درباره مسؤلیت بشر نسبت به نهج‌البلاغه گفت: مسؤلیت ما که مدعی پیروی از امام علی(ع) هستیم در مرحله اول شناخت از این گنجینه علم و معرفت است و در مرحله بعدی باید این سخنان را در دوران حکومت اسلامی به کار ببریم.


حجت الاسلام والمسلمین دین‌پرور با اشاره به آن‌که باید از محتوای این کتاب استفاده بهینه کنیم افزود: باید از نهج‌البلاغه و محتوای هر چه در آن است بهینه استفاده کنیم چرا که در غیر این صورت دشمنان اسلام از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و حرف خودشان را می‌زنند اکنون در دانشگاه‌های خارج از کشور بزنگاه‌های فرهنگی ما شناسایی شده و آنها برای لطمه‌زدن به تولیدات اسلامی از جمله کتاب نهج‌البلاغه استفاده کرده‌اند.

وی در پایان نهج‌البلاغه را یک دستوالعملل کافی و وافی برای زمامداری و حکومتداری اسلامی دانست و تاکید کرد: دانشگاه‌ها، مراکز علمی، مردم ومسؤلان نباید اجازه دهند که این مهجوریت ادامه پیدا کند در زمان حکومت‌اسلامی باید محتوا و مرکز الهام‌گیری دولت و مجلس، نهج‌البلاغه باشد چون در این کتاب درباره نیازهای روز جامعه مانند مالیات سخنان کاربردی بیان شده است پس مسؤلیت ما تنها برگزاری مجالس عزاداری نیست بلکه باید این کتاب در دانشگاه‌ها تدریس شود و دولت و مجلس نیز از آن استفاده کنند./9667/پ202/ع

ارسال نظرات