۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۲۰۶۶۴۶

احتمال ریاست جمهوری نامزد مورد حمایت حزب الله افزایش یافت

خبرگزاری رسا ـ در حالی که پنجشنبه پنجمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب ریس‌جمهور برگزار خواهد شد نامزد مورد نظر جریان 14 مارس لبنان اعلام کرد که سعد حریری به وی پیشنهاد داده است که «میشل عون» (نامزد جریان مقاومت) کاندیدای توافقی برای تصدی ریاست جمهوری باشد.
ميشل عون

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سمیر جعجع، رییس حزب «نیروهای لبنانی» و نامزد گروه 14 مارس در سه جلسه نخست پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور آینده این کشور اعلام کرد که «سعد حریری» نخست وزیر اسبق لبنان و رییس جریان المستقبل به او پیشنهاده داد که «میشل عون» رییس فراکسیون «تغییر و اصلاح» پارلمان کاندیدای توافقی برای راهیابی به کاخ ریاست جمهوری باشد.

 

جعجع که روز یک‌شنبه گذشته با حریری دیدار کرده بود با حضور در یک نشست مطبوعاتی ادعا کرد که عون به علت همپیمانی با حزب الله نمی‌تواند نامزد توافقی باشد.

 

از طرفی «میشل سلیمان» رییس جمهور فعلی لبنان نیز که آخرین روزهای ریاست جمهوری خود را طی می‌کند در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی السفیر در پاسخ به سئوالی درباره احتمال انتخاب جانشینش تا قبل از پایان مهلت مقرر گفت: تا این لحظه نشانه‌ای مبنی بر تحقق امر انتخاب رییس جمهور آینده به جشم نمی‌خورد. بنده وظیفه‌ام را در تشویق نمایندگان جهت حضور در جلسه پارلمان و انتخاب رییس جمهور انجام داده‌ام ولی ممکن است که ربع ساعت آخر همه چیز را تغییر دهد، همان گونه که در تشکیل کابینه نیز شاهد بودیم.

 

بر اساس این گزارش، سلیمان هیچ کاندیدایی را بر دیگری ترجیح نمی دهد و به سختی می‌توان چنین اعتراف از وی گرفت ولی تاکید کرد: بنده با هر کاندیدایی که اکثریت آرا را از آن خود کند و هر کسی که روندی که آغازگرش بودم را ادامه دهد، موافق هستم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنده به عنوان یک شهروند، درگیری‌های اینها (دو گروه 14 مارس و 8 مارس) را دیده‌ام. درگیری‌هایی که به نظر می‌رسد بی پایان است. نگران راهیابی یکی از آنها (به کاخ بعبدا) و انتقام گیری از جریان دیگر هستم. دو طرح و رویکرد مخالف یکدیگر وجود دارد. پس چگونه ممکن است که یکی از آنها به سمت ریاست جمهوری برسد؟. من از همین برخورد و احتکاک نگران هستم. از دست دادن فرصت‌ها بس است. بنده درباره توانایی نامزدها سخنی نمی‌گویم. بیشتر آنها توانمند هستند.

 

رییس جمهور فعلی لبنان که مواضع اخیرش درباره حزب الله و مقاومت با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه بود، تاکید می‌کند که از مواضعش پشیمان نیست و می‌افزاید: آنها باید پشیمان شوند نه بنده.

 

وی با انتقاد از حزب الله، جریان میشل عون و سلیمان فرنجیه، بارها تکرار کرد که ردای ریاست جمهوری را با وجدانی راحت از تن می‌کند و یادآوری می‌کند که راهی منزل شخصی‌اش است و هیچ اهمیتی به موضوع تمدید دوره ریاست جمهوری‌اش نمی‌دهد، همچنین ماندن یک ساعت اضافی در کاخ بعبدا را مجازات و نه پاداش خواند.

 

از طرفی دیگر پایگاه تلویزیون المستقبل وابسته به جریان سیاسی المستقبل از دیدار «تمام سلام» نخست وزیر کابینه لبنان با سعد حریری خبر داد و با اشاره به سفر سلام به عربستان سعودی نوشت: تمام سلام و هیئت همراه روز گذشته با سعد حریری در مقر اقامتش در جده دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

وی ارتباط سفرش به عربستان را به شدت نفی کرد و با بیان اینکه موضوع انتخاب رییس جمهور آینده لبنان، امری داخلی است، ابراز امیدواری کرد که گره این پرونده با دستان لبنانی‌ها گشوده شود.

 

در همین حال «دیوید هیل» سفیر آمریکا در بیروت نیز با نزدیک شدن به روزهای پایانی مهلت قانونی برای انتخاب جانشین میشل سلیمان، دیدارهای خود با مسؤولان و رهبران سیاسی لبنان را فشرده‌تر کرده و علاوه بر دیدارش با نبیه بری رییس پارلمان لبنان و میشل سلیمان رییس جمهور این کشور که در رسانه‌ها منعکس شد، دیدارهای دیگری با برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی لبنان به دور از رسانه‌ها داشته است. نکته قایل تأمل اینکه هیل در دیدارهایش تاکید داشت که انتشار موضوع کاندیداتوری میشل عون به عنوان نامزد توافقی از سوی وی نبوده است.

 

در همین راستا، روزنامه لبنانی «اللواء» نیز به نقل از یک منبع آگاه با بیان اینکه جلسه پنج شنبه آینده پارلمان لبنان به منظور انتخاب رییس جمهور آینده این کشور همانند پنج جلسه گذشته نخواهد بود، یاد آور شد که جلسه روز چهارشنبه پارلمان لبنان،‌ روند حضور نمایندگان، کاندیداها و همچنین نحوه توزیع آرا بین نامزدها در صورت رأی گیری‌ را مشخص خواهد کرد.

 

در چهار هفته گذشته تاکنون چهار جلسه برای انتخاب رییس جمهور در پارلمان تعیین شده اما فقط جلسه نخست برگزار شد که در آن سمیر جعجع نتوانست با آرا سفید جریان 8 مارس رقابت کند و رأی نیاورد.

 

این گزارش حاکی است که ژنرال «میشل عون» رییس جریان آزاد ملی لبنان به لحظه تصمیم گیری درباره اعلام کاندیداتوری خود نزدیک می‌شود و لذا بایستی منتظر بیانیه‌ فراکسیون «تغییر و اصلاح» پارلمان لبنان شد. این بیانیه قرار است امروز (سه‌شنبه) صادر شود و به روند مذاکرات جاری بین جریان آزاد ملی لبنان به ریاست میشل عون و جریان المستقبل به ریاست «سعد حریری» نخست وزیر اسبق لبنان، اشاره کند.

 

انتخاب رییس جمهور در لبنان از سوی نمایندگان پارلمان صورت می‌گیرد، ولی پنج جلسه‌ گذشته پارلمان به علت اصرار گروه 14 مارس (جریان مخالف مقاومت اسلامی) بر کاندیداتوری «سمیر جعجع» به نتیجه‌ای نرسیده است.

 

«نبیه بری» رییس پارلمان لبنان، ‌پنج‌شنبه آینده را برای تشکیل جلسه پارلمان به منظور انتخاب رییس جمهور آینده کشورش،‌ تعیین کرده است. مهلت مقرر برای انتخاب رییس جمهور آینده لبنان 25 ماه «مه» سالجاری میلادی به پایان می‌رسد.

 

در همین حال، «محمد رعد» رییس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» طی سخنانی در بعلبک با بیان اینکه کسی که می‌خواهد با یک بازی و معامله منطقه‌ای و یا بین‌المللی به ریاست جمهوری برسد، جایی در لبنان ندارد، تاکید کرد: (پرونده) ریاست جمهوری پاسخی به خواسته‌های ملت مقاوم است . ما بر کسی پافشاری نمی‌کنیم و نمی‌گوییم که یک فرد (مشخصی) حق ماست. در گذشته تعهدات شفاهی می‌خواستیم ولی متاسفانه برخی‌ها آن تعهدات را زیرا پا گذاشتند ولذا اکنون خواستار ضمانت‌هایی هستیم و اینکه رئیس جمهور باید گذشته خوبی در قرار گرفتن در کنار مقاومت داشته باشد.

 

«میشل سلیمان» رییس جمهور فعلی لبنان که آخرین روزهای ریاستش را می‌گذراند، بر خلاف توافق سابق با گروه 8 مارس، مقاومت را گزینه بی‌فایده خوانده بود و در قبال مقاومت مواضعی خصمانه اتخاذ کرد.

 

وی با تاکید بر لزوم انتخاب رییس جمهور آینده لبنان در مهلت قانونی خود و جلوگیری از ورود کشور به خلأ سیاسی، گروه‌های سیاسی کشورش را به تجدید نظر در مواضع خود درباره پرونده ریاست جمهوری دعوت کرد و با اشاره به مقوله اخیر «نبیه بری» رییس پارلمان لبنان مبنی بر احتمال انتخاب رییس جمهور در ربع ساعت اخیر مهلت مقرر آن، افزود: رییس جمهور لبنان را مردم آن می‌سازند. گروه‌های سیاسی شریف رییس جمهور را می‌سازند و فرصت را در اختیار دیگران قرار می‌دهند تا دست بر نامزدی بگذارند که از لبنان پاسداری و مقاومتش را حفظ کند.

 

مهلت مقرر برای انتخاب رییس جمهور آینده لبنان 25 ماه «مه» سالجاری میلادی به پایان می‌رسد./980/ب102/د

ارسال نظرات