۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۲۰۷۴۱۲
به مناسبت مبعث پیامبر اسلام؛

نگاهی به کتاب درسهای پیامبر اعظم + دانلود

خبرگزاری رسا ـ کتاب درسهای پیامبر اعظم از سوی انتشارات انقلاب اسلامی مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی، به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شده است.
کتاب درسهاي پيامبر اعظم

 

به گزارش خبرگزاری رسا ـ کتاب درسهای پیامبر اعظم از سوی انتشارات انقلاب اسلامی مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شده است.

 

این کتاب گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌  شخصیت، ویژگیها، و بعثت نبی  مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است که از میان بیانات معظم‌له از خرداد 1368 تا شهریور 1391 با ویژگیهای زیر است:

 

از میان مطالب مرتبط با زندگی و شخصیت آن حضرت، درسهای زندگی و بعثت پیامبر که مورد نیاز همه‌ی انسانها و جوامع انسانی در طول تاریخ و به‌ویژه دوران معاصر است انتخاب شود.

 

 مخاطب بیانات معظم‌له عمدتا نخبگان، روشنفکران و زمامداران کشورهای اسلامی باشند.

 

انتخاب و به ترتیب تاریخی ارائه شده است.

 

امید است این بیانات که خود نتیجه‌  تعالیم حیاتبخش و جاودانه‌ی مکتب آخرین پیامبر خدا حضرت محمد بن عبدالله  است و از زبان یکی از عالمان و فقیهان بزرگ اسلامی معاصر ایراد شده بر دل و جان مخاطبان جای گیرد و جانی تازه در روح به حرکت درآمده‌ی بیداری اسلامی بدمد.

 

در صفحاتی از کتاب آمده است:

 

نام مبارک پیامبر اعظم از همیشه زنده‌تر است

در این مقطع زمانى، یاد و نام مبارک پیامبر اعظم از همیشه زنده‌تر است؛ و این یکى از تدابیر حکمت و الطاف خفی ه‌ى الهى است. امروز ام ت اسلام و مل ت ما بیش از همیشه به پیغمبر اعظم خود نیازمند است؛ به هدایت او، به بشارت و انذار او، به پیام و معنوی  او، و به رحمتى که او به انسانها درس داد و تعلیم داد.

 

امروز درس پیغمبر اسلام براى ام تش و براى همه‌ى بشریت، درسِ عالم شدن، قوى شدن، درس اخلاق و کرامت، درس رحمت، درس جهاد و عز ت، و درس مقاومت است.

پس نام امسال به طور طبیعى، نام مبارک پیامبر اعظم است. در سایه‌  این نام و این یاد، ملت ما درسهاى پیغمبر را باید مرور کند و آنها را به درسهاى زندگى و برنامه‌هاى جارى خود تبدیل کند. مل ت ما به شاگردى مکتب نبوى و درس محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم  افتخار میکند. مل ت ما پرچم اسلام را در میان ام ت اسلامى با استقامت و استحکام برافراشته است؛ سختى‌ها را تحم ل کرده است و کامیابى‌هاى حضور در این میدان شرف و افتخار را دیده است و به فضل الهى، کامیابى‌هاى بیشتر در راه است.

ما درس اخلاق پیغمبر، درس عز ت پیامبر اعظم، درس علم‌آموزى و درس رحمت و کرامت و درس وحدتى را که ایشان به ما داد و درسهاى زندگى ماست، باید در برنامه‌ى زندگى خودمان قرار بدهیم.



روز «بعثت»، تحقیقا بزرگترین روز در تاریخ بشریت است

روز «بعثت»، تحقیقا بزرگترین روز در تاریخ بشری ت است. روز ولادتِ برجسته‌‏ترین و شریفترین مفاهیم و ارزشهاست.

بعثت نبی  اکرم صلی الله علیه و  آله و سلم، یک حرکت عملى بود تا بشر را از یک‏سو به سرمنزل کمال فردى، روحى و معنوى، و از سوى دیگر به تعالى زندگى اجتماعى و اصلاح وضع جوامع برساند.

 

مسأله این است که در بعثت پیغمبر، آنچه به مردم هدیه شد، فقط تعدادى مفاهیم خشک و ارائه‏‌ى طریقى که رهروى در آن نیست و کسى زمام امور مردم را در آن راه در دست ندارد، نبود. از لحظه‏‌ى او ل، این بعثت در وجود خودِ آن بزرگوار و سپس در روح و جان و در عمل مؤمنین به این پیام، تحق ق یافت و جاهلی ت، از لحظه‏‌ى او ل، از این پیام ضربه خورد و با آن مقابله کرد. این، خصوصیت بعثت انبیاست.

 

این، مخصوص نبو ت خاتم هم نیست. انبیا حرکت مى‏کنند و آنچه را که در مقام تعلیم به انسانها هدیه مى‏کنند، در عمل هم نشان مى‏دهند. خودشان او لین کسانى هستند که این راه را طى مى‏‌کنند.

یعل مهم الکتاب و الحکمة فرعِ این است که علم کتاب و حکمت در وجود مقد س نبی  اکرم، در حد  اعلى وجود دارد. یزک یهم فرع بر این است که آن وجود مطه ر در حد  اعلاى ممکنه براى طبیعتِ بشرى، تزکیه شده است. با این نیروست که مى‏‌تواند دنیایى را به سمت تزکیه پیش ببرد.

 

این، آن چیزى است که رهبران مکاتب مختلف و سررشته‏‌داران مفاهیم گوناگون فلسفى، اجتماعى، سیاسى و غیره، از آن بیگانه‏‌اند. آنان چیزهایى به ذهنشان مى‏‌رسد؛ در عالم تصور چیزهایى را مى‏‌فهمند و آن‏ها را به مردم هم تحویل مى‏‌دهند. کسانى هم از آن‏ها یاد مى‏‌گیرند، یا نمى‏‌گیرند. این، غیر از ممشاى انبیاست که از اول حرکت است، از اول اقدام است، از اول تحقق آن شعارهایى است که در زبان آن‏ها وجود دارد و در عمل آن‏هاست.

 

این، درست، در زندگى نبى  اکرم پیش آمد. از لحظه‏‌ى او ل، آن تعلیم و تزکیه و آن حرکتِ در راه اقامه‏‌ى قسط، آغاز شد. لذا از لحظه‏‌ى اول هم، مصادمه و معارضه شروع شد؛ از همان وقتى‏‌که پیغمبر اکرم دعوت خود را در پاسخِ و انذر عشیرتک الأقربین، در یک سطح گسترش دادند، تا زمانى که در سطح عمومِ مردم آن را منتشر و علنى کردند و تا وقتى‏‌که در جهت نظام اجتماعى ـ که همان نظام عدل بود ـ حرکت نمودند و آن را اقامه کردند.

 

البته چیزى که ما در بعثت مشاهده و توصیف مى‏‌کنیم، رویه‏‌ى ظاهرى بعثت است. آن حقیقت الهى و ملکوتى و چیزى که میان خالق متعال و یک انسان ممتاز و برگزیده ات فاق مى‏‌افتد، از دسترسِ ذهنِ ما خارج است و ما نمى‏‌فهمیم که چه ات فاقى افتاده است. حادثه، از این جهت، فوق‏العاده عظیم است و براى ما قابل تصو ر نیست. آنچه ما مى‏‌بینیم و در منظرمان قرار مى‏‌گیرد، هرکس به‏قدر فهم و تدبر خود، چیزى از آن مى‏‌فهمد و همین حادثه، روى مخاطبان، انسان و دنیاى پیرامون خود، تأثیر مى‏‌گذارد.


گفتنی است برای خرید فارسی، عربی و انگلیسی و یا دانلود این کتاب
اینجا را کلیک کنید./998/ن603/ق

ارسال نظرات