۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۰۷۵۳۹

انتشار شش اثر جدید مؤسسه امام خمینی

خبرگزاری رسا ـ مدیر تدوین متون مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه از انتشار شش کتاب جدید این مؤسسه با همکاری مراکز علمی خبر داد.
حسين احمدي حسين‌آبادي، مدير تدوين متون مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني رحمة الله عليه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین احمدی حسین‌آبادی، مدیر تدوین متون مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه در گزارشی از فعالیت‌های مدیریت تدوین متون موسسه خاطرنشان کرد:  مؤسسه امام خمینی رحمة الله علیه همچنان در تدوین کتب اسلامی- انسانی پیشرو و یکه تاز است؛ یکی از وظایف مدیریت تدوین متون مؤسسه تهیه و تدوین کتابهای درسی برای بخشهای مختلف آموزشی موسسه است که به این منظور اداره تدوین متون درسی در این مدیریت دایر شده است.

 

وی یادآور شد: از جمله مهمترین کارهای بخش درسی این مدیریت، پیگیری تدوین کتبی است که با سفارش و درخواست مراکز دیگر علمی اعم از دانشگاهی و حوزوی از موسسه، تهیه و تدوین می شود و در نهایت به چاپ مشترک آن اقدام می شود. موسسه با تدوین و انتشار طرحهای علمی درسی و غیر درسی خود صورت مشترک با مراکز علمی دیگر به جایگاه قابل قبولی دست یافته است.

 

احمدی اظهار داشت: در سالهای اخیر یعنی از سالهای 90- 91 به بعد ارتباط مراکز علمی­ای که درخواست انتشار کتابهای موسسه را به صورت مشترک داشته اند رو به افزایش گذاشته است. غیر از آنچه قبلا چاپ مشترک بین موسسه و سازمانها و مراکز دیگر داشته ایم،‌ - بین 10 تا 12 کتاب- اکنون نیز به لطف خداوند متعال با تلاشها و پیگیرهای صورت گرفته در اواخر سال 92 تعداد 8 کتاب درسی مشترک به انتشارات موسسه و سازمان سمت جهت چاپ ارسال شده است؛ که 6 کتاب از آنها اکنون در فروردین و اردیبهشت 93 به زیور چاپ مزین شده است که ذیلا به معرفی آنها می پردازیم و 2 کتاب در حال انجام مقدمات چاپ است.

 

وی در ادامه افزود: به علاوه 6 کتاب دیگر نیز در حال حاضر در دستور کار داریم که برخی در حال تالیف و برخی نیز در حال آماده سازی برای چاپ می باشند که انشاله متعاقبا به طبع می رسند.

 

احمدی تصریح کرد: لازم به ذکر است که محتوای همه این کتابهای منتشر شده جدید- جز یک مورد که اشاره خواهد شد- در موسسه تدوین شده است و با درخواست سازمانها و مراکز علمی دیگر اقدام به انتشار مشترک آنها شده است.    

 

معرفی اجمالی کتابهای منتشر شده جدید مشترک فروردین و اردیبهشت1393 : 

 

کتاب درسی اخلاق اسلامی (برگرفته از آثار استاد مصباح یزدی)

 

از کتابهای خیلی با اهمیت که آن را تحولی در زمینه کتب دانشگاهی به حساب می آوریم، کتابی است که جناب دکتر احمدی رئیس سازمان سمت طرح آن را پیشنهاد دادند. طرح این بود که از آثار استاد مصباح دام عزه کتابی برای متن درسی دانشگاه ها به عنوان اخلاق اسلامی استخراج و تدوین شود. این پیشنهاد به محضر حضرت استاد مصباح دام ظله رسیده و مورد تایید واقع شد و حضرت ایشان جناب آقای استاد فتحعلی را به عنوان ناظر تعیین فرمودند و جناب آقای حسن صادقی مسئولیت تدوین کتاب را با نظارت دقیق آقای فتحعلی به عهده گرفتند. نظرهای علمی جناب آقای دکتر احمدی هم در هنگام تالیف مد نظر قرار می گرفت. کتاب پس از تدوین و نظارت، ویراستاری، آماده سازی کامل و صفحه آرایی به سمت ارسال شد و به طبع آراسته شد. گفتنی است از 12 درس این مجموعه، 11 درس توسط جناب آقای صادقی و یک درس با عنوان اخلاق محیط زیست توسط جناب آقای استاد دکتر فتحعلی تدوین و تنظیم شده است.

 

البته ما پس از چاپ ملاحظاتی ساختاری را در چاپ این کتاب داشتیم که به سمت منتقل کردیم و قرار شد در چاپ بعدی رعایت شود. ولی در مجموع این کتاب بسیار مهم درسی برگرفته از آثار استاد مصباح بین موسسه و سمت به طور مشترک چاپ شد که جای خوشحالی بسیار دارد.

  

کتاب درسی زبان قرآن

 

کتاب درسی زبان قرآن تألیف جناب حجت‌الاسلام   ابوالفضل ساجدی توسط مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینیŠ و سازمان سمت منتشر شد.

 

این کتاب پاسخ‌گوی بخشی مهم از چالش‌های تفسیری و قرآن‌شناختی عصر حاضر است. برخی مسائل آن عبارت‌اند از: تبیین آیات قرآن از ابعاد تأویلی، نمادین، تمثیلی، احساسی، فطری، هدایتگری، گزارشگری، واقع‌نمایی، توصیفی و هنجاری، تمایزات و تشابهات انواع گزاره‌های الهیاتی و غیرالهیاتی، و رابطة قرآن با فرهنگ زمان نزول.

 

کتاب مزبور، پس از طرح مباحث مقدماتی، چهار مؤلفه (معناداری، واقع‌نمایی، تألیفی بودن و شبکه‌ای بودن) برای زبان قرآن عرضه کرده، و ذیل هریک، به نظریات رقیب و شبهات معاصر پاسخ داده است.

 

کتاب فوق در 312 صفحه و در قطع وزیری به زیور طبع آراسته گردیده است.

  

کتاب درسی خودآموز مقدمات پژوهش

 

کتاب درسی خودآموز مقدمات پژوهش تألیف  حجت‌الاسلام   حسن اسلام‌پور کریمی توسط مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینیŠ و سازمان سمت منتشر شد.

 

در بین منابع موجود، کمتر دیده‌ایم که در سه حوزة مطالعه، نگارش و پژوهش، مهارت‌های پایه و اساسی به‌صورت تلفیقی، گام‌به‌گام و عملیاتی آموزش داده شوند. این کمبود، نتیجه‌بخشیِ مهارت‌های میانی و پیشرفته را عقیم کرده و با آسیب‌هایی روبه‌رو ساخته است. این اثر، برای رفع نقیصة مزبور، از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

 

آموزشی بودن، تجزیة مهارت‌ها و پرهیز از کلی‌گویی، آموزش مطالعات مولّد و فعال، عنایت به مهم‌ترین آسیب‌های دانش‌پژوهان کشور، درج تجربیات حاصل از ده‌ها کارگاه آموزشی، بیان راه‌های میان‌بُر برای درست‌نویسی، اهتمام به اخلاق پژوهش به‌صورت توزیعی در فرایند تحقیق.

 

این اثر برای دانش‌پژوهان حوزه و دانشگاه که در آستانة پژوهش برای تهیة مقاله‌های علمی، کتاب، تحقیق پایانی و پایان‌نامه‌نویسی، احساس می‌کنند مقدمات و لوازم کافی را ندارند، مناسب است.

  

کتاب درسی درآمدی بر تاریخ فلسفة اسلامی (ج 2)

 

جلد دوم کتاب درسی درآمدی بر تاریخ فلسفة اسلامی تألیف گروهی از نویسندگان، زیرنظر جناب    محمد فنایی اشکوری  از سوی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینیŠ و سازمان سمت منتشر شد.

 

در این کتاب تصویری اجمالی، گویا، فراگیر، تحلیلی ـ انتقادی و به‌دور از تعصب و یک‌سونگری از سیر فلسفة اسلامی عرضه شده است. همچنین فیلسوفان برجسته، تحولات و مکاتب مهم فلسفی و نیز علوم مرتبط با فلسفه، یعنی منطق، کلام و عرفان، کانون توجه قرار گرفته‌اند.

  

مقدمه ای بر عرفان اسلامی

 

کتاب درسی مبانی و اصول عرفان عملی در اسلام تألیف جناب حجت‌الاسلام  احمدحسین شریفی از سوی  مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینیŠ و سازمان سمت منتشر شد. نگارنده در این کتاب کوشیده است با نگاهی محققانه، و به‌دور از افراط و تفریط،‌ به پاره‌ای از مبانی و اصول عرفان عملی در اسلام بپردازد. «رابطة سه‌گانة شریعت، طریقت و حقیقت»، «کثرت‌گرایی سلوکی»، «کرامات و کارهای خارق‌العاده»، «مکاشفات عرفانی»، «چیستی سلوک» و «چرایی سلوک» مهم‌ترین مبانی عرفان عملی به شمار می‌آیند که در این کتاب بررسی و تحلیل شده‌اند. کتاب فوق در 422 صفحه و در قطع وزیری به زیور طبع آراسته گردیده است.

  

کتاب درس‌نامه تاریخ تفسیر قرآن جلد(1)

 

اصل این کتاب تألیف جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر علی‌اکبر بابایی است که به همت حجت‌الاسلام آقای حسن صادقی تلخیص و به شکل درس نامه در آمده و توسط انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینیŠ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سازمان سمت منتشر شده است. جلد نخست این اثر، تاریخ تفسیر قرآن از عصر نزول تا پایان غیبت صغرا (329هـ.ق) را دربرمی‌گیرد، و در آن با بیش از 290 مفسر و 48 کتاب تفسیری موجود و بیش از 143 کتاب تفسیری مفقود آشنا می‌شویم. همچنین اثبات تفسیر شدن تمام قرآن توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهˆ، کتابت تفسیر در عصر آن حضرت، وجود مفسران برگزیدة خدا پس از ایشان، نقش امامان معصوم‰ علیهم السلام در تفسیر قرآن، معرفی مفسران صحابی، تابعین و پس از تابعین، و بیان مآخذ و ویژگی‌ها و تطورات تفسیر در عصر رسالت، عصر حضور امامان معصوم‰ علیهم السلام و عصر غیبت صغرا از دیگر مباحث این جلد است./998/د101/ق

ارسال نظرات