۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۲۰۸۷۳۸

دیدار نمایندگان‌‌ مجالس‌ کشورهای‌ آمریکای‌ جنوبی‌ با رییس جامعة‌ المصطفی

خبرگزاری رسا ـ شماری از نمایندگان مجلس سنا در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی، با حجت‌الاسلام اعرافی دیدار و دیدگاه‌های خویش را درباره مسائل مختلف بیان کردند.
ديدار نمايندگان‌‌ مجالس‌ کشورهاي‌ آمريکاي‌ جنوبي‌ با رييس‌ المصطفي
 
به گزارش خبرگزاری رسا، شماری از نمایندگان مجلس سنا در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی، با حجت‌الاسلام اعرافی دیدار و دیدگاه‌های خویش را درباره مسائل مختلف بیان کردند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه‌المصطفی در این دیدار، ضمن خیرمقدم به مهمانان، قم را شهری بزرگ، دینی، تاریخی و خاستگاه انقلاب اسلامی ایران برشمرد و با اشاره به شاخصه‌‌های اندیشة امام(ره) و انقلاب اسلامی،‌ بیان کرد: به نظر ما، اندیشة امام(ره)، راهی نو در مسیر حیات اجتماعی و سیاسی بشر بود که آزادگان جهان می‌توانند در آن تأمل کنند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این که دل ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره، با ملت‌های امریکای جنوبی بوده است، تصریح کرد: اولین شاخصة اندیشه امام(ره) و انقلاب اسلامی، دین و سیاست است. پس از رنسانس در غرب، تلاش شد دین از سیاست دور باشد و برای جداسازی این دو، دلایلی مطرح ساخته بودند که ممکن بود در بعضی مقاطع، برخی آن را بپذیرند، ‌ولی براساس اندیشه امام(ره)، سیاست یکی از ابعاد مهم ایمان به شمار می‌رود و سیاست و اندیشه‌های سیاسی و فلسفی، در تار و پود اسلام نهفته است.
 
رییس جامعه‌المصطفی افزود: دخالت ارزش‌های آسمانی و الهی در زندگی بشر بجاست و امام خمینی(ره) تأکید داشتند که بشر به رغم توانایی‌ها، در فراهم‌سازی زندگی خوب، نیازمند ارزش‌های الهی و آسمانی و اندیشه‌های دینی است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان این که در اندیشة فلسفی اسلام، تأمین سعادت بشر در دنیا و زندگی پس از مرگ، نیازمند هدایت آسمان است، گفت: عقل بشری خیلی مهم است، ولی به تنهایی نمی‌تواند سعادت انسان را تأمین کند و به ادیان الهی نیاز دارد. بیرون راندن ارزش‌‌های دینی، در حقیقت، موجب دور شدن بشر از ارزش‌های متعالی انسانی می‌گردد. اسلامیت و ادیان الهی، مکمل انسانیت است و این دو در کنار هم، می‌تواند سودمند باشد و بشر را به سعادت نهایی رهنمون سازد.
 
آیت‌الله اعرافی، با اشاره به نگرانی‌های اندیشمندان در زمینة سعادت بشر، اظهار داشت: در این باره، متفکران دو نگرانی داشتند که قرائت خاص امام خمینی(ره) از اسلام، نگرانی‌های آنان را برطرف می‌ساخت: از سویی، اندیشمندان مطرح می‌ساختند که آیا دین می‌‌تواند به نیازهای بشر پاسخ دهد و پاسخ‌گوی انواع تحولات انسان در ساحت‌های گوناگون باشد؟
 
وی ادامه داد: از دیدگاه امام(ره)، اندیشة جامعی در اسلام وجود دارد که می‌تواند به نیازهای مختلف بشر پاسخ دهد. در تجربه 35 سال جمهوری اسلامی، ده‌‌ها قانون و نظام‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تدوین شده که بر پایه اسلام و متناسب با نیازهای جامعه بشری است و به آنها پاسخ می‌دهد.
 
رییس جامعه‌المصطفی، دربارة دومین نگرانی اندیشمندان جهان بیان کرد: آنان می‌ترسیدند که دین با مردم‌سالاری، انتخابات و آرای مردمی سازگاری نداشته باشد یا از درون نظام سیاسی دینی، خشونت و دور شدن از آرای مردم پدید آید. این دو، در قانون اساسی جمهوری اسلامی و اندیشة امام(ره) براساس اجتهاد درست از اسلام، حل شده بود و به این مفاهیم اعتقاد دارد. دیدگاه‌های مقام معظم رهبری(ره) هم براساس این است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان ساخت: الگوی جدیدی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ارائه شد، بیان می‌دارد که قوانین، اسلامی و رهبری جامعه، برعهدة ولایت فقیه است و همه ارکان نظام به آرای مردمی برمی‌گردد که پایبند دین هستند و در چارچوب ارزش‌های اخلاقی و دینی حرکت می‌کنند. در تجربه عملی جمهوری اسلامی، قوانین اسلام و رهبری اسلامی، با آرای مردم جمع می‌شود و راه‌حل مشکلات بشر امروزی، در این مدل نظام سیاسی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، با اشاره به اوضاع آشفته جهان امروز، گفت: در دنیای امروز، حکومت‌‌های منهای دین هستند و از سوی دیگر، قرائت‌های تند از اسلام وجود دارد که اسلام را بسیار خشن و غیرمردمی جلوه می‌دهد.
 
وی، با تأکید بر این که قرائت اسلام با نگاه اهل‌بیت(ع) و اندیشة امام خمینی(ره)، می‌تواند مشکلات بشر را حل کند، ابراز کرد: امروزه، در صحنه جهانی می‌بینیم که تلقی‌های اشتباه از دین و اسلام وجود دارد و برخی، اسلام را غیرسیاسی و فاقد مبانی سیاسی و مقاومت می‌دانند. از سوی دیگر، اسلام سیاسی وجود دارد که به نیازهای مردم پاسخ نمی‌دهد و با مردم‌سالاری سازگار نیست.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی،‌ با بیان این که ادیان، سیاسی‌اند و با اخلاق و نیاز بشر و مردم‌سالاری سازگارند، به شاخص‌های دیگری از اندیشة رهبر کبیر انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: تأکید بر مقاومت و مجاهدت در برابر ستم و مقابله با تبعیض‌های نظام سلطة بین‌الملل، شاخص دیگری از اندیشة امام خمینی(ره)‌ است؛ امروزه، نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان، به رغم پیشرفت‌ها، به انواع دوگانگی‌ها، تبعیض‌ها و ناروایی‌ها دچار است که شایسته بشر نیست. در جهان کنونی، شاهد معیارهای دوگانه و ستم‌های فراوان هستیم. بشر باید از این وضع برون رود و دست سلطه‌گران را قطع کند و ملت‌ها در کنار هم، جهان جدیدی پایه‌ریزی کنند. این درد بزرگ بشر در قرون اخیر است که معادن بسیاری از کشورها به غارت می‌رود، در حالی که به کشورها خدمت نمی‌شود.
 
وی تعامل بین ادیان و فرهنگ‌ها و گفت‌وگوی سازنده بین ادیان الهی را شاخص دیگری در اندیشة امام(ره) عنوان کرد و گفت: ادیان الهی، مشترکات فراوانی دارند و سرمایه‌های بزرگ بشری، در ادیان الهی نهفته است. لازم است ادیان الهی با هم گفت‌وگو کنند تا راهی جدید برای پیشرفت بشر به دست آید.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: یکی دیگر از این شاخص‌ها، توجه به دانش و نیازهای گوناگون معرفت بشری است؛ در اندیشة امام(ره) و انقلاب، بشر به انواع علوم و معرفت‌ها نیاز دارد بخشی از آن، در حوزة عقلی، معرفتی، علمی و عرفانی است و از سوی دیگر، نیاید از علوم تجربی و فناوری‌های گوناگون، که سعادت ظاهری بشر را فراهم می‌آورد، غافل شد.
 
وی افزود: با کمال افتخار اعلام می‌کنیم که قم، پایگاه عالی‌ترین دست‌آوردهای علمی و فلسفی، الهی،‌ عقلی و اخلاقی برای بشر است و بسیاری از مکاتب اخلاقی و فلسفی مورد نیاز بشر، در قم تولید و تدوین می‌شود و بشر به این ذخایر نیازمند است. امروزه، رشته‌های گوناگون در قم و صدها مرکز علمی، تحقیق و ارائه می‌شود و می‌توانیم با مراکز علمی جهان داد و ستد علمی داشته باشیم.
 
رییس جامعةالمصطفی با اشاره به وجود بیش از هزار حوزة علمیه در ایران در کنار دانشگاه‌ها،‌ بیان کرد: حوزه‌های علمیه، به قلمرو علوم اخلاقی، عرفانی و معنوی با رویکرد آزادی‌بخش می‌پردازند.
 
وی با اشاره به برخی دست‌آوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون و ارائه آماری در این باره، اظهار داشت: برخی دیگر از شاخص‌های اندیشة والای امام خمینی(ره) شامل موارد زیر می‌شود: زن و جایگاه والای آن، خانواده و ارزش آن، عدالت، استقلال، جایگاه مهم جوانان در نظام سیاسی و فرهنگی کشورها، فرهنگ و عرفان. افزون بر این، امام(ره) به همبستگی ملت‌های مظلوم، قطع نظر از نژاد،‌ دین و سرزمین معتقد بودند و اعلام می‌کردند که ایران اسلامی، در کنار مظلومان عالم قرار دارد و ستمدیدگان باید با هم متحد شوند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در تاریخ ادیان، بسیار دیده‌ایم که دین را به صورت انقلابی و مبارزه با ظلم معرفی نکرده و آن را تحریف کرده اند، در حالی که دین، بر عدالت و مبارزه با ستمگران تأکید می‌ورزد. امام خمینی(ره)‌ نیز بیان می‌کردند که اسلام، درون‌مایه عدالت‌خواهانه دارد و هرنگاه غیر از این، انحرافی است. ما نیز به الهیات نجات‌بخش معتقدیم و کسانی را که درصدد احیای آن هستند، تأیید می کنیم.
 
رییس جامعة‌المصطفی در ادامه به قرائت‌های سازشکارانه از اسلام اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امروزه، قرائت‌هایی از اسلام ارائه می‌شود که سازشکار است یا تفکرات تندروانه و خشونت‌آمیز دارد که از نظر ما مردود است. هر دینی که از مفاهیم ناب فاصله بگیرد و تهی شود، از حقیقت دینی خویش فاصله گرفت است.
 
وی بیان کرد: انقلابی بودن اندیشه امام(ره) و جمهوری اسلامی، به معنای ترور و خشونت‌های بی‌منطق نیست. ما در هیچ جای عالم، به ترور و کارهای ناروا و تعرض به امنیت مردم دست نمی‌زنیم و معتقد به روش‌های عقلانی و سنجیده هستیم. ایران به رغم حضور در کنار مظلومان، هیچ گاه، آغازگر جنگ نبوده و در هیچ عملیات تروریستی شرکت نکرده است، ولی بر روحیة انقلابی تأکید می‌ورزیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، با اشاره به نظام سیاسی امریکا، اظهار داشت: نظام سیاسی امریکا، در چند دهه گذشته، صد جنگ بزرگ و کوچک به راه انداخته و از حکومت‌های دیکتاتور حمایت کرده و پشتیبان جریان‌ها و رژیم‌های تروریستی مانند اسرائیل است.
 
وی صدور انقلاب را همراهی با مبارزان جهان، بدون دخالت در امور داخلی کشورها و دست یازیدن به ترور معنا کرد و گفت: قم و جامعه‌المصطفی آماده همکاری فکری و علمی با مراکز علمی امریکای جنوبی است. دانش‌پژوهان اندکی از کشورهای شما در جامعه‌المصطفی مشغول تحصیل هستند که ظرفیت‌های خوبی دارند. المصطفی آمادگی دارد که علاقه‌مندان بیشتری از کشورهای امریکای جنوبی پذیرش کند و شما نمایندگان ما برای توسعه ارتباطات علمی و فرهنگی با مراکز مربوط در کشورهایتان هستید.
 
عضو شورای عالی انقلاب اسلامی، در بخش دیگری از سخنانش، دین را نیاز فطری بشر برشمرد که نمی‌توان از دین دست کشید، خاطرنشان ساخت: دین نمی‌تواند به ستمگری بی‌اعتنا باشد. دین به مقابله با ظلم توصیه می‌کند. اگر دین یا عالمان دینی راه مبارزه را نپیمایند، برداشت از دین به شمار می‌رود. امام خمینی(ره) این نکته را به پاپ نیز گوشزد نکردند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، با اشاره به کلام امام خمینی(ره)، تصریح کرد:‌ امام(ره) در سخنانشان، به اسلام یا مسیحیت امریکایی اشاره کردند که مرادشان، جریان‌های دینی بود که با مستکبران همراهی می‌کند. اسلام، درون‌مایة عمیقی دارد.
 
وی با بیان این که یکی از ظلم‌های بزرگ بشری، نظام رسانه‌ای سلطه است که در اختیار مافیای مستکبران عالم ، اظهار داشت: از سوی دیگر، در کشورهای متعدد در امریکای جنوبی، شاهد زنجیره انقلاب‌های مهم و تأثیرگذار بوده‌ایم. تبادل تجربیات این انقلاب‌ها با یکدیگر و دیگر انقلاب‌های دنیا بسیار اهمیت دارد. استکبار جهانی می‌کوشد با توطئه‌ها و ترفندهای گوناگون، انقلاب‌ها را ساقط یا از مسیر اصلی‌اش منحرف کند. ما در 35 سال گذشته، مراحل سختی را پشت سر گذاشته و توانسته‌‌ایم از اصول انقلاب اسلامی صیانت نماییم. باید در رویارویی با انحرافات در مسیر انقلا‌ب‌ها بسیار هوشمند باشیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تداوم انقلاب‌ها را در گرو حفظ روحیة انقلابی، عقلانیت، برنامه‌ریزی، همبستگی انقلاب‌ها با یکدیگر و تبادل تجارب دانست و گفت: ما در زمینه علم و فناوری، تحقیقات فراوانی انجام داده‌ایم و معتقدیم علم و فناوری، به ویژه علوم انسانی و اجتماعی، در دست سلطه‌گران است و باید برای رهایی آن کوشید. ما باید به بازسازی این رشته‌ها، متناسب با نیاز کشورها بپردازیم.
 
وی با تأکید بر توجه به حساس بودن مسئله جوانان و نسل‌های آیندة انقلاب برای حفظ ارزش‌های انقلابی، به تدابیری اشاره کرد که برای انتقال تعالیم انقلاب به این نسل اندیشیده شده است و بیان کرد: ایران اسلامی، به رغم توطئه‌ها،‌ با رویکرد عقلانی، منطقی، تکیه بر علم و رعایت منطق بشری، انسانی و بین‌المللی بر مواضع انقلابی‌اش تأکید می‌کند و در کنار مبارزان انقلابی دنیا قرار دارد و با رهبری رهبر فرزانة انقلاب، بر توطئه‌ها غلبه خواهیم کرد. امیدواریم مظلومان عالم در کنار هم قرار گیرند و دنیا از ستمگری رهایی یابد و بشریت شاهد برپایی نظام عدالت جهانی باشد.
 
 در این دیدار، برخی از نمایندگان مجالس کشورهای امریکای جنوبی، ضمن تشکر از جامعة‌المصطفی به دلیل فراهم آوردن امکان برگزاری این جلسه، دیدگاه‌ها و نظرات خویش را در موضوعات مختلف مطرح ساختند./907/ب102/د
ارسال نظرات