۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۲۰۹۳۴۶

کنفرانس «راهکارهای دستیابی به فهم مشترک اسلام و مسیحیت» در بوسنی پایان یافت

خبرگزاری رسا ـ کنفرانس "راهکارهای دستیابی به فهم مشترک اسلام و مسیحیت" در بوسنی عصر دیروز 21 خردادماه با صدور بیانیه‎ای به کار خود پایان داد.
fghfgh

 

به گزارش خبرگزاری رسا، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و با همکاری مرکز گفت وگوی ادیان و تمدنها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کنفرانس گفت وگوی اسلامی - مسیحی با عنوان "راهکارهای دستیابی به فهم مشترک اسلام و مسیحیت" 20 خرداد ماه به مدت دو روز در سالن استاری گراد سارایوو  برگزار شد.

 

در این کنفرانس علاوه بر شخصیت های مذهبی - سیاسی بوسنیایی و مدیران نهادهای کشورمان، عماد افروغ، استاد دانشگاه،  عبدالحسین خسروپناه، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، محمدرضا دهشیری معاون پژوهشی مرکز مطالعات جهانی شدن، دکتر ماتو زوکیچ، نایب رییس کاتولیک بوسنی و استاد دانشگاه کاتولیک و دکتر گرجیان استاد دانشگاه و محقق در حوزه مطالعات اسلامی و جمعی از علاقمندان به گفتگوی اسلامی - مسیحی حضور داشتند.

 

در دومین روز برگزاری این کنفرانس "ماتو زوکیچ"، نایب رییس کاتولیک بوسنی و استاد دانشگاه کاتولیک با موضوع «پشتیبانی پاپ فرانسیس از گفت وگوی  بین مسیحیت و اسلام» به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

 وی در بخشی از مقاله اش گفت: نقش پاپ فرانسیس در زمینه همکاری و گفت وگوی بین مسیحیت و اسلام بسیار مهم است. وی زمانی که در آرژنتین به کمک فقرا می پرداخت با افرادی که دارای فرهنگ و سنت و ادیان گوناگون هستند، آشنا شده است و نسبت به آنها احترام قائل بود. آن زمان بود که وی تاکید کرد همه ما به صلح و عدالت و رحمت نیاز داریم و این بعد تازه ای در مورد رویکرد کلیسای کاتولیک برای همکاری و گفت وگوی بین ادیان بود.

 

وی افزود: از 24 لغایت 26 می سال جاری، پاپ فرانسیس به اردن و فلسطین مسافرت و در آنجا به ضرورت صلح و عدالت بین پیروان ادیان مختلف اشاره کرد.

 

"گرجیان"، استاد دانشگاه و محقق در حوزه مطالعات اسلامی نیز با موضوع «دین در عصر جدید و رسالت دین مداران» به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

وی اظهار داشت: تلاش روز افزون جهان غرب با اندیشه مدرنیسم بر آن بود تا برای دین در عرصه علم، فرهنگ، سیاست، نقشی قایل نبوده آن را از صحنه حیات بشری حذف کند و در نهایت به عنوان یک امر تاریخی به آن نگریسته و گاه در حد یک نهاد اجتماعی همانند نهادهای کم تاثیر هم عرض مورد عنایت قرار دهد.

 

وی افزود: صد البته نباید این پروسه را در همه کشورها و فرهنگ ها با باورهای مختلف یکسان دانست چرا که در بسیاری از کشورهای مارکسیستی و سوسیالیستی شرقی رسما و به نحو آشکار با دین و دینداری مقابله و آن را افیون جامعه تلقی می کردند. در کشورهایی که مدرنیسم در آن با زیرساختهای فلسفی خاصی رشد کرد و سکولاریسم مولود طبیعی آن محسوب می شد بنحو دیگری با دین و دینداری مقابله می شد.

 

استاد دانشگاه و محقق در حوزه مطالعات اسلامی خاطر نشان ساخت: گرچه در عمل دین به نحو کامل حذف نشد و سعی و تلاش بر آن بود تا از دین قرائتی خاص و مدرن و سکولار اراده کند و دین و کارکردهای آن در عرصه اجتماع در اواخر به نحوی مورد اذعان قرار گرفت و سکولاریسم با چهره آشکار و نهایی اش ظاهر نشد. ولی در کشورهایی که فرهنگ مدرن و مدرنیسم ولیده طبیعی آن محسوب نمی شد بر اثر سلطه نظامی و گاه اقتصادی قدرت های بزرگ سعی بر آن بود که این را با شدت از عرصه زندگی خارج کنند و سکولاریسم را با چهره تند و حقیقی اش آشکار و مسلط کنند و در اکثر کشورهای اسلامی و حتی مسیحی شرقی اینگونه می بینیم.»

 

وی افزود: برخی دولت های اسلامی و مسیحی در جهان شرق پس از شکست سیاسی از غرب سعی در حذف دیانت و نمادهای دینی از جامعه کرده با عرضه بدیل هایی برای دین و یا رفتارهای دینی و ارائه مدل های جدید و غیر حقیقی از دین و حتی ارائه دین های دست ساز بشر و منقطع از وحی و آسمان، دین را از حوزه جامعه حذف نمایند و در نهایت آن را محدود به زندگی فردی نمایند که هیچ نمود اجتماعی و سیاسی نداشته باشد.

 

در پایان دومین روز این کنفرانس "محمد رضا آرام"، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی درباره « محبت و قانون در قرآن و انجیل » به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

وی گفت: انسان با همه عظمت و توانایی و سرمایه اش، موجودی نیازمند است. او نیازهای فراوان و گوناگون دارد. و از طرفی راه رسیدن به موفقیت، شناسایی و تامین آن نیاز هاست. یکی از این نیازهای فطری، محبت و عشق ورزی است. انسان ها بدون توجه به مذهب و نوع اندیشه اشان، نیاز به اصل محبت و مهرورزی را در ذات خود احساس می کنند و طبعا انجام یا ترک برخی از کارها و امورشان را نیز مبتنی و مستند بر این اصل فطری قرار می دهند. از طرف دیگر، تا قانون و قانون گرائی نباشد، محیط زندگی انسان پر از هرج و مرج و آشفتگی می گردد و بدین سان او را از رشد و تعالی باز می دارد.

 

"آرام "خاطر نشان ساخت: قرآن در شامل بودنش بر دو اصل محبت و قانون، دارای مشترکات زیادی با انجیل است. انجیل مملو از آیات مهرورزی حضرت مسیح(ع) به مردم، به حواریّون و سفارش اکید ایشان بر تداوم در محبت بر همه است، چه دوست باشد و چه دشمن.

 

در پایان رایزن فرهنگی کشورمان تصریح کرد: قرآن می فرماید که با دشمنانت آنچنان رفتار کن تا آنان را به دوستان گرم و صمیمی تبدیل کنی. و این آیه بیانگر جایگاه خاص عشق و محبت در قرآن به همنوعان است؛ حتی خداوند در قرآن سفارش می کند به کسانی که به شما بدی کرده اند محبت کنید تا دلهایشان را رام کرده و از محبت خود سیراب سازید تا بدینوسیله بدیهای او را به خوبی ها تبدیل کنید.

 

بخش پایانی کنفرانس دو روزه گفت وگوی اسلامی - مسیحی قرائت بیانیه مشترک اختتامیه از سوی خانم رستم آبادی کارشناس مرکز گفت وگوی ادیان و تمدن ها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود.

 

در این بیانیه آمده است: «اولین دور گفت وگوی اسلامی - مسیحی با حضور اندیشمندان و متفکرین مسلمان و مسیحی از جمهوری اسلامی ایران و کشور بوسنی و هرزگوین و کشور صربستان روزهای 20 و 21 خرداد ماه 1393 در شهر سارایووبرگزار شد. عنوان اصلی این کنفرانس: راهکارهای دستیابی به فهم مشترک بیم اسلام و مسیحیت بود.»/980/ب101/د 

ارسال نظرات