۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۱۰۳۰۲

خاطرات نماینده سابق امام در کردستان منتشر می شود

خبرگزاری رسا ـ حسین زنجانی از نگارش خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی نماینده سابق حضرت امام رحمةالله علیه و مقام معظم رهبری در منطقه کردستان خبر داد.
حوزه هنري

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری حسین نصراله زنجانی مشاور فرهنگی مدیر کل امور استانهای حوزه هنری که نگارش خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی را بر عهده دارد، اظهار کرد: وی نماینده امام رحمةالله علیه در منطقه کردستان (استان کردستان و شهرهای سنی نشین اذربایجان غربی و در دوره ای استان کرمانشاه) بوده است و خاطرات ایشان به لحاظ تاریخی و پرداختن به تحولات کردستان حائز اهمیت است.

 

وی ادامه داد: خاطرات موسوی از تبار و خاندانشان آغاز می شود و پس از روایت دوران کودکی به سال 42 و ورودشان به حوزه علمیه قم می پردازد موسوی در دهه 50 به استان کرمانشاه می رود و در کوران انقلاب به عنوان روحانی انقلابی در آنجا به فعالیت می پردازد.

 

زنجانی گفت: موسوی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان اولین رییس شورای شهر کرماشاه و بعدها به عنوان نماینده مردم کرمانشاه در خبرگان قانون اساسی حضور می یابد در آن دوره موسوی جزو جوانترین نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی بوده است.

 

وی پس از پایان فعالیت اش در خبرگان از طرف حضرت امام رحمةالله علیه به عنوان نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان منصوب می شود و تا سال 1388 در کردستان فعالیت می کند.

 

این نویسنده با تاکید بر اهمیت خاطرات حجت الاسلام و المسلمین موسی موسوی عنوان کرد: با توجه به حضور موسوی در بحران های کردستان، دفاع مقدس و همچنین مبارزات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، انتشار خاطرات وی می تواند برگ هایی از تاریخ معاصر کشور را باز کند.

 

وی همچنین از سال 88 از سوی مقام معظم رهبری به سمت قائم مقام مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب می شود.

 

زنجانی خاطرنشان کرد: خاطرات موسوی در چند محور قابل ارزیابی و توجه است این محور ها شامل دوران کودکی، وضعیت حوزه علمیه اصفهان در پایان دهه 30، وضعیت حوزه علمیه قم در دهه 40، فعالیت های انقلابی و روشنفکری در کرمانشاه تا پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث کردستان از سال1358 تا سال 1388 خواهد بود.

 

وی با بیان این‌که برای گردآوری خاطرات موسوی تا به حال حدود 100 ساعت مصاحبه شده است، اظهار کرد: خاطرات موسوی تا مقطعی به صورت تاریخی پی گیری می شود و خاطرات مربوط به کردستان به دلیل مسوولیت و اشرافی که در آنجا داشته اند با تحلیل ارائه می شود.

 

وی گفت: کتاب خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی قائم مقام مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به سفارش دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری منتشر می شود و در حال حاضر در مراحل پایانی جمع آوری خاطرات ایشان هستیم.

 

تعامل «حوزه هنری» با «سازمان مشارکت زنان در دفاع مقدس» در زمینه مستندات جنگ

پروین مؤمن زحمتکش، مدیر ادبیات، هنر و رسانه سازمان نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با مرتضی سرهنگی، رئیس دفتر ادیبات و هنر مقاوت حوزه هنری با موضوع تولید مستندات مکتوب دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

پروین مؤمن زحمتکش، مدیر ادبیات، هنر و رسانه سازمان نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با مرتضی سرهنگی، رئیس دفتر ادیبات و هنر مقاوت حوزه هنری با موضوع تولید مستندات مکتوب دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

مومن با اشاره به نیازسنجی‌های انجام شده و لزوم حرکت بر اساس مطالعات راهبردی گفت: ظرافت ها و ویژگی‌های فعالیت‌های ادبی و هنری مخصوصا در عرصه دفاع مقدس نیاز است تا با احتیاط و دقت نظر بیشتری در این حوزه به تولید محتوا بپردازیم.

 

مدیر ادبیات، هنر و رسانه سازمان نشرآثار و ارزش های مشارکت زنان تمرکز دفتر ادبیات مشارکت زنان بر تولید متن و پرهیز از چندجانبه گرایی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: سازمان در تلاش است از مناسبات و ظرفیت های موجود دستگاه های اجرایی، حاکمیتی و مردمی در راستای خلق ایده ها و کشف فرصت ها بهره لازم را ببرد.

 

مومن در ادامه بر لزوم هم افزایی و تعامل دوسویه سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و دفتر ادبیات ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تاکید کرد.

 

در ادامه این نشست، سرهنگی، رئیس دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری نیز به فداکاری ها و اقدامات بزرگ و شگفت انگیز زنان در دوران دفاع مقدس بویژه در 5 استان مرزی اشاره کرد و مستند نگاری از زندگی و خاطرات بزرگ زنان این استان ها را به عنوان خلق آثار ماندگار و فاخر پیشنهاد کرد.

 

سرهنگی بر ضرورت تولید متون با کیفیت و پرمحتوا از سوی سازمان مشارکت زنان در دفاع مقدس به عنوان مرجع برای رجوع هنرمندان در عرصه های مختلف و حتی در زمینه فیلم، تله فیلم، مستند، تئاتر، انیمیشن و ... تاکید کرد و گفت: تمامی محاسبات دشمن برای حمله به ایران درست بود به جز این‌که مردم اعم از زن و مرد به یک باره سرباز شدند.

 

رئیس دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری همچنین بر نقش تاثیرگذار زنان در دوران دفاع مقدس تاکید کرد و گفت: دشمن در این جنگ در حقیقت از مادران ایرانی شکست خورد، زیرا خواهران ما با فعالیت ها و ازخودگذشتگی های‌ خود در همه عرصه‌ها و با مقاومت وصف ناپذیر خود حماسه های جاودان خلق کردند.

 

سرهنگی در ادامه با بیان خاطرات خود از دوران دفاع مقدس تصریح کرد: من در دوران دفاع مقدس به دلیل مشاهده بسیاری از مجروحان و شهیدان روحیه خود را از دست داده بودم اما زمانی‌که زنان شجاع خرمشهر را که بدون سلاح مقاومت دلاورانه داشتند را دیدم، روحیه از دست رفته خود را بازیافتم.

 

وی در پایان همکاری‌های متقابل و همسو دستگاههای متولی و به ویژه دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با سازمان نشرآثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس را در خلق آثار و ایده‌های جدید و ایجاد زمینه لازم در جهت ماندگاری اسناد مکتوب موثر خواند.

 

شایان ذکر است این نشست چهارمین جلسه سازمان نشرآثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس با دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری بوده و مجتهدزاده نیز پیش از این در این جلسات در سیاستگذاری های دوجانبه، ارائه طریق کرده بود./966/د102/ق

ارسال نظرات