۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۱۴۳۰۹
در ماهنامه پیام انقلاب بررسی شد؛

رشد جریان روشنفکری در انفعال مدیران فرهنگی

خبرگزاری رسا ـ در شماره جدید ماهنامه پیام انقلاب عناوینی همچون «زلزله در قاره سبز»، «قوه قضاییه در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادی»، «حقوق شهروندی»، «توسعه عدالت در سلامت»، «فرزند کمتر جامعه پیرتر» و «رشد جریان روشنفکری در انفعال مدیران فرهنگی» بررسی شده است.
پيام انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هشتاد و سومین ماهنامه فرهنگی سیاسی پیام انقلاب ویژه تیرماه 1393 مدیر مسؤولی رمضان شریف به صاحب امتیازی نمایندگی ولی فقیه در سپاه به انتشار رسید.

 

در این شماره از ماهنامه پیام انقلاب این مطالب را مطالعه می‌کنیم: «عصبانیت دشمن و رسالت سنگین ما»، «شهدا ناظر اعمال ما هستند»، «آفتاب نیمه رمضان»، «دست خدا بر سر بشریت»، «علامه امینی اسوه بزرگ علم و تحقیق»، «گفتمان علوی و راه بهشت»، «قوه قضاییه ضامن نظم و عدالت»، «تضعیف سپاه تضعیف امنیت ملی است»، «خانه ملت و حق تحقیق»، «سپاه پاسداران و امنیت خاورمیانه، «پایان بک توطئه»، «ترکیه در مسیر بازگشت»، «ایران نماد قدرت، مقاومت در منطقه»، «تفنگ التقاط در جهان اسلام»، «کدام جامعه جهانی».

 

در ادامه این ماهنامه عناوین: «زلزله در قاره سبز»، «صفحه سونار، قتل و مدال شجاعت»، «تحلیل وضعیت اقتصادی ایران در چرا چوب اقتصاد مقاومتی»، «برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی»، «جایگاه اصناف باریان ایران در جامعه»، «قوه قضاییه در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادی»، «حقوق شهروندی»، «توسعه عدالت در سلامت»، «نظام امت و امامت»، «فرزند کمتر جامعه پیرتر»، «حجاب؛ راه های رفته و نارفته»، «رشد جریان روشنفکری در انفعال مدیران فرهنگی»، «صلح با گرگ»، «مظلومیت فرهنگ، انتزاعی اندیشی و عمل زدگی فرهنگی»، «رسانه پیش قراول حمایتی غرب از داعش»، «آثار و فواید اجتماعی روزه» را مطالعه می‌کنیم.

 

محمد هادی جوکار در مقاله «نظام امت و امامت» به مروری بر مدیرت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی پرداخته است، در بخشی از این متن می‌خوانیم: از جمله کسانی که در جهت تبیین نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) بعد از انقلاب اسلامی به ویژه جلسات تدوین قانون اساسی در مجلس تلاش وافر نمود، آیت الله بهشتی بود، ایشان در مباحثات مربوط به تصویب برخی از بندهای قانون اساسی خصوصا اصل 5 و 6 که مربوط به مبحث «ولایت امر» بود از جمله کسانی بودند که نقش محوری ایفا کردند.

 

اندیشه ایشان درباره مفهوم «امت و امامت» چنین است: نظام سیاسی اجتماعی اسلامی نظام امامت و امت است و حق این است که با هیچ‌یک از عناوینی که در کتاب‌های حقوق سیاسی یا حقوق اساسی آمده قابل تطبیق نیست؛ ما فکر می‌کنیم نظام باید نظام امت و امامت باشد، منتها در اثنای انقلاب، چون این عنوان هنوز برخی توده مردم روشن نبود، به عنوان شعار اول حکومت اسلامی انتخاب شد که بسیار خوب و گویا بود و سپس و معلوم شد این نظام حکومتی رییس جمهور دارد آن وقت گفته شد «جمهور اسلامی»، ولی نام راستین و کامل این نظام، نظام امت و امامت است.

 

در دیدگاه شهید بهشتی مفهوم امت بیش از آن که بر مدار سرزمین یا هر عامل مادی جغرافیایی و یا نژادی مبتنی می‌باشد بر اساس ایمان و عقیده و و حدت در عقیده است.

 

«فرزند کمتر جامعه پیرتر» به قلم احمد رضایی به مروری بر بحران کاهش جمعیت در ایران پرداخته است و در بخش از این مقاله آمده است: در مقاطعی از تاریخ ایران دولت‌مردان بر فزونی جمعیت و در مقاطعی بر کنترل و کاهش آن بوده است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بحث کنترل جمعیت به یک سیاست راهبردی تبدیل شده امروزه نتیجه سیاست جامع ایران با معضل گسل و گسست نسلی و پیری مفرط جمعیت مواجه ساخته است به نظر می‌رسد موضوع اتخاذ سیاست پیشگیرانه نیازمند توجه به زیر ساخت‌های فرهنگی، اجتماعی اقتصادی است، کنترل جمعیت در ایران پیامدهای ناگواری را به ارمغان آورده از جمله تأثیران آن د دراز مدت می‌توان تضعیف نیروهای دفاعی کشور، کاهش نیروهای جوان و نخبه اشاره کرد.

 

سیر نزولی جمعیت در ایران تهدید سیاسی و امنیتی به دنبال خواهد داشت زیرا اگر روند کاهش جمعیت به همین صورت ادامه پیدا کند ما در سالهای آینده در تأمین نیروی دفاعی و نیروی کار توانمند با مشکلات جدی مواجه هستیم و از دیگر سوی به هم ریختن تعادل جمعیتی ممکن است در سال‌های آینده با چالش‌های مذهبی مواجه شویم، رشد منفی جمعیت از هم پادگان‌های نظامی را تحت تأثیر قرار داده است به گونهای که به ناچار مدت زمان خدمت سربازی افزایش یافته است.

 

سیاست اجباری ازدیاد نسل موفق نخواهد بود، زیرا داشتن فرزند یک علاقه است و ممکن است کسی این نیاز را احساس نکند؛ بهترین راهکار برای جوان نگه داشتن کشور اتخاذ سیاست‌های مؤثر برای بهبود ظرفیت‌ها استخدام و منابع انسانی جوان و رشد اقتصادی است، تسهیلات ازدواج در سنین پایین، حمایت از زنانی که تمایل به بچه‌دار شدن را دارند، افزایش مرخصی زایمان، ایجاد مراکز نگهداری از کودکان و توجه به سلامت مادر و فرزند از موارد دیگر است که می‌توانند به حل این مشکل کمک کنند.

 

در گزارش «رسانه پیش قراول حمایتی غرب از داعش» به علمکرد رسانه­های غربی در بحران عراق پرداخته است.

 

در بخشی از این گزارش می­خوانیم: در اواسط خرداد و چند روز بعد از آغاز جام جهانی فوتبال در برزیل خبری در سر خط رسانه‌ها در حال به تصرف آوردن عراق است، این خبر به سرعت در سراسر رسانه‌های جهان بازتاب یافت به گونه‌ای که اخباری ضد و نقیض از سرنوشت عراق جهان را فرا گرفت.

 

محور خط رسانه‌ای درباره عراق را نیز هم‌چون سایر تحولات مهم جهان رسانه‌های عربی نظیر العربیه؛ الجریزه و رسانه‌های غربی همچون رویترز، بی بی سی، واشنگتن پست تشکیل می‌داد، غول‌های رسانه‌ای غرب برای مصادره اخبار جهان و عدم فعالیت رسانه‌ای سایر کشور ایجاد کرده و هر روز گسترده تر می‌شوند.

 

هر چند در دید نخست عملکرد های رسانه‌های جهان نوعی اطلاع رسانی را در ذهن ایجاد می‌کرد؛ دیر نیاید که حقایق دیگری آشکار شد زمانی که رسانه‌ها پیشروی داعش به بغداد و سقوط فرودگاه این شهر و یا اخباری مبنی بر کودتای نظامی را در عراق مطرح کدند اسناد رسمی دولت عراق ساختگی بودن این اخبار را اثبات کرد.

 

بررسی آن چه از خطوط رسانه‌ای غربی عربی مخابره شده است نشان می‌دهد که این رسانه یک هدف مهم را پیگیری می‌کند و ان این که در کنار اهمیت‌زادیی از دستاوردهای عراقی‌ها، وحدت ملی و پیروزی عراقی‌ها، وحدت ملی و پیروزی عراقی‌ها در سبد آمریکا قرار دهند چنان وانمود سازند که بدون حضور امریکا منطقه در امنیت نخواهد بود.  

 

گفتنی است هشتاد و سومین ماهنامه فرهنگی سیاسی پیام انقلاب ویژه تیرماه 1393 در 80 صفحه، و با قیمت سه هزار تومان از سوی نمایندگی ولی فقیه در سپاه به انتشار رسید. /998/ن601/س

ارسال نظرات