۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۲۱۵۱۵۵
در جدیدترین شماره پاسدار اسلام بررسی شد؛

شیخ فضل الله نوری رساله میثاقیه

خبرگزاری رسا ـ دو شماره 389-390 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام سال سی و سوم، ویژه تیر و مرداد 1393 به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر مسئولی محمدحسن رحیمیان به بازار کتاب ارائه شد.
دو شماره 389-390 ماهنامه پاسدار اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این دوشماره از ماهنامه پاسدار اسلام از عناوینی همچون: «امر به معروف و نهی از منکر، ایمان و روشن بینی، مدار عالم بر حق است، دین تخلق به آداب الهی است، نقش فرهنگ در زندگی انسان، امامان و داشتن مرز با دشمنان، رهبری، در اجتهاد در باب موضوعات زمان؛ یگانه اند، گفت و شنود با آیت اله محمد واعظ زاده خراسانی» گردآوری شده است.

 

در بخش ایمان و روشن بینی می‌خوانیم: «خدای سبحان، کمال مطلق و حق محض است. هر کمالی که در هرجا وجود دارد پرتوی از کمال خدا و مظهری از مظاهر آن حق محض است. اگر انسان بخواهد با منبع کمال و حق ارتباط برقرار کند باید فاصله خود را با حق بردارد و خود را به خدا نزدیک کند. هر قدر انسان خود را به خدا نزدیک کند پرتو نیرومندتری از آن کمال مطلق در وجود او انعکاس خواهد یافت. انسان برای شناخت محسوسات به طور طبیعی از حس و تجربه و برای شناخت معقولات از عقل و استدلال و برهان و برای شناخت‌های شهودی از ریاضت و تزکیه نفس استفاده می‌کند، اما همین انسان، گاهی در شناخت درست از نادرست و حق از باطل دچار تردید می‌شود و یا در مقام عمل نمی‌تواند قاطعانه تصمیم‌گیری کند. انسان باید بداند برای رهائی از تردید در شناخت حق و باطل و تصمیم‌گیری برای اقدام عملی چه باید بکند.»

 

از دیگر موضوعات این دوشماره از ماهنامه می‌توان به: «شیخ فضل الله نوری رساله میثاقیه و بازخوانی مبانی اسلامی سرمایه اجتماعی، به سوی سبک زندگی اسلامی، امام تنها پس از نام ایشان می‌فرمود روحی فداه، عدالت اقتصادی امام علی علیه‌السلام، ادله امامت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، ویژگی‌های 313 نفر یاران حضرت مهدی علیه‌السلام، عید رستگاران» اشاره کرد.

 

نگارنده در رابطه به سوی سبک زندگی اسلامی نگاشته است: «زندگی آرام و امن، آرمان و گمشده انسان است، به ویژه در عصر ماشین و مدرنیسم که با وجود تسهیلات و امکانات مادی زندگی، تنش‌ها و چالش‌ها و هیجان‌های ناشی از آن، ناآرامی‌ها و بحران‌های روحی و روانی فراوانی را بر انسان تحمیل کرده است. مسئله دیگر در زندگی، سعادت و خوشبختی است که هر انسانی از هر نژاد و رنگی طالب آن است و در این جهت تردیدی نیست. آنچه قابل بحث است مفهوم سعادت و خوشبختی است. سلامت، امنیت، رفاه، آزادی، خانواده و فرزند، اشتغال و موفقیت و... همه از لوازم سعادتند، اما آیا در خوشبختی به همین مقدار می‌توان بسنده کرد؟ پاسخ به این سئوال هم مبتنی بر این است که انسان و حیات او را از چه منظر و در کدامین گستره بنگرد. همیــن زندگی دنیایی یا فراتر از آن؟ این مطلب به جهان‌شناسی و جهان‌بینی مربوط است. در جهان‌بینی اســلامی هر چند امکانات حیات مادی از لوازم و مصادیق خوشبختی اند، اما اگر اینها با سعادت آخرت همراه نباشند، خوشبختی نیست وگاه رفاه زندگی دنیوی عامل بدبختی خواهد بود.»

 

این دو شماره از ماهنامه در رابطه با موضوعات «روز قدس جلوه گاه بیداری جهان اسلام، شکوفایی فرهنگی و اقتصادی در پرتو عزم ملی و مدیریت جهادی، پنجره ای به روی آرامش، منظومه اهل دل، نگاهی به تاریخ سینمای ایران، دستی که آیت الله بوسید؛ خاطره ای از شهید مصطفی ردانی پور، بهشت اجباری یا تفکیک دین و دولت، ویژگی های دستگاه دیپلماسی از منظر رهبرمعظم انقلاب، از سیاست تا دیانت، اعجازهای گیاه شناسی قرآن کریم، امید سرمایه انسان، بی پرده با تاریخ / تیر و مرداد 1359، غرب آسیا و نقاط عطف تاریخی در یک سده اخیر، روند توسعه طلبی صهیونیست ها در فلسطین، پندها و عبرتها» مطالبی را به نگارش آورده است.

 

در فصل روز قدس جلوه گاه بیداری جهان اسلام، نویسنده مختصری در رابطه با تاریخ فلسطین نوشته است: «فلسطین سرزمین کم وســعتی است به مساحت حدود28 هزار کیلومتر مربع که در انتهای جنوب شرقی دریای مدیترانه در منطقه خاورمیانه یا آسیای جنوب غربی قرار دارد و همچون لولایی سه قاره آســیا، اروپا و افریقا را به یک‌دیگر متصل می‌کند، همچنین این ناحیه قلب جهان اسلام و حلقه اتصال شرق و غرب به شمار می‌رود و مورد توجه پیروان سه آیین اسلام، مسیح و یهود است. این قلمرو از کهن‌ترین مناطق مسکونی جهان است و قدیمی‌ترین ســاکنین آن را دسته‌ای از مهاجران سامی به نام کنعانیان تشکیل می‌دهند که3500 سال قبل از میلاد به این ناحیه مهاجرت کردند. هزار سال قبل از میلاد قومی که «فیلسطین» نامیده می‌شدند وارد منطقه مزبور گردیدنــد و جای کنعانی‌ها را گرفتند، نام کشور فلسطین از این عنوان گرفته شده است، برخی گفته‌اند رومیان این نام را به سرزمین یاد شده اطلاق کردند.  هرتزل بنیان‌گذار تشکیلات سیاسی صهیونیسم که کتاب «دولت یهود» را نوشت، سرزمین فلسطین را به عنوان مکانی برای دولت یهود تعیین کرد، از آن زمان مهاجرت یهودیان به فلسطین تحت حمایت استکبار جهانی فزونی گرفت. در سال 1296 ش / 1917 م لرد بالفور، وزیر خارجه بریتانیا اعلام داشت، انگلستان از تشکیل وطن ملی یهود در فلسطین و رسیدن یهودیان به این هدف حمایت می‌کند.»

 

گفتنی است،‌ دو شماره 389-390 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام سال سی و سوم، ویژه تیر و مرداد 1393 به صاحب‌امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان به بازار کتاب ارائه شده است./992/ن601/س

ارسال نظرات