۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۱۶۵۵۸

«شیعه شناسی معاصر اهل سنت» به انتشار می‌رسد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «شیعه شناسی معاصر اهل سنت» از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر می‌شود.
شيعه شناسي معاصر اهل سنت

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب شیعه شناسی معاصر اهل سنت (اینترنت و مخالفان وحدت اسلامی) اثر دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی، مجلد دوم از مجموعه شیعه شناسی است که در 1000 نسخه از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر و به‌زودی وارد بازار نشر می‌شود.

 

کتاب مزین به تقریظ آیت‌الله شیخ محمدعلی تسخیری است و چنانکه نویسنده در مقدمه آن اشاره دارد، فکر نگارش مجموعه شیعه شناسی اهل سنت از اواخر سال 1387ه.ش، و در اثر تجربة کار با اساتیدی چون دکتر مهدی گلشنی و حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی تسخیری در او ایجاد شد و موجب نگارش مجموعه ای با تمرکز بر بسامد پدیده‌ها، منبع شناسی تحلیلی و بررسی موضوع در چارچوب شبکه‌های دوستان و دشمنان وحدت اسلامی شد.

 

لازم به ذکر است که مجموعه «شیعه شناسی اهل سنت» مجموعه‌ای هفت‌جلدی است و در آن به بررسی شیعه شناسی دو جریان اصلی در میان مسلمانان معاصر اهل سنت در قبال شیعه می‌پردازد.

 

جریان اول جریان علمای تقریب مذاهب اسلامی و جریان دوم جریان مخالفان تقریب و وحدت اسلامی است که عمدتا شیوخ سلفی وهابی هستند. عناوین مجلدات آن عبارت‌اند از:

 

 جلد اول - کلیات

 

جلد دوم - اینترنت و مخالفان وحدت اسلامی

 

جلد سوم - مراکز و مصادر نوین دانشگاهی مخالفان وحدت اسلامی»

 

جلد چهارم - جریان‌های سیاسی مخالفان تقریب مذاهب اسلامی

 

جلد پنجم - وحدت اسلامی مخاطرات و راهکارها

 

جلد ششم - فرهنگ اعلام، فتاوی و اصطلاحات موافقان تقریب مذاهب اسلامی

 

جلد هفتم - فرهنگ اعلام، فتاوی و اصطلاحات مخالفان تقریب مذاهب اسلامی.

 

هم اینک نگارش مجلدات سوم و چهارم آن نیز به پایان رسیده است. دکتر صداقت در مقدمه کتاب شیعه شناسی معاصر اهل سنت (اینترنت و مخالفان وحدت اسلامی) آن را چنین معرفی کرده است:

 

کتاب حاضر از مجموعه «شیعه‌شناسی معاصر اهل سنت» است که به موضوع «اینترنت و مخالفان وحدت اسلامی» می‌پردازد. پیش‌تر در مجلد اول کتاب، دربارة تقسیم‌بندی فضای موافقان و مخالفان تقریب مذاهب اسلامی سخن به میان آمد. (صداقت ثمرحسینی، 1391: 1/15)

 

مخالفان تقریب مذاهب اسلامی کسانی هستند که با تقریب و وحدت اسلامی میان شیعه و اهل سنت مخالف‌اند و ازاین‌رو از سویی هم مخالف شیعه هستند و هم مخالف اهل سنتی هستند که به برادری و وحدت اسلامی میان مسلمانان اعتقاد دارند و مثال‌هایی از هر دو گروه آورده شد.

 

اهمیت این تقسیم‌بندی ازآن‌روست که به‌جای آنکه شیعه و اهل سنت را رو در روی هم تصور شود، باید حقیقت امر را که تقابل مخالفان تقریب و وحدت اسلامی در مقابل دوستان تقریب است، در محور بررسی قرار داد.

 

شیعه و سنی برادر یکدیگرند و درک اختلافات به صورت تضادهای فعال، موضوعی تحمیلی بر برادری و وفاق میانشان است و باز نیازی به تأکید مجدد این موضوع نیست که مراد از تقریب و وحدت اسلامی، شیعه شدن اهل سنت و یا سنی شدن شیعیان نیست؛ بلکه به‌طور مشخص آن است که عقاید و باورهای مشترک (توحید، نبوت و قرآن و معاد و اصل مهدویت) در راستای رونق تعاون و دوستی میان شیعه و اهل سنت مورداستفاده قرار گیرند؛ همچنین شیعه و اهل سنت در عقاید خاص خود (ولایت و خلافت) با حفظ اصل تقوا و اخلاق اسلامی و حق ابراز عقیده، از توهین به مقدسات یکدیگر که خواست دشمنان اسلام است، بپرهیزند و در زمان سختی به یاری هم بشتابند.

 

همچنین در مجلد قبلی این کتاب، اشاره به تعارضات درونی مخالفان تقریب مذاهب اسلامی شد که دامنه موضوعات وسیعی را در بر می‌گیرد. شناخت تعارضات درونی اهل سنت و سلفیه باید به منظور حل مشکلات فراروی وحدت اسلامی باشد. (همان: 1 / 19) عبارت مخالفان تقریب و وحدت اسلامی، شامل هم مخالفان شیعه و هم اهل سنت تقریبی می‌شود و در داخل خود نیز شاخه‌های دیگری چون اشاعره، معتزله، صوفیه را شامل می‌شود.

 

نکته دیگری را که باید در نظر گرفت آن است که از آغاز ورود اینترنت به جوامع اسلامی، اینترنت هم کارکردهای تقریبی و هم کارکردهای مخرب ضد تقریب و وحدت اسلامی داشته است.

 

اینترنت ابزار است و باید دید با چه فرهنگ و سیاست و برنامه‌ای مورداستفاده قرارگرفته است؟ یکی از زمینه‌های مهم شیعه‌شناسی در فضاهای رسانه‌ای است و اصولاً برخی از شیوخ سلفی به اعتبار تبلیغات رسانه‌ای خویش فعالیت می‌کنند. با این توضیح، کتاب حاضر در شش فصل تنظیم شده است.

 

ابتدا در فصل اول، مباحث نظری و مقدماتی مربوط به اینترنت و نیز مطالعه دربارة شیعه‌شناسی اهل سنت مطرح شده است.

 

فصل دوم به موضوع وبگاه‌های اینترنتی مخالفان تقریب مذاهب اسلامی اختصاص دارد. در فصل سوم، شیوخ سلفی فعال در رسانه‌های اینترنتی معرفی می‌شوند.

 

فصل چهارم نیز به بررسی محتوای ضدشیعی وبگاه‌های ضد تقریب می‌پردازد.

 

فصل پنجم نگاهی گذرا به تعارضات درونی شیوخ سلفی دارد که در وب‌گاه‌های ضد تقریبی آنها نمایان شده است.

 

فصل ششم به موضوع «انقلاب اسلامی ایران و قیام‌های جهان عرب» می‌پردازد.

 

در اینجا باید به این نکته توجه داشت که آنچه که از خلال قیام‌های جهان عرب مورد توجه کتاب حاضر بوده است، واکنش شیوخ سلفی شیعه‌شناس در قبال سرنوشت امت اسلامی است؛ چرا که مطالعة شیعه‌شناسی را نباید منحصر به به مطالعات شیعه‌شناسان دربارة عقاید و رفتار شیعه کرد و از درک عقاید و اعمال آنان در بسترهایی وسیع‌تر مانند نحوة ورود آنان به سیاست و یا ارتباط آنان با نظام آل سعود در عربستان غافل شد. سلفیه رسمی معاصر از ابتدای کار متعهد به حفظ سلطنت آل سعود بوده است./998/د102/ق

ارسال نظرات