۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۲۱۶۸۸۱
در شماره جدید ماهنامه پاسدار اسلام می‌خوانیم؛

رهبری، در اجتهاد در باب موضوعات زمان یگانه‌اند

خبرگزاری رسا ـ شماره 389-390 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.
ماهنامه پاسدار اسلام شماره 390

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 389-390 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام، سال سی و سوم، ویژه تیر و مرداد 1393 به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان چاپ و روانه بازار شد.

 

در این شماره از ماهنامه می‌خوانیم: «سخنان معصومین علیهم السلام: امر به معروف و نهی از منکر»، «ایمان و روشن‌بینی: آیت الله جوادی آملی»، «مدار عالم بر حق است: آیت الله حسن زاده آملی»، «دین تخلق به آداب الهی است: آیت الله مجتبی تهرانی (رحمت‌الله‌علیه)»، «نقش فرهنگ در زندگی انسان: آیت الله مصباح یزدی»، «امامان و داشتن مرز با دشمنان: آیت الله سیداحمد خاتمی»، «رهبری، در اجتهاد در باب موضوعات زمان یگانه‌اند؛ گفت و شنود با آیت‌الله محمد واعظ ‌زاده خراسانی».

 

در بخش رهبری، در اجتهاد در باب موضوعات زمان یگانه‌اند مطالبی از آیت‌الله محمد واعظ ‌‌زاده خراسانی درباره رهبر معظم انقلاب مطرح شده که قسمتی از آن به این شرح است: «ایشان یک مجتهد روشنفکر و روشن‌بین است که مسائل دنیای جدید را بیش از هر کسی واقف است و می‌تواند آنها را حل کند. برخی از آقایان علما واقعا به مسائل زمان اشراف و آگاهی ندارند، اما ایشان کاملا مسلط است. این ویژگی در امام هم وجود داشت. به همین دلیل ایشان از لحاظ روشنفکری در صدور فتوا از بسیاری از علما پیش‌تر و در واقع آمیزه‌ای از اجتهاد حوزوی و روشن‌بینی سیاسی و اجتماعی است.

 

ایشان هوش، زیرکی و استعداد فوق‌العاده‌ای دارد. بله، در زمره کسانی که 50 سال درس خارج خوانده‌اند نیست، اما افراد با استعداد با یک برنامه درسی منظم خیلی بیشتر از کسانی که سال‌ها درس خارج می‌خوانند پیشرفت می‌کنند. در شایستگی ایشان همین نکته بس که مرحوم امام ایشان را برای رهبری بعد از خود در نظر داشتند. بسیار شنیده‌ایم که افراد زیادی اصرار داشتند امام آقای منتظری را کنار نگذارند و معتقد بودند کسی را برای جانشینی امام نداریم، اما امام روی ایشان تأکید می‌کردند».

 

از دیگر عناوین این ماهنامه می‌توان به موضوعاتی همچون «شیخ فضل‌الله نوری، رساله میثاقیه و بازخوانی مبانی اسلامی سرمایه اجتماعی؛ دکتر مظفر نامداری»، «به سوی سبک زندگی اسلامی؛ حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر»، «امام تنها بعد از نام ایشان می فرمود روحی فداه؛ گفت و شنود با آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی»، «عدالت اقتصادی امام علی علیه‌السلام؛ اسماعیل نساجی‌زواره»، «ادله امامت امام حسن مجتبی علیه‌السلام؛ حجت‌الاسلام سید جواد حسینی»، «ویژگی های 313 نفر یاران حضرت مهدی علیه‌السلام؛ جواد تربتی» و «عید رستگاران؛ حجت‌الاسلام مصطفی‌پور» اشاره کرد.

 

در ذیل موضوعی با عنوان به سوی سبک زندگی اسلامی آمده است: «در نگرش دینی که دریافت فطری آن را تأیید می کند، حقیقت حیات انسان به روح و روان اوست که فراتر از حیات مادی و حیوانی است. اگر روح آدمی آرامش و آسایش نداشته باشد هیچ‌یک از ظواهر زندگی مادی و لذات آن نمی‌تواند خلأ روحی و قلبی انسان را جبران کند و به او آرامش دهد. آرامش روحی و روانی همان چیزی است که قرآن کریم از آن به(سکینه، امن و اطمینان) تعبیر می‌کند و ثمره ایمان به خداست.

 

زندگی آرام و امن، آرمان و گمشده انسان است، به ویژه در عصر ماشین و مدرنیسم که با وجود تسهیلات و امکانات مادی زندگی، تنش‌ها و چالش‌ها و هیجان‌های ناشی از آن، ناآرامی‌ها و بحران‌های روحی و روانی فراوانی را بر انسان تحمیل کرده و نشانه‌های آن را در بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، اجتماعی و خانوادگی و روانی، افسردگی، ناامیدی، بی‌اعتمادی، پوچی، بی‌هدفی، خودکشی، خشونت، تروریسم و دیگر ناهنجاری‌های روزافزون می‌بینیم». 

 

«روز قدس جلوه‌گاه بیداری جهان اسلام؛ غلامرضا گلی‌زواره»، «شکوفایی فرهنگی و اقتصادی در پرتو عزم ملی و مدیریت جهادی؛ یدالله اصفهانی»، «پنجره‌ای به روی آرامش؛ حجت‌الاسلام اصغر هادوی»، «منظومه اهل دل»، «نگاهی به تاریخ سینمای ایران؛ دکتر عبدالحمید انصاری»، «دستی که آیت‌الله بوسید؛ خاطره‌ای از شهید مصطفی ردانی‌پور» و «بهشت اجباری با تفکیک دین و دولت؛ دکتر محمدصادق کوشکی» از دیگر مباحثی است که در این شماره به آن پرداخته شده است.

 

شکوفایی فرهنگی و اقتصادی در پرتو عزم ملی و مدیریت جهادی یکی دیگر از موضوعاتی است که در این شماره به آن پرداخته شده و حاوی مطالبی به این شرح است: «مدیری که به فرهنگ درون‌زا و متکی به تعالیم دینی اعتقاد ندارد و در لابلای افکار و اندیشه‌های او موریانه فرهنگی متکی به فرهنگ بیگانه و اقتصاد وارداتی لانه کرده و از سوی نیروی انسانی تحت نظارتش مهیای تحول و پویایی نیست، نمی‌تواند در این حماسه حضور یابد و اگر هم با تکیه بر چنین باوری قدم‌هایی را بردارد، چندان کارساز نخواهد بود.

 

مسؤولان و کارگزارانی می‌توانند در این حرکت فراگیر شرکت کنند که هم در حوزه ایمان و فکر و هم در قلمرو اجرای برنامه‌ها و رسیدن به مقاصدی که جامعه را به ساحل عزت و سربلندی می‌رساند، از لیاقت و شایستگی ذاتی و اکتسابی برخوردار و بر این باور باشند که اگر برای تعالی جامعه قدم‌های مفیدی بردارند، ذخیره خوبی برای دنیا و آخرت خود تدارک دیده‌اند».

 

در بخش پایانی این ماهنامه نیز موضوعاتی همچون «ویژگی های دستگاه دیپلماسی از منظر رهبر معظم انقلاب؛ غلامعلی سلیمانی»، «از سیاست تا دیانت؛ محمد صالح»، «اعجازهای گیاه‌شناسی قرآن کریم؛ دکتر مرضیه مختاری‌پور»، «امید سرمایه انسان؛ حجت‌الاسلام محمد تقدیری»، «بی‌پرده با تاریخ/ تیر و مرداد 1359؛ سید روح‌الله امین‌آبادی»، «غرب آسیا و نقاط عطف تاریخی در یک سده اخیر؛ حسین رویوران»، «روند توسعه‌طلبی صهیونیست‌ها در فلسطین؛ مجید صفاتاج» و «پندها و عبرت‌ها» به چشم می خورد.

 

شماره 389-390 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام، سال سی و سوم، ویژه تیر و مرداد 1393 به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان در 81 صفحه و به قیمت 3000 تومان منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات